MojElektromobil

Elektromobilita sa bezpochyby dostáva aj do segmentu úžitkových automobilov. Ja som mal možnosť otestovať nový Citroën ë-Jumpy vo verzii až s 9 sedadlami, pričom za tretím radom je stále štedrý priestor na batožinu. Výrobca udáva pomerne slušný WLTP dojazd na úrovni 330 kilometrov. Vozidlo je v ponuke s 50 kWh 75 kWh batériou, pričom ja som testoval verziu s väčšou batériou. Aký je ë-Jumpy v skutočnosti?

Citroen e-Jumpy
Foto: Redakcia

Batéria

Ako som spomínal vyššie, kapacita batérie verzie, ktorú som testoval ja, je 75 kWh. Na dodávku to nie je veľa, ale ani málo. Deklarovaných 330 km dojazdu podľa WLTP v mestskej premávke zvládne určite. Pre porovnanie, nedávno testovaný Mercedes EQV má 100 kWh batériu, Hyundai Kona s WLTP dojazdom 484 kilometrov má batériu s kapacitou 64 kWh. Citroën ë-Jumpy sa s Konou porovnávať nemôže, je to oveľa väčšia a ťažšia dodávka, čo sa samozrejme premietne na kratšom dojazde aj napriek väčšej batérii. Verzia s 50 kWh batériou ponúka WLTP dojazd na úrovni 230 kilometrov.

Rýchlosť nabíjania

Dodávku je možné nabíjať štandardnými spôsobmi. Jednosmerným prúdom cez CCS konektor a striedavým prúdom cez Type 2. Nabíjací konektor sa nachádza vľavo vpredu. Dostupný je pohodlne a pre jeho otvorenie nie je potrebné v interiéri stlačiť žiadne tlačidlo.

Citroen e-Jumpy
Foto: Redakcia

Osobne radšej do parkovacích miest cúvam, o to viac s takýmto veľkým vozidlom. Avšak na nabíjanie spredu som si pomerne rýchlo zvykol. Zaujímavé je, že za zadnými dverami sa nachádza zaslepený otvor pre tankovanie.

Palubná nabíjačka má maximálny výkon 11 kW, nabíjanie týmto výkonom trvá približne 7 a pol hodiny. 100 kW rýchle nabíjanie, ktoré udáva výrobca, náš test potvrdil.

Citroen e-Jumpy
Foto: Redakcia

100 kW nabíjací výkon je k dispozícii do 30 % nabitia batérie. Potom klesne na 75 – 77 kW, a to až do polovice nabitia. Následne sa výkon zníži na približne 70 kW, čo stále nie je zlé. Týmto výkonom sa nabíja až takmer do 80 percent.

krivka nabijania e-jumpy
Krivka nabíjania / Foto: ZSE Drive

Tu sa už nabíjací výkon zníži drastickejšie na nejakých 43 kW, pri 90 % úrovne nabitia batérie je výkon približne 20 kW.

Čo sa týka času nabíjania, na nabíjačke som strávil presne 53 minút. Za tento čas som nabil zo 7 % na 90 %.

Citroen e-Jumpy
Foto: Redakcia

Zo 7 % do 25 % to trvalo 11 minút, na 57 % som sa dostal za 25 minút. Z 20 na 80 % trvá nabíjanie 35 minút.

Citroën ë-Jumpy pri nabíjaní nikde neukazuje aktuálny nabíjací výkon. Je tu len informácia o rýchlosti nabíjania v km/h, čo je málo. Aspoň že niektoré nabíjacie stojany touto informáciou disponujú.

V rámci pribalených nabíjacích káblov som sa mohol spoľahnúť na ten klasický, ktorý pichnete do bežnej zásuvky. Typ 2 – Typ 2 som bohužiaľ nedostal, čo je škoda, pretože AC nabíjacie stanice v mojom okolí ponúkajú práve tento konektor. A keďže bývam v byte, konektor do klasickej zásuvky mi bol tak trochu zbytočný.

Citroen e-Jumpy
Foto: Redakcia

Za aký čas sa Citroën ë-Jumpy nabije na 200 km dojazdu podľa WLTP? Vychádza to približne 30 – 35 minút.

