MojElektromobil

Cupru Born sme už testovali. Ja som síce nebol tým, ktorý ju mal požičanú na celý týždeň, no mal som možnosť zajazdiť si na nej. V tomto prípade ide o rovnaké vozidlo, avšak teraz som mal k dispozícii verziu eBoost s výkonom až 231 koní. Vyšší výkon pridáva elektrickému športiaku ešte viac zábavy a ešte športovejšieho ducha. Auto si ale nekupujete len pre zábavu, v tomto texte sa zameriam aj na praktické veci, spotreby a dojazdy. Takže poďme na to, toto je test Cupra Born eBoost.

test Cupra Born eBoost
test Cupra Born eBoost

Cupra Born je koncernovým súrodencom Volkswagenu ID.3, od ktorého si požičala celú platformu a aj akumulátor. Avšak v tomto prípade prichádza s výkonnejšou 170 kW pohonnou jednotkou. Oproti ID.3 má aj agresívnejšie tvary a je celkovo ladená viac športovo. V konečnom dôsledku ale ide o veľmi podobné autá.

Cupra born eBoost: Cena, výbava a konkurencia

Cupra Born začína na cene 44 280 €, za ktorú dostanete 62 kWh akumulátor a výkon 150 kW. Variant eBoost, ktorý som testoval ja, je o pár stoviek drahší (44 800 €). Má rovnako veľký akumulátor, no výkon je zvýšený na 170 kW. Najlepší a najdrahší variant stojí 48 180 € a taktiež ponúka výkon 170 kW (231 koní), no má výrazne väčší akumulátor – 82 kWh brutto, 77 kWh netto. To sa prejaví vo výrazne dlhšom dojazde.

test Cupra Born eBoost
Cupra Born eBoost

Otázkou zostáva, či sa oplatí priplatiť si 4 tisícky za dlhší dojazd, ja by som to rozhodne odporúčal. V teste ale zhrniem svoje skúsenosti so strednou verziou. Čiže ja som mal k dispozícii Cupru Born eBoost so 62 kWh batériou za 44 600 € v základe. Avšak cena mnou testovaného modelu s príplatkovou výbavou sa vyšplhala na viac ako 52 000 eur.

Cupra Born a VW ID.3
Cupra Born a VW ID.3

Najväčším konkurentom je samozrejme koncernový Volkswagen ID.3, čo je takmer rovnaké auto, no o niečo lacnejšie. Za cenu okolo 50 000 eur je však možné kúpiť aj ďalšie zaujímavé elektromobily, no možno nepatria úplne do triedy elektrických hot-hatchov.

Za zmienku určite stojí Renault Megane E-Tech s 22 kW AC nabíjaním a vydareným dizajnom, no zaujímavý je aj Hyundai IONIQ 6 za cenu od 46 000 eur, avšak toto je úplne iná kategória vozidiel.

Parametre

Rozmery (dĺžka x šírka x výška)4322 x 1809 x 1540 mm
Rázvor2771 mm
Objem batožinového priestoru385 l
Hmotnosť1847 kg
Prípustná celková hmotnosť2280 kg
Maximálna rýchlosť160 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h6,6 s
Kapacita akumulátora62 kWh (58 kWh netto)
Výkon elektromotora170 kW (231 koní)
Maximálny krútiaci moment310 Nm
Výkon DC nabíjania120 kW
Výkon palubnej nabíjačky11 kW
Čas AC nabíjania6:15 h.
Čas DC nabíjania35 min.
PohonPohon zadných kolies
Kombinovaná spotreba udávaná automobilkou15,5 kWh / 100 km
Udávaný maximálny dojazd419 km
Cenaod 44 280 €

Test Cupra Born eBoost: Batéria a nabíjanie

V prípade novej Cupry Born si môžete vybrať z dvoch veľkostí batérie. Vyšší model ponúka kapacitu 82 kWh (77 kWh netto) a má aj zvýšený nabíjací výkon na 170 kW. Základ, ktorý som testoval ja, ponúka kapacitu 62 kWh (58 kWh netto) a výkon DC nabíjania je maximálne 120 kW.

test Cupra Born eBoost
Cupra Born eBoost spredu

Automobilka udáva, že doba nabíjania je 35 minút, no nedozvedel som sa informáciu od koľko do koľko percent kapacity. Pravdepodobne 10-80 %. V každom prípade, vôbec to nevadí, pretože počas testovania som nezabudol ani na krivku nabíjania, takže čas nabíjania a jeho priebeh si môžeme ukázať podrobnejšie.

