MojElektromobil

Lítium-kovové batérie sú veľmi podobné lítium-iónovým, no existuje medzi nimi viacero zásadných rozdielov. Lítium-kovoá má hustotu energie na úrovni 400-800 Wh/kg, zatiaľ čo lítium-iónová len 150-250 Wh/kg. To znamená, že pri rovnakej hmotnosti batérie poskytne viac energie. V prípade elektromobilov to znamená dlhší dojazd. Lítium-iónová batéria je zase menej náchylná na vznietenie.

Čo sa týka rýchlosti nabíjania, v tomto smere vyhráva lítium-kovová batéria, no na úkor životnosti, ktorá je približne polovičná. Výskumníci z Precourt Institute for Technology na Standforskej univerzite dosiahli významný míľnik v oblasti lítium-kovových batérií, ktoré sú považované za kľúčové pre budúci rozvoj elektromobility. Nové poznatky by mohli zabezpečiť dlhšiu životnosť a nižšie celkové náklady. Na tému upozornil portál Insideevs.com.

Kratšia životnosť? To vôbec nemusí byť pravda

Komerčnému využitiu týchto batérií bráni najmä ich kratšia životnosť, a tak sa aj napriek iným výhodám v elektromobilite veľmi nepoužívajú. Výskumníci však prišli na to, že tieto batérie dokážu svoju stratenú kapacitu obnoviť, čo je naozaj významný objav. Pomocou špeciálnych prísad do elektrolytu sa im podarilo zvrátiť proces degradácie a obnoviť značnú časť kapacity batérie.

test Dacia Spring Cargo
Nabíjací port elektromobilu

Podľa výskumu bola výsledkom 98,2-percentná účinnosť v “oživených” článkoch oproti 96,9 % v kontrolnej skupine. Bolo tak jasne preukázateľné, že to funguje. Teoreticky, ale len veľmi teoreticky, by sa takto dalo vrátiť až 80 percent stratenej kapacity.

Mohlo by vás zaujímať:

Poďme teda trošku teoretizovať na základe týchto informácií. Ak si napríklad kúpite elektromobil, ktorý po najazdení 200-tisíc kilometrov stratil 30 percent kapacity, teoreticky je možné z týchto 30 percent vrátiť 80 percent naspäť. Ak teda mal pôvodný dojazd 500 kilometrov, po strate 30 percent je to teraz 350 km, takže stratil 150 kilometrov na dojazde. Ak by sme mu ale vrátili 80 percent zo straty, zrazu sa celkový dojazd znížil len o 30 km, čo predstavuje rozdiel len približne 6 percent. A to znie veľmi nádejne. Majte na pamäti to, že sa teraz dostávame len do teoretických čísel a v reálnom prostredí tieto čísla pravdepodobne až také skvelé nebudú.

Revolúcia v batériovom priemysle

Toto môže byť obrovským prelomom v batériovom priemysle, pretože doteraz sa degradácia batérie považovala prakticky za nezvratnú. Ak teda váš elektromobil má po 100-tisíc najazdených kilometroch stav batérie na úrovni napríklad 91 percent, už nikdy to nebude viac. Výskum bude aj naďalej pokračovať, teraz sú na rade údaje z reálneho používania, ktoré nám určite povedia viac.

Ak by sa takéto batérie dostali do komerčných elektromobilov, elektromobilisti by opäť museli trochu pozmeniť štýl, akým svoje vozidlá používajú. Napríklad by mali raz za čas vybiť batérie takmer na nulu, čo sa pri aktuálnych technológiách pravidelne neodporúča, pretože to podporuje degradáciu.

Náš tip
Zoznam elektromobilov, ktoré kúpite na Slovensku v roku 2024
26. februára 2024

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+