ModelMaximálny výkon nabíjaniaČas nabitia 200 km WLTP
Audi e-tron GT262 kW8 - 12 minút
Mercedes-Benz EQA113 kW20 - 25 minút
Citroën ë-C4100 kW21 - 26 minút
Mercedes-Benz EQV113 kW25 - 30 minút
Citroën ë-Jumpy100 kW30 - 35 minút
DongFeng Seres 355 kW35 - 40 minút

Jazda, jazdné režimy a rekuperácia

Síce ide o dodávku, no elektrický pohon jazde výrazne pomáha. Uloženie batérie v spodnej časti automobilu pozitívne vplýva na stabilitu. 100 kW výkon neohúri, ale reálne skúsenosti ukázali, že plne postačuje.

Samozrejme, že nemôžete očakávať extrémne zrýchlenie v rýchlosti okolo 100 km/h. Avšak pri rozbiehaní sa na semaforoch som už tradične patril medzi najrýchlejších. Zrýchlenie z 0 do 50 km/h je veľmi svižné a úprimne, viac by som ani nepotreboval.

Citroen e-Jumpy
Foto: Redakcia

Pri vyšších rýchlostiach je už slabší výkon v kombinácii s veľkosťou a hmotnosťou ë-Jumpy poznať. Na pretekanie to nie je. Pozor aj na maximálnu rýchlosť, ktorá je oficiálne obmedzená na 130 km/h, mne tachometer ukazoval najviac 137 km/h.

Elektromotor s výkonom 100 kW (136 k) a krútiacim momentom 300 Nm | Maximálna rýchlosť obmedzená na 130 km/h (137 km/h na tachometri)

Za volantom som sa cítil pohodlne. Oceňujem dobrý výhľad, problém som nemal ani s dlhšími cestami. Aj klimatizácia v tom teple fungovala ukážkovo. Pasažieri v druhom a treťom rade majú smolu, pretože výduchy vzadu chýbajú, klimatizácia fúka len vpredu. Avšak celý priestor dokáže celkom efektívne ochladiť.

Citroen e-Jumpy
Foto: Redakcia

K dispozícii sú tri jazdné režimy, ja som jazdil na režime Normal. Prišiel mi ako najlepší kompromis. Režim Eco je na môj vkus až príliš lenivý, chýba mu výkon. Našťastie po pretlačení pedálu úplne na spodok nastúpi maximálny výkon.

Športový režim zase až príliš reaguje na akcelerátor. Keďže mám radšej plynulejšiu jazdu, nevyužíval som ho. Nastavenia rekuperácie sú slabé, respektíve žiadne. Jedinou možnosťou, ako rekuperovať, je prepnúť režim jazdy do B. Ani v tomto režime však rekuperácia nie je nijako extra silná, brzdenie mohlo byť oveľa agresívnejšie.

Citroen e-Jumpy
Foto: Redakcia

Keď som potreboval pribrzdiť trochu silnejšie, zatlačeniu brzdového pedála som sa jednoducho nevyhol. Jemné stlačenie ešte zosilní rekuperáciu, fyzické brzdy nastupujú až po dosiahnutí maximálnej úrovne rekuperácie.

Citroën ë-Jumpy: Infotainment a plánovanie trasy

Infotainment patrí medzi tie jednoduchšie. Uhlopriečka samotného displeja mohla byť síce väčšia, ale na druhú stranu, úplne stačí. Umiestnený je pomerne vhodne, nie je príliš nízko, čo je vzhľadom na bezpečnosť jazdy dôležité.

Pomocou infotainmentu si viem nastaviť nejaké základné parametre vozidla, no veľa nečakajte. Navigácia je jednoduchá. Plánovanie trasy tu vôbec neexistuje. Ak zvolím navigáciu do miesta, kam by som bez nabíjania nedošiel, vozidlo ma na to neupozorní, neponúkne žiadne nabíjačky ani nič podobné.

Citroen e-Jumpy
Foto: Redakcia

Jediné upozornenie príde v čase, kedy mám nízku úroveň nabitia batérie. Pri koľkých percentách, tak to neviem, keďže Citroën ë-Jumpy percentá neukazuje. Nikde. Väčšinou sa mi táto hláška ukázala pri dojazde medzi 20 – 30 km. Navigácia síce pozná adresy, no nepozná body záujmu. Nenašiel som v nej dokonca ani Aupark.