Test ukázal, že aj napriek udávanému maximálnemu nabíjaciemu výkonu vie ísť Cupra Born ešte o trochu ďalej. Na nabíjačke v Beladiciach som sa dostal na výkon až 135,3 kW. Najvyšší nabíjací výkon bol na absolútnom začiatku, neskôr klesal pomerne pravidelne. Nešlo o žiadne skoky vo výkone, len postupne pomaličky padal.

Krivka nabíjania Cupra Born eBoost

Nabíjal som z 13 % do 83 %, pričom na nabíjačke som strávil 34 minút a doplnil som 43,2 kWh energie. Nabíjanie z 20 na 80 % trvalo presne 30 minút, z 13 na 63 % som sa dostal za 20 minút. Veľmi slušné čísla.

Čo sa týka palubnej nabíjačky, máme tu dobrý štandard s výkonom 11 kW. To znamená, že akumulátor je možné takto nabiť za približne 6 hodín. Nabíjací port sa nachádza vzadu vpravo, čo je z môjho pohľadu najideálnejším riešením.

Vozidlo počas nabíjania ponúka všetky dôležité informácie na čele s nabíjacím výkonom. Okrem toho vidím odhadovaný čas do ukončenia nabíjania (mení sa v závislosti od toho, na koľko percent nastavím, aby sa auto nabilo) a nechýba ani informácia o rýchlosti nabíjania v kilometroch za hodinu. Tá síce veľa nepovie, ale je tu.

test Cupra Born eBoost
Informácie počas nabíjania

Cupra ponúka aj aplikáciu, s pripojením k smartfónu som problém nemal. V aplikácii som mal možnosť vidieť všetky dôležité informácie o vozidle, najmä jeho polohu či informácie o nabíjaní. Tie mi viackrát prišli vhod, pretože napríklad na nákupe som vedel, že mám ešte čas a nemusím bežať k autu, pretože je nabité.

Taktiež si prostredníctvom aplikácie môžem zapnúť klimatizáciu, čo sa mi v uplynulých horúcich dňoch mimoriadne hodilo. Vždy som tak nastúpil do auta, v ktorom bolo prostredie príjemné.

Jazda, režimy, výkon, rekuperácia

Práve jazda je to, prečo budete o Cupre Born vôbec uvažovať. Agresívny dizajn sa prejavil aj v samotnej jazde. V jazdnom režime Cupra si užijete naozaj kopec zábavy. Auto reaguje na stlačenie akcelerátora okamžite a okamžite máte k dispozícii 170 kW pod kapotou.

To je síce výkon, ktorý nijako neláme tabuľky, no úplne postačuje na poriadnu dávku zábavy. Cupra výborne sedí na ceste, prechádzanie zákrut som si doslova užíval. Na prepínanie jazdných režimov slúžia dve tlačidlá, jedno vpravo a druhé vľavo (Cupra) na volante.

test Cupra Born eBoost

Úroveň rekuperácie ovládať nemôžem. Buď ju nemám vôbec (jazdný režim D) alebo je aktivovaná (režim B). Rekuperáciu je samozrejme cítiť, no v porovnaní s elektromobilmi od Volvo či Teslami alebo Mercedesmi či BMW je slabšia. Osobne by som prijal ešte trochu silnejšie brzdenie a možnosť jazdiť len s jedným pedálom. Ak chcem zastaviť úplne, musím stlačiť brzdový pedál.

Jazda na diaľnici je tiež veľmi pohodlná. Tu som ocenil adaptívny tempomat a nechýba ani funkcia držania v pruhoch. Ale pozor, žiadny autopilot to nie je. Keď auto vidí, že idete prejsť cez označený pruh, otočí volantom a dá vám o tom vedieť.

Pri jazde na diaľnici som si užíval jazdný režim dlhého dojazdu, ktorý vám nedovolí ísť rýchlejšie ako 130 km/h. Teda dovolí, až po pretlačení pedála. Jazdu rýchlosťou 130 km/h som využíval často a dokonca som to preferoval pred adaptívnym tempomatom. Naozaj som si na to zvykol.

