MojElektromobil

Zobúdzanie sa na hluk smetiarskeho auta je pomerne nepríjemné. Tento problém dokáže vyriešiť nasadenie plne elektrických vozidiel a uvedomilo si to aj české Brno. Do prevádzky zavádza prvé smetiarske auto. Informuje o tom portál cc.cz.

Ekologický a tichý spôsob na zníženie emisií

Brno si uvedomilo, že k čistejšej budúcnosti miest možno prispieť nielen zavádzaním elektromobility v rámci prepravy osôb, ale možno ju využiť aj pre vývoz odpadu. Tento týždeň bolo do prevádzky nasadené úplne prvé plne elektrické smetiarske vozidlo v Českej republike.

Okrem zminimalizovania emisií poteší obyvateľov sídlisk aj tichým chodom, čo eliminuje hluk v ranných, respektíve doobedňajších hodinách. Prechod na elektrické agregáty nemusí byť len v duchu osobnej dopravy, ale aj v tej úžitkovej a nákladnej. Nápad elektrickou energiou poháňaného smetiarskeho automobilu zrealizovalo v roku 2018 švédske Volvo a išlo o model FE Electric.

Elektrické smetiarske auto
Elektrické smetiarske auto Volvo FE Electric | Zdroj: cc.cz

Tento stroj za 12 miliónov českých korún, čo je v prepočte približne 487 000 eur, zakúpila odpadová spoločnosť mesta Brno, firma Sako. Elektrická energia, ktorá poháňa toto vozidlo, je údajne vyprodukovaná fotovoltaickými panelmi. Batéria tohto stroja sa nabíja doplna dve hodiny. Na jedno nabitie prejde asi 200 kilometrov, no pri teplotách pohybujúcich sa na úrovni -10 °C sa dojazd radikálne zníži iba na 70 kilometrov.

Do úvahy však treba zobrať fakt, že jedna smetiarska smena trvajúca 8 hodín má množstvo zastávok, takže ani v zimnom období nebude nutné nabíjanie počas jednej pracovnej doby. Pre porovnanie spomenieme, že typické smetiarske auto najazdí mesačne cez 2 000 kilometrov a spáli pritom až 450 litrov nafty.

24. augusta 2022

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+