Pri nízkej úrovni nabitia navigácia automaticky vyhľadá najbližšie nabíjačky a snaží sa vás k nim odnavigovať. Aspoň za toto palec hore. Natívna navigácia sa premieta aj na displej za volantom, vidím tam všetky potrebné pokyny. Navigácia z Android Auto alebo Apple CarPlay sa na tento displej nepremieta.

S infotainmentom súvisí aj možnosť pripojenia smartfónu. V tomto ohľade som bol veľmi spokojný. Nachádza sa tu klasický USB konektor, služby Android Auto aj Apple CarPlay fungovali bezproblémovo. Avšak nevedel som vymyslieť, kam mám uložiť telefón.

Citroen e-Jumpy
Foto: Redakcia

Do priehradky pod infotainmentom sa nezmestil. A aj keby áno, tak ho tam nedám, pretože by ľahko vypadol. Priestor na uloženie telefónu tu skrátka chýba a to mi dosť prekážalo. Telefón som tak mal položený na sedadle spolujazdca. Bohužiaľ.

Exteriér a interiér

Zvonku je auto robustné, predná maska je výrazne zdvihnutá a klasické väčšie SUV pri ňom vyzerajú maličké. Pohľad zboku a dĺžka vozidla ihneď dávajú vedieť, že nejde o nič malé. Skôr naopak. Pozdĺžne zaparkovať v klasickom parkovacom mieste je prakticky nemožné.

Citroen e-Jumpy
Foto: Redakcia

Dizajnom sa Citroën ë-Jumpy na nič nehrá. Nie je tu nič navyše, žiadne zbytočné prvky či gýčovo vyzerajúce doplnky. Skôr by som dizajn označil za praktický a čistý. Jediné, či mi osobne prekáža, je zbytočný otvor v mieste, kade verzia so spaľovacím motorom tankuje palivo. Ten je zaslepený a nie je možné ho otvoriť.

Citroen e-Jumpy
Foto: Redakcia

Priestoru v interiéri je dosť. To platí pre všetky tri rady sedadiel, každý rad ponúka až tri miesta na sedenie. Spolu ich je 9. A áno, aj 9 cestujúci sa odvezú pomerne pohodlne. Priestoru na kolená je dosť, rovnako je dosť aj priestoru nad hlavou. Sťažovať sa nebudú ani vyšší cestujúci.

Citroen e-Jumpy
Foto: Redakcia

Odkladací priestor v druhom a treťom rade neexistuje. Nemáte si kam odložiť ani len malý nápoj. Škoda. Vpredu je to podstatne lepšie, ale nejaké výhrady by sa predsalen našli. Priestor na nápoj je úplne hore vpredu, takmer pod čelným sklom. Nielenže sa musím za nápojom naťahovať, ale krásne naň aj pečie slnko. 1,5-litrovú fľašu tam nezmestím. Zmestím ju ale do dverí. Tu je odkladacieho priestoru dosť. Avšak dostupnosť je dosť nepohodlná, keďže sa nachádza nižšie a ja sedím dosť vysoko. Výrazne mi zavadzia sedadlo.

Lakťová opierka je k dispozícii pre šoféra, je jednoduchá, úzka a kvalitou nepresvedčí. Ale aspoň že tam je. Bez problémov ju je možné aj sklopiť a predný rad sedadiel je urobený tak, aby šofér bez problémov preliezol zo svojho miesta na ktorékoľvek iné.

Teší ma, že aj napriek trom radom sedadiel zostalo za nimi stále veľa miesta na prípadnú batožinu.

Citroën ë-Jumpy: Test spotreby v meste a na okreskách

Je logické, že veľká dodávka s 9 miestami na sedenie nebude patriť medzi rekordérov v najnižšej spotrebe. Skôr naopak. Avšak v niektorých smeroch príjemne prekvapila. Test spotreby, ktorý opisujem nižšie, bol očakávaný, no v meste to je lepšie, ako by som očakával.

