Tesla nemôže predať elektromobily vyrobené v Texase lokálnym zákazníkom. Musí ich najprv exportovať

Prvý Cybertruck už oficiálne opustil výrobnú linku | Zdroj: Tesla

Tesla nemôže predávať elektromobily vyrobené v Texase obyvateľom Texasu. Oficiálne ich musí vyviezť mimo štátu, len aby ich následne otočila a odovzdala lokálnym zákazníkom.

Bizarný predaj Tesiel v Texase

Tesla buduje v americkom štáte Texas obrovskú fabriku na výrobu svojich elektromobilov. Nemôže ich však priamo predať texaským obyvateľom. Musí ich exportovať mimo štátu, následne ich otočiť a opäť doviezť do Texasu. Na tento absurdný problém upozornil portál The Drive.

Všetko spôsobuje priamy predajný model Tesly a zastaralý texaský zákon, ktorý vyslovene zakazuje automobilkám predávať vozidlá priamo zákazníkom bez nezávislých dílerov. Predaj Tesiel v Texase už odjakživa prebieha výhradne cez online konfigurátor.

To je pre Texas a tamojšiu legislatívu problém. Napriek tomu, že tu kalifornská automobilka buduje megalomanskú fabriku, vytvorí tisíce pracovných miest a robí dobrú reklamu celému štátu, texaské zákony jej aj tak zakazujú priamy predaj domácim zákazníkom bez dílera.

Keď túto informáciu zverejnil na Twitteri portál The Drive, vyjadril sa aj Musk. Napísal, že Tesla by určite privítala zmenu tohto zákona. Napriek tomu, že má automobilka v štáte 8 servisných centier a vyše 12 “Tesla galérií”, firma tu nemôže vozidlo legálne predať, ani doručiť zákazníkovi. Proti tejto zbytočnej komplikácii fanúšikovia Tesly v štáte pravidelne protestovali už od roku 2013.

Súvisiacie články

Ako si Texasania kupujú Tesly?

Dopyt samozrejme existuje a zákazníci si stále nájdu spôsob kúpy. Miestni obyvatelia si môžu objednať Teslu jedine cez online konfigurátor. Nemôžu to však urobiť vo fyzickej Tesla galérii, ani servise. V Tesla galériách zamestnanci ani nemôžu diskutovať o cenách vozidiel. Potrebné dokumenty po online objednávke sú zákazníkom doručované poštou z iných štátov, napríklad zo susednej Nevady.

Keď vozidlo dorazí do Texasu, zákazník si ho musí prevziať v jednej z prevádzok Tesly. Predtým však už musí mať vyplatenú celú sumu vozidla online (mimo objektov Tesly). Nemôže mu byť doručené, musí si ho prevziať už existujúci majiteľ a odísť na ňom. Daň z predaja vozidla si však štát veľmi rád zinkasuje.

Tesla Cybertruck v Texase (Zdroj: Tesla)

Prečo tu automobilka buduje fabriku?

Prečo sa teda Tesla rozhodla investovať? Dobre poznala tento zákon, už od roku 2013 sa tu konajú protesty majiteľov a fanúšikov proti tomuto fenoménu. Napriek tomu sa tu rozhodla vybudovať obrovský výrobný závod a presťahoval sa sem aj samotný Musk. Nepoznáme presné dôvody, no firma pravdepodobne očakávala od zákonodarcov, že upravia legislatívu a uľahčia Tesle lokálny predaj.

Problémom je aj fixný harmonogram tvorby a úpravy legislatívy. Texaský zbor zákonodarcov je špecifický v tom, že zasadá len každé dva roky po dobu maximálne 140 dní. Tento rok to bolo od 12. januára do 31. mája. Keď Tesla oznámila vybudovanie fabriky v Austine, očakávala sa zmena tohto zákona. Bol predstavený aj návrh zákona HB 4379, ktorý mal odstániť zákaz priameho predaja. Návrh však skončil v prvom čítaní, na uzákonenie musí prejsť až siedmimi čítaniami. Žiadna zmena sa teda najbližšie dva roky neudeje.

Najbližšie sa zákonodarný zbor zíde v roku 2023 a celý proces môže začať odznova. Jediný spôsob, ktorý by mohol upraviť tento zákon skôr je, že by guvernér Greg Abbott zvolal špeciálne zasadnutie len kvôli tejto téme, čo je extrémne nepravdepodobné.

Dúfajme teda, že sa táto legislatíva upraví v najbližšom možnom termíne a Tesla nebude musieť prechádzať podobnými prekážkami.

Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.