MojElektromobil

Amprius vôbec ako prvý oznámil, že svojim zákazníkom dodáva  batérie s kapacitou  450 Wh/kg, 115 Wh/l . S cieľom podporiť výrobu spoločnosť plánuje vybudovať svoj prvý veľkokapacitný výrobný závod. Bližšie informácie prináša Insideevs.

Výskum a vývoj batérií na Slovensku - batérie InoBat (Zdroj: InoBat)
Batérie pre elektromobily sú stále modernejšie (Zdroj: InoBat)

Batérie  s kapacitou 450 Wh/kg sú realitou

Spoločnosť Amprius Technologies oznámila, že vo svojej ponuke má lítium- iónové batériové články s vysokou kapacitou dostupné aj pre komerčných zákazníkov, ktoré zatiaľ svoje využitie našli v novej generácií vysokohorských pseudosatelitov. Podľa vyjadrení spoločnosti ide aktuálne o jediné verejne dostupné batériové články s tak vysokou kapacitou.

Nasadenie tohto revolučného batériového článku, ktoré narúša priemysel v pokročilých leteckých aplikáciách, potvrdzuje, že Amprius sa rozhodne zaraďuje medzi popredných poskytovateľov dostupných článkov s najvyššou hustotou energie.

Vysoká kapacita nie je jediným zaujímavým parametrom

V tomto prípade je jedným  z rozhodujúcich prvkov pre dosiahnutie takejto kapacity je kremíková anóda Amprius. Túto kapacitu sa spoločnosti podarilo dosiahnuť len pár mesiacov po tom, čo ohlásila 405 Wh/kg v novembri 2021. V decembri sa pritom spoločnosť pochválila aj článkami s kapacitou 370 Wh/kg, ktoré môžu byť prakticky nabité z 0 na 80 percent len za 6 minút.

„Táto dodávka predstavuje vyvrcholenie spoločného vývoja a testovania. Nasadenie tohto batériového článku, ktorý narúša priemysel v pokročilej aplikácii pre letectvo a kozmonautiku. Amprius Technologies je popredným poskytovateľom článkov s najvyššou energetickou hustotou, ktoré sú dnes v batériovom priemysle dostupné.“

Jon Bornstein, COO Amprius Technologies dodal, že tento pokrok oproti produktu 405 Wh/kg za tak krátky čas zdôrazňuje zrýchlenie cestovnej mapy spoločnosti smerom k poskytovaniu produktov s bezkonkurenčným výkonom.

Platforma Si-NanowirTM a komplexné riešenia, ktoré spoločnosť vyvinula, umožňujú poskytnutie bezkonkurenčných výkonov, čo aj naďalej umožňuje udržanie si vedúceho postavenia v segmente pôsobnosti spoločnosti.

Plánuje sa aj nový veľkokapacitný výrobný závod

Spoločnosť zatiaľ batériové články vyrábané v obmedzenom rozsahu v jej závode vo Fremonte v Kalifornii. V tomto roku má však spoločnosť v pláne vybudovať svoj prvý veľkokapacitný závod v Spojených štátoch amerických.

Zatiaľ nemáme žiadne informácie o prípadnej výrobnej kapacite alebo o tom, či batériové články s vysokou energetickou hustotou nájdu svoje opodstatnenie aj v elektromobiloch. Popravde však dúfame, že svoju budúcnosť majú aj v tomto segmente.

 

Jeff Dahn Elon Musk lítium-iónové batérie
Elon Musk a Jeff Dahn | Zdroj: Dalhousie University a Reuters

Elon Musk v roku 2020 povedal, že od 400 Wh/kg batériových článkov sú vzdialení približne 3 až 4 roky. To by bol horizont rokov 2023-2024. Prostredníctvom týchto batérií by sa docielila významná úspora na hmotnosti. Len pre informáciu uvádzame aj porovnanie hmotností bežných batériových článkov a tých s vysokou kapacitou. V zozname nižšie uvádzame hmotnosť batérií článkov elektromobilov pri 400 Wh/kg (v porovnaní s 260 Wh/kg):

  • 75 kWh: 188 kg článkov (v porovnaní s 288 kg),
  • 100 kWh: 250 kg článkov (v porovnaní s 384 kg),
  • 150 kWh: 375 kg článkov (v porovnaní s 577 kg),
  • 200 kWh: 500 kg článkov (v porovnaní so 770 kg).

Ak by sa v elektromobile nasadili batériové články s hustotou až na hranici 450 Wh/kg by boli hodnoty ešte zaujímavejšie. Táto úspora na hmotnosti by mohla byť ešte významnejšia.

20. februára 2022

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+