MojElektromobil

BYD, jeden z najväčších výrobcov elektrických vozidiel, v ostatnej dobe svoju pozornosť čoraz aktívnejšie upiera smerom k Európe. Len pred pár dňami sa do obehu dostali správy o plánoch na vybudovanie vlastnej továrne, ktorá by mala vyrásť v Maďarsku. Teraz sa dozvedáme, že BYD má svoje plány aj so Slovenskom.

Prvé tri elektrické nákladné vozidlá

V našich končinách začína s predajom elektrických nákladných modelov BYD ETM6, BYD ETH8 a BYD ETP3, ktoré sú určené pre európsky trh. Nebude to robiť priamo, ale prostredníctvom partnerského národného predajcu.

Tým sa stala spoločnosť Delta-Truck s.r.o., distribútor na trhu úžitkových vozidiel v strednej a východnej Európe. Okrem predaja vozidiel bude zastrešovať aj všetky potrebné popredajné služby.

Elektrický BYD ETM6

Dodávka ETP3 do 30-tisíc eur

Na slovenský trh vstupuje so spomínanou trojicou modelov: BYD ETM6 s hmotnosťou 7,5t a dojazdom 200 km (pre mestskú logistiku),  BYD ETH8, s hmotnosťou 19t a dojazdom 250 km predstavuje eTruck vhodný najmä pre logistické služby (ponúka dve možnosti rázvoru) a elektrická dodávka BYD ETP3 vhodná na doručovanie menších nákladov alebo na manévrovanie v mestskom prostredí.

Najmenší model – BYD ETP3, sa dostane do predaja so zaujímavou cenou 29 990 eur. Ponúkne 44 kWh batériu a nabíjanie AC s rýchlosťou 6,6 kW a DC nabíjaním s výkonom 50 kW. Maximálna rýchlosť je 100 km/hod. Nabíjanie sa ukrýva vpredu na prednej maske vozidla pod logom.

BYD ETP3 a nabíjanie

Elektrický ťahač BYD ETH8 by mal prísť na trh s cenou okolo 250-tisíc eur. Ponúkne batériu s kapacitou až 255 kWh, čo vystačí na približne 200 km dojazd. Rýchlosť nabíjania je v tomto vozidle na maximálke 120 kW. Výrobca uvádza, že sa vozidlo nabije z 20% na 100% za jednu hodinu.

Isbrand Ho, generálny riaditeľ pre úžitkové vozidlá spoločnosti BYD Europe, uviedol, že spoločnosť sa zameriava na prispôsobovanie produktov miestnym trhom a špecifickým potrebám zákazníkov, čím poskytuje komplexné riešenie na podporu prechodu na nový vozový park aj na Slovensku.

Priamo s tým súvisí aj lokálna podpora predaja a popredajný servis. V segmente elektrifikovanej nákladnej dopravy vidí kľúčovú príležitosť aj pre dopravu a priemysel na Slovensku. Ako BYD, tak aj Delta-Truck predpokladajú, že dopyt po elektrických vozidlách bude výrazne rásť.

Elektrifikácia nákladnej dopravy v EÚ je skutočne na vzostupe. V prípade Slovenska sa ale prakticky odohráva rovnaký scenár ako v prípade osobných elektromobilov – výrazne zaostávame:

V segmente elektrických nákladných vozidiel sa celkové číslo predaja posunulo na 3 918 kusov, čo zodpovedá len 1,5 percentám trhu. Tieto čísla však hovoria len o Európskej únii ako celku. U nás na Slovensku sa predali len smiešne 3 kusy. Pri autobusoch sme v EÚ zaznamenali nárast o 31,5 % v oblasti tých nabíjateľných. V tomto segmente máme u nás už 14,4 % podiel (3 405 ks) pričom na Slovensku sa počas 9 mesiacov predali 4 kusy.

Konkurencia s elektrickými dodávkami

Pripomeňme si, že elektrické nákladné vozidlá a autobusy v našich končinách predáva napríklad Mercedes-Benz Trucks, FUSO, Renault-Trucks, Volvo či MAN.

Náš tip
Elektrifikáciu nákladnej a autobusovej dopravy máme na dosah
13. novembra 2023

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+