MojElektromobil

To, že Čína so svojimi elektromobilmi môže poriadne zatriasť európskym trhom sa spomína už dlhšiu dobu. Ešte donedávna sa to pohybovalo skôr v rovine prvotných obáv. Čínske elektromobily sú na európskych cestách stále dosť zriedkavým javom, no očakávaný čínsky tlak sa už pomaly začína prejavovať. Svoje by o tom vedeli rozprávať v Rakúsku.

Európske modely bez šance na úspech

V tamojšom tendri na dodanie elektromobilov pre štátnu správu nedávno na plnej čiare dominovali práve čínske elektromobily. Značka BYD svojou cenovou ponukou s prehľadom prekonala súperov z radu európskych výrobcov ako Volkswagen, BMW či Hyundai.

Aký veľký bol cenový rozdiel v predložených ponukách nie je uvedené. Jasný je len výsledok. BYD dodá 640 nových elektromobilov. Na prípad upozornil portál DerStandard.

Vo všeobecnosti sa spomína “priepastný rozdiel” a “bezkonkurenčné ceny”, ktorým sa žiadna konkurencia nedokázala priblížiť. Jedinou šancou pre európsku výrobu by v tomto prípade vraj bolo dodávanie vozidiel s využitím leasingu. Nakoľko ale išlo o priamy nákup, tak si so svojou ponukou ani “neškrtli”.

Prípad mal u susedov vyvolať priam šok. Má ísť o vôbec prvý prípad, kedy čínsky výrobca dokázal poraziť európsku konkurenciu takpovediac na domácej pôde. Situácia vyvoláva obavy. Dodávky vozidiel pre štátnu správu predstavujú značnú časť biznisu.

Očakáva sa, že vozidlá z európskej produkcie budú za kratší koniec ťahať aj v ďalších podobných prípadoch, kedy je hlavným kritériom obstarávacia cena, čo znamená, že výrobcovia postupne začnú strácať významných odberateľov.

V dôsledku tohto možného vývoja sa začína vynárať hlasná kritika zo strany politikov, ale aj odborárov. Tí hlásia, že európska výroba nedokáže konkurovať cenou, a ak sa nič nezmení, tak čoskoro budú na európskych cestách jazdiť len lacné čínske autá.

BYD má silný záujem o Európu

Odborárom sa nepáči absencia “európskeho a priemyselného pohľadu” či chýbajúce prihliadanie na “ekologické a sociálne štandardy pri výrobe”. Do pozornosti sa dáva aj možné “porušovanie pravidiel hospodárskej súťaže kvôli výrazným štátnym dotáciám na výrobu čínskej vozidiel”.

Kvôli tomu Európska únia už dlhší čas spomína veľké vyšetrovanie. Ak by sa preukázalo, že Čína porušuje základne princípy hospodárskej súťaže, Európa by mohla uvaliť dodatočné clo na dovoz vozidiel, prípadne by mohla limitovať objem ich dovozu. BYD je najväčším výrobcom elektrických vozidiel a netají sa svojim záujmom o Európu. V Maďarsku plánuje vybudovať továreň na výrobu elektromobilov.

Počas štvrtého štvrťroka 2023 spoločnosť BYD predala celkom 942 651 osobných automobilov nabíjateľných z elektrickej siete, z toho 526 409 plne elektrických vozidiel a 416 242 plug-in hybridných vozidiel. V porovnaní s dovtedajším lídrom, Teslou, získala náskok o približne 42 000 batériových elektromobilov a vo 4. štvrťroku 2023 sa BYD stala najväčším výrobcom plne elektrických automobilov na svete.

Náš tip
Etiópia zakazuje vstup autám so spaľovacími motormi
6. februára 2024

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+