Pri jazde čisto v meste som zaznamenal spotrebu 21,3 kWh/100 km, čo vôbec nie je zlé. Testovacia jazda bola po Bratislave s miernou premávkou a priemernou rýchlosťou 30 km/h. Celý čas som mal zapnutú klimatizáciu a vonkajšia teplota bola 33 stupňov celzia. Počas tohto testu som celkovo prešiel 62 kilometrov.

Citroen e-Jumpy
Foto: Redakcia

Podotýkam, že môj štýl jazdy je pomerne úsporný, na čo som si z testovania elektromobilov zvykol. Ak máte ťažšiu nohu, budete častejšie pridávať a brzdiť, spotreba by sa mohla zvýšiť. Rovnako pripomínam, že vo vozidle som bol počas testu sám, to isté platí aj pre diaľničný test. Kolega však vozidlo otestoval aj vo väčšej záťaži na výlete s rodinou. Postrehy prinesie už onedlho.

Pri jazdách po okreskách, prípadne po diaľničnom obchvate Bratislavy, kde sa moja rýchlosť pohybovala medzi 80 – 90 km/h, bola spotreba vždy medzi 21 – 23 kWh/100 km, čo tiež beriem ako pozitívny výsledok. Pre porovnanie, kolega s nedávno testovaným Mercedesom EQV mal pri tomto type jazdy spotrebu cez 30 kWh/100 km.

Citroën ë-Jumpy: Test spotreby na diaľnici

Spotrebu pri jazde na diaľnici som vyskúšal už tradične na trase Trnava- Žilina. Cestoval som pravdepodobne počas najteplejšieho dňa tohto roka. V Trnave bolo 35 stupňov, v Žiline 33. Klimatizácia bola spustená po celú dobu jazdy.

Vyrážal som z Trnavy z nabíjačky pri aquaparku, cieľom bol OC Dubeň v Žiline. Celková dĺžka trasy je 151 kilometrov. Vyrazil som s 89 %, do cieľa som prišiel s 11 % a odhadovaným dojazdom 28 kilometrov. Vozidlo tak na prejdenie 151 kilometrov spotrebovalo 78 % batérie.

Po celú cestu som mal na diaľnici nastavený tempomat na rýchlosť 140 km/h (maximálna rýchlosť je 137 km/h), čo pre elektromobily nie je najvýhodnejšie. A už vôbec nie pre veľkú neaerodynamickú dodávku. Aerodynamický odpor sa každým zvýšením rýchlosti výrazne zvyšuje, čím sa výrazne zvyšuje aj spotreba.

Citroen e-Jumpy
Foto: Redakcia

Počas týchto 151 kilometrov auto ukázalo spotrebu 31,8 kWh/100 km. Celkový diaľničný dojazd pri rýchlosti 137 km/h mi vychádza približne 195 kilometrov.

Ukazovateľ dojazdu v ë-Jumpy na začiatku ukazoval dojazd 297 kilometrov. Ten bol samozrejme vypočítaný z priemernej spotreby posledných kilometrov. Akonáhle som začal jazdiť spomínanou rýchlosťou 140 km/h, ukazovateľ dojazdu sa znižoval pomerne rýchlo, čo je ale logické. Preto by som sa v niektorých situáciách spoliehal skôr na percentá nabitia. Tie ale auto neukazuje vôbec. Zistiť ich viem len počas nabíjania, a to priamo z nabíjacieho staojanu, nie z vozidla.

Po diaľnici som skúsil jazdiť aj pomalšie, rýchlosť som držal medzi 110 – 120 km/h. V tomto režime vozidlo ukazovalo spotrebu medzi 25 – 27 kWh/100 km.