O aktuálnej rýchlosti a najdôležitejších parametroch jazdy som informovaný aj prostredníctvom head-up displeja. Ten dokáže aj premietať navigačné pokyny z integrovanej navigácie priamo pred vás a funguje to výborne. Navigáciu z CarPlay však nevie. Avšak počul som, že navigáciu pomocou Apple Máp premietať vie. Lenže bolo už neskoro a nestihol som to vyskúšať. Testoval som s navigáciami Waze a Google Mapy.

Test Cupra Born eBoost: Infotainment

Cupra ponúka aktualizovaný softvér a s ním aj všetky vychytávky, ktoré ponúka. Na displeji za volantom tak môžem vidieť spotrebu, neustále je tu zobrazené percento nabitia batérie a tiež aj aktuálny odhadovaný dojazd. Takto by to malo byť.

test Cupra Born eBoost
Displej za volantom ponúka všetky užitočné funkcie

Displej infotainmentu je dostatočne veľký, jasný a funguje dobre. Trochu mi prekáža dotykové ovládanie pod ním, no musel som si zvyknúť. Celkovo dotykové ovládanie a haptická odozva asi nie sú pre mňa. Som síce fanúšik moderných technológií, ale dalo sa to urobiť aj lepšie. Napríklad stávalo sa mi, že som si stiahol zadné okná namiesto predných, pretože som náhodou zavadil o dotykové tlačidlo, ktorým sa prepína, ktoré okná ovládam.

test Cupra Born eBoost
Systémové menu aplikácií

To isté platí aj pre volant a dotykové tlačidlá tam. Za týždeň som si relatívne zvykol, no stále to nie je ono. Avšak samotnú haptickú odozvu musím pochváliť, tá je skvelá.

test Cupra Born eBoost
Na dotykové tlačidlá s haptickou odozvou si treba zvyknúť

Infotainment sa veľmi podobá na tie od Volkswagenu, je to vlastne ten istý systém, len s trochu pozmenenými ikonkami. Funguje dobre, no z pohľadu rýchlosti odozvy by som čakal trochu viac. Nie je to ale nič, čo by mi vyslovene vadilo.

Navigácia, navigačné pokyny sa premietajú aj na head-up displej

Jednotlivé funkcie sú rýchlo dostupné a všetko fungovalo tak, ako fungovať malo. Pochváliť musím aj navigáciu, ktorá tiež funguje veľmi dobre. Avšak zadávanie cieľa je na môj vkus príliš zdĺhavé. Oceňujem, že auto vie naplánovať aj nabíjanie na ceste, no extra by som sa na to nespoliehal. Radšej som jazdil podľa seba, no niekomu by sa to mohlo hodiť. Najmä začínajúcim elektromobilstom.

test Cupra Born eBoost
Plánovanie trasy s Cupra Born

Odhad percenta nabitia v cieli nebol vôbec presný, porovnanie s Teslami či nedávno testovaným Renault Megane E-Tech jednoducho nezvládne. Reálne percento v cieli sa od odhadu vie líšiť aj o viac ako 10 percent, či už jedným alebo druhým smerom. Aj počas jazdy to pomerne výrazne skáče. Cupra asi tak úplne neberie do úvahy profil trasy, ktorú ide absolvovať. Na druhej strane, je to lepšie ako nič. Najhoršie na tom je to, že sa táto informácia bežne nezobrazuje. Ak chcem zistiť tento odhad, musím vyrolovať sprava informácie o trase a kliknúť na cieľovú destináciu. Až potom sa zobrazí.

Test Cupra Born eBoost: Exteriér a interiér

Dizajn je jednou z najsilnejších stránok tohto elektromobilu. Ostré krivky hatchbacku mu nesmierne svedčia. Agresívny dizajn dotvárajú zúžené svetlá, ktorým tiež nechýbajú poriadne ostré krivky. Cupra Born je naozaj veľmi pekné auto, o čom počas testovania svedčili aj pohľady okoloidúcich. Auto ich dizajnom jednoznačne zaujalo.

test Cupra Born eBoost
Ostré línie nechýbajú ani svetlám

Ani interiér veľmi nezaostáva. V prvom rade musím pochváliť pohodlné, no pevné sedenie. Priestoru vpredu aj vzadu je dostatok, s mojou výškou 180 cm som sa nemal na čo sťažovať. Rovnako oceňujem aj množstvo odkladacieho priestoru a prítomnosť bezdrôtovej nabíjačky pre smartfón. Tá sa nachádza pod lakťovou opierkou a je mierne nahnutá. Pri akcelerácii sa mi stávalo, že sa z nej telefón vyšmykol, čo nie je ideálne.

test Cupra Born eBoost
Batožinový priestor s objemom 385 litrov

CarPlay mi fungoval pekne bezdrôtovo, pod opierkou sa však nachádzajú aj dva USB-C konektory. Presne takto by to malo byť, moderné auto má mať moderné konektory.

