Bjorn Nyland otestoval spotrebu Model 3, e-Niro a ID.3 v extrémnej zime

Bjorn Nyland - test elektromobilov v extrémnej zime | Zdroj: YouTube/Bjorn Nyland

Aktuálne chladnejšie počasie je pre elektromobily náročnejšie, no ako veľmi sa podpisuje na znížení dojazdu? Pokles sa môže pohybovať niekde od 10 do 30 percent v závislosti od auta. Známy nórsky YouTuber Bjorn Nyland otestoval spotrebu troch obľúbených elektromobilov v poriadne tuhej zime. Ktorý z trojice Tesla Model 3, KIA e-Niro a Volkswagen ID.3 vyšiel zo súboja s najlepšou spotrebou?

Súboj efektivity v zime

Elektromobil Tesla Model 3 sa nedávno dočkal výrazného vylepšenia systému HVAC a termálneho manažmentu batérie. Do vozidla sa totiž dostala súčiastka „octovalve“, vďaka ktorej sa dokáže optimálne využívať inak stratové teplo z batérie. Zároveň pribudlo aj tepelné čerpadlo, ktoré celý systém robí efektívnejším. Teda to sú papierové predpoklady. Tepelné čerpadlo využíva aj KIA e-Niro, pričom rovnako by malo byť schopné využívať odpadové teplo z batérie na vykurovanie interiéru.

Volkswagen ID.3 má v Nórsku systém tepelného čerpadla už v základnej výbave, no zatiaľ nemáme dostatok informácií o fungovaní batériového manažmentu. Nevieme, ako auto využíva ohrev batérie alebo kedy a pri akých teplotách dochádza ku coldgate. Nórsky YouTuber Bjorn Nyland sa rozhodol otestovať, ako táto trojica zvládne extrémne nórske teploty. Samozrejme, niekde je teplota okolo -25°C ešte príjemná, u nás už ale ide o poriadne tuhú zimu.

Celkovo k tejto téme spravili viacero dlhých videí, kde testuje spotrebu na rôznych trasách, nabíjanie v týchto podmienkach a taktiež efektivitu vykurovacieho systému. Všetky videá si môžete pozrieť na YouTube kanáli Bjørn Nyland, no my sa v tomto článku zameriame najmä na posledné videá, v ktorých sa objavujú už výsledky a porovnania všetkých troch elektromobilov.

Spotreba na ceste

Na jednej z prvých trás porovnáva iba Tesla Model 3 a Volkswagen ID.3 a práve druhý menovaný tu vyhral. Išlo o kratšiu, 42 kilometrov dlhú trasu s miernym klesaním pri teplote -24°C v prípade ID.3, respektíve -25°C v prípade Model 3. Spotreba Volkswagen ID.3 bola 20,3 kWh / 100 km a Tesla Model 3 až 25,3 kWh / 100 km, avšak Tesla zapla pred nabíjaním vyhrievanie baterky pre rýchlonabíjanie.

Súvisiacie články

Pri ďalšom meraní spotreby, po prejdení 44 kilometrov sa ale situácia výrazne zmenila. Model 3 dokázal jazdiť pri totožnej teplote so spotrebou 18,2 kWh / 100 km, zatiaľ čo ID.3 pri mierne vyššej teplote -22 stupňov spotreba stúpla až na 24,4 kWh / 100 km. Podľa slov Bjorna bola spotreba KIA e-Niro na tejto trase okolo 24 kWh / 100 km. Oba úseky absolvoval priemernou rýchlosťou 79 km/h.

Volkswagen ID.3 Tesla Model 3 KIA e-Niro
Trasa 1 20,3 kWh / 100 km 25,3 kWh / 100 km (ohrev batérie)
Trasa 2 24,4 kWh / 100 km 18,2 kWh / 100 km 24 kWh / 100 km
Trasa 3 22,3 kWh / 100 km 19,1 kWh / 100 km (ohrev batérie)
Trasa 4 21,8 kWh / 100 km 24,7 kWh / 100 km

Ďalšia trasa už bola výrazne dlhšia. Prešiel 171 kilometrov s priemernou rýchlosťou 83 km/h. Spotreba ID.3 bola 22,3 kWh / 100 km (pri -20°C) a Model 3 zase 19,1 kWh / 100 km (pri -18°C), no Tesla opäť zahrievala baterku pred rýchlonabíjaním. Na inej trase, ktorú absolvoval s KIA e-Niro a Model 3, Tesla taktiež dominovala. Na 300 kilometrov dlhom úseku pri teplote -21°C bola spotreba KIA e-Niro 24,7 kWh / 100 km a pri Model 3 išlo o 21,8 kWh / 100 km.

Coldgate a efektívnosť kúrenia

V podstate vo všetkých prípadoch musel bojovať aj s coldgate, kedy je výkon nabíjania znížený kvôli nízkej teplote batérie. Dotklo sa to teda ja ID.3, avšak ako sme aj my uviedli po opakovanom teste, plný výkon sa dá dosiahnuť rýchlou jazdou. Dôležité je teda vyrážať s plnou batériou a jazdiť vyššou rýchlosťou po diaľnici. Toto pravidlo v podstate platí pre všetky elektromobily, no niekedy aj napriek tomu nie je možné dosiahnuť plný výkon nabíjania.

Auto Teplota Priemerná hodinová spotreba
Volkswagen ID.3 -25°C 3,36 kWh / h
Tesla Model 3 -26°C 1,95 kWh / h
KIA e-Niro -23°C 1,92 kWh / h

Súčasťou testu bolo aj kempovanie niekoľko hodín v takejto tuhej zime. Najhoršie podmienky mala Tesla Model 3 s teplotou -26°C, KIA e-Niro musela zvládnuť teplotu -23°C a Volkswagen ID.3 teplotu -25°C. Najlepšie obstála KIA e-Niro so spotrebou 1,92 kWh / h, ale iba o zlomok vyššiu spotrebu mala Tesla Model 3 – 1,95 kWh / h. Na poslednom mieste teda skončil Volkswagen ID.3 so spotrebou 3,36 kWh / h. Prečo je rozdiel až taký veľký je otázne. Je možné, že auto sa snaží často zohrievať batériu, no vysvetlenie môže byť aj jednoduchšie, a to menej efektívne tepelné čerpadlo.


Už Vám nič neujde!

Prihláste sa na odber noviniek súvisiacich s týmto vozidlom

Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.