Trnava - Žilina (140 km/h)TrasaSpotrebaPotrebných %TeplotaDojazdPoznámka
Mini Cooper SE (2020)157 kilometrov16,4 kWh / 100 km86 %19 - 21 °C160 - 170 km110 - 115 km/h
Honda e142,7 kilometrov16,9 kWh / 100 km90 %30 - 33 °C150 - 160 km110 - 115 km/h
Renault ZOE145 kilometrov19,3 kWh / 100 km69 %15 - 25 °C250 - 260 km130 km/h
Mazda MX-30158,5 kilometrov22,5 kWh / 100 km122 %0 - 9 °C120 - 130 kilometrov110 km/h, nový úsek D1
Nissan Leaf e+149,6 kilometrov22,9 kWh / 100 km-12 - 15 °C230 - 245 kmPráce na ceste
Hyundai Kona Electric150,8 kilometrov23,4 kWh / 100 km50 %16 - 22 °C260 - 270 km
Peugeot e-208143 kilometrov23,9 kWh / 100 km80 %3 °C170 - 180 km120 km/h, práce na ceste
KIA e-Niro150 kilometrov24,5 kWh / 100 km52 %4 - 7 °C250 - 260 km
Citroën ë-C4150 kilometrov24,9 kWh / 100 km89 %17 °C170 - 180 km130 km/h a spomalenie v závere až na 80 km/h
Peugeot e-2008150 kilometrov25 kWh / 100 km86 %
7 °C170 - 180 km125 km/h, práce na ceste
Volkswagen ID.3150 kilometrov25,9 kWh / 100 km69 %7,5 - 11 °C210 - 220 kmPršalo
KIA e-Soul150 kilometrov26,3 kWh / 100 km57 %5 - 9 °C230 - 240 km
Mercedes-Benz EQA148 kilometrov26,8 kWh / 100 km61 %8 - 13 °C230 - 240 km
Audi e-tron GT152 kilometrov26,8 kWh / 100 km-17 - 19 °C300 - 310 km
Škoda Enyaq iV 80149 kilometrov27,8 kWh / 100 km57 %6 - 9 °C260 - 270 km20" pneu, s TČ
Volkswagen ID.3 Max156 kilometrov27,9 kWh / 100 km80 %0 - 5,5 °C190 - 200 kmZimné 20" pneu, bez TČ
Audi e-Tron Sportback148,5 kilometrov28 kWh / 100 km51 %19 - 26 °C290 - 300 km
Volkswagen ID.4 Max149 kilometrov28,2 kWh / 100 km57 %6 - 9 °C260 - 270 km21" pneu, s TČ
Mercedes-Benz EQC148 kilometrov28,9 kWh / 100 km54 %19 - 23 °C270 - 280 km
BMW iX3149,1 kilometrov32,8 kWh / 100 km68 %
-5 - 1 °C215 - 225 km
Mercedes-Benz EQV144 kilometrov39,8 kWh / 100 km69 %3,5 - 7,5 °C210 - 220 km
Mini Cooper SE (2021)152 kilometrov15,8 kWh / 100 km80 %20 - 26 °C170 - 180 km
Citroën ë-Jumpy151 kilometrov31,8 kWh / 100 km78 %33 - 36 °C190 - 200 kmrýchlosť 137 km/h
DongFeng Seres 3151 kilometrov28,5 kWh / 100 km85%19 - 26 °C170 - 180 km V závere 100 km/h, spotreba sa nedala resetovať

Citroën ë-Jumpy: Záverečné hodnotenie

Citroën ë-Jumpy je vozidlo, ktoré sa skvele hodí ako taxík, prípadne na letiskové prevážanie ľudí. Svoje využitie by našlo aj na firemné účely. Interiér ponúka štedrú dávku priestoru a bez problémov sa odvezie aj 9 ľudí s batožinou.

Citroen e-Jumpy
Foto: Redakcia

Dojazd určite nesklamal, spotreba v meste a na okreskách príjemne prekvapila. Nabíjanie s výkonom aspoň 100 kW je v roku 2021 už nutnosťou, a to ë-Jumpy spĺňa. Výhrady mám k absencii priestoru na uloženie telefónu a najmä k tomu, že vozidlo nikde neukazuje stav nabitia akumulátora. Vždy vidím len aktuálny dojazd.

Plusy

  • Dostatok priestoru pre 9 cestujúcich + veľký batožinový priestor
  • Reálny dojazd v meste cez 300 km, na diaľnici 200 km
  • Dobrý odhad dojazdu
  • Dobré jazdné vlastnosti
  • 100 kW nabíjanie
  • Podpora Apple CarPlay a Android Auto

Mínusy

  • Zišla by sa silnejšia rekuperácia
  • Chýba priestor na odkladanie telefónu
  • Žiadny odkladací priestor pre pasažierov vzadu
  • Neukazuje percentá nabitia batérie
  • Navigácia neberie do úvahy dojazd
27. júla 2021

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+