Spotreba a dojazd

Úprimne, keby som sa rozhodoval, určite by som išiel do Cupry s väčšou batériou. Ale ani variant s tou menšou sa neukázal v zlom svetle. Práve naopak, skôr ma príjemne prekvapil. Najviac asi na ceste z Popradu do Bratislavy. V Poprade som si povedal, že sa stavím v Banskej Bystrici najesť sa, no rýchlo som si to rozmyslel, pretože v BB som mal ešte približne 50 % batérie. Vyrážal som s 84 %.

test Cupra Born eBoost
Ukazovatele na displeji za volantom

Čertovica síce dala hore kopcom zabrať, no dole som zase výrazne zrekuperoval. Zašiel som nakoniec až do Beladíc, kde som mal 13 % batérie. Spotreba na tejto trase bola 16,8 kWh / 100 km. Dobrú spotrebu som aj očakával, pretože Poprad je predsalen vyššie položený a Čertovica týmto smerom na spotrebe dokáže pekne ubrať, čo sa mi aj potvrdilo. Len pripomínam, že počas tejto cesty som išiel vždy najvyššou povolenou rýchlosťou, čiže 90 km/h na okreskách a 130 km/h na diaľnici.

test Cupra Born eBoost
Plánovanie trasy

Úsek z Bratislavy do Trnavy rýchlosťou 110 km/h som absolvoval so spotrebou 16,8 kWh / 100 km, z Trnavy do Banskej Bystrice pri rýchlosti 130 km/h bola spotreba 21,3 kWh / 100 km. Tiež nie úplne zlá, no mohla byť ešte o čosi nižšia. Pomerne ma prekvapil rozdiel v spotrebe medzi 110 a 130 km/h, ktorý bol vyšší, ako som očakával.

Celkové dojazdy by teda boli nasledovné. Pri spotrebe 16,8 kWh / 100 km by Cupra teoreticky prešla 345 km, pri spotrebe 21,3 kWh / 100 km by to bolo 272 km. Spotreba v meste sa pohybovala v rozmedzí od 14 do 16 kWh / 100 km. To by predstavovalo celkový mestský dojazd 414 km, respektíve 312 km.

Test Cupra Born eBoost: Záverečné hodnotenie

Cupra Born eBoost je veľmi zaujímavé auto. Jeho jediným väčším problémom je snáď len vyššia cena. V skutočnosti ide o podarený elektromobil so všetkým, čo k tomu patrí. Osobne by som si priplatil za väčšiu batériu, no ani s tou menšou som nemal problém prejsť celé Slovensko.

test Cupra Born eBoost
Cupra Born zozadu s výhľadom na Tatry

Born sa spolieha na svoje atraktívne ostré tvary, čo si okolie hneď všimne. Vlastne, dizajn je podľa mňa tou najsilnejšou stránkou tohto elektromobilu. Teší ma aj vhodne umiestnený nabíjací port a skvelé jazdné vlastnosti. Born je agresívny, výborne sedí na ceste a zadný náhon funguje na jednotku.

Nájdu sa ale aj nedostatky. Napríklad dotykové tlačidlá s haptickou odozvou na volante mi veľmi nevyhovovoali, rovnako ani dotykový prepínač ovládania predných alebo zadných okien. Výhrady mám aj voči plánovaniu trasy, najmä odhadu percenta nabitia batérie v cieli.

  • Atraktívny dizajn
  • Dobré jazdné vlastnosti
  • Slušný výkonk
  • 120 KW DC a 11 kW AC nabíjanie
  • Dobré umiestnenie nabíjacieho portu
  • Dobrý podvozok
  • Obratnosť

  • Vysoká cena
  • Nie príliš podarené plánovanie jazdy s nabíjaním
  • Ovládanie volantu s haptickou odozvou
  • Nechcené prepínanie medzi sťahovaním predných a zadných okien
25. júla 2023

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+