MojElektromobil

Predaje elektrických vozidiel v najbližších dvoch desaťročiach neberú na sile a postupne na trhu získajú dominantné postavenie. Do roku 2040 majú elektrické autá zastupovať minimálne dve tretiny zo všetkých predajov. Vyplýva to z čerstvej analýzy BloombergNEF.

Na tejto skutočnosti sa má podpísať viacero kľúčových prvkov. V základe ide o neustále technologické vylepšenia, ktoré umožňujú zvyšovať hustotu batérií a súčasne znižujú výrobné náklady, čím rastie celková atraktivita elektrických áut.

Ďalším dôležitým prvkom podporujúcim cestu k elektrickej trhovej dominancii majú byť iniciatívy podporujúce rozširovanie potrebnej infraštruktúry – budovanie nabíjacích staníc. 

Do tretice sa pridávajú politické a hospodárske stratégie propagujúce prechod na zelenšie fungovanie dopravného segmentu. Spadajú sem dotačné schémy, súbory výhod pre majiteľov elektrických vozidiel, ale aj európske dohody tlačiace na zníženie produkcie emisií. 

Zdroj: ACEA

Treba však povedať, že existujú aj jasné ekonomické faktory, ktoré nástup elektromobilov citeľne spomaľujú. Silným faktorom, na ktorý upozorňuje aj Európska asociácia výrobcov automobilov, je výška hrubého domáceho produktu (HDP) na obyvateľa. Zjednodušene povedané, v chudobnejších krajinách dosahujú predaje elektrických vozidiel podstatne nižšie objemy, než v tých ekonomicky silných. Veľkú rolu na rozmachu elektromobilov skutočne zohráva štátna podpora, no aj v tomto prípade platí, že nie v každej krajine prebieha tak systematicky a zmysluplne ako by mala.

Zdroj: Bloomberg

Postupný prechod k elektrifikácii

V ostatných mesiacoch sa prakticky každá väčšia automobilka začína uberať smerom k masívnej elektrifikácii svojho portfólia. Objavujú sa aj priamo vyhlásenia o plánovaných koncoch vývoja a výroby klasických spaľovacích motorov. Sprísňujú sa emisné limity a tradičné spaľováky to majú čoraz ťažšie.

Napriek celkovému vývoju v automobilovom priemysle však BloombergNEF upozorňuje, že ak krajiny počas najbližších 30 rokoch chcú skutočne dosiahnuť nulové emisie z dopravy, čaká ich ešte poriadne veľa práce. 

Predaje elektrických áut vystrelia

Najnovšia analýza sa pozerá na to, ako bude trh s elektrickými vozidlami vyzerať do roku 2040 pri zachovaní súčasných trendov. Počíta s klasickou trhovou dynamikou a aktuálnym stavom v oblasti environmentálnej politiky.

Zdroj: Bloomberg

Vychádza z nej, že objem predajov elektromobilov porastie z 3 miliónov predaných vozidiel v roku 2020, až na 66 miliónov v roku 2040. To by znamenalo, že elektromobily získajú viac ako ⅔ podiel v segmente osobných automobilov. Lídrami tejto transformácie majú byť Čína, Európa a Spojené štáty. 

Zdroj: Bloomberg

S týmto očakávaným vývojom priamo súvisí predpoklad, že predaje vozidiel so spaľovacími motormi už dosiahli svoj vrchol a postupne budú klesať.

Zdroj: Bloomberg

Analýza ďalej poukazuje na trend znižovania ceny elektrických vozidiel. Konkrétne sa pozerá na postupné približovanie cenovej parity so spaľovákmi. Pozoruhodné je to, že ak sa v Európe zachová súčasný trend v oblasti cenovej politiky, batériové elektrické vozidlá budú ešte v tomto desaťročí lacnejšie než vozidlá so spaľovacími motormi.

Zdroj: Bloomberg

Elektrický pohon má v roku 2040 získať prevahu v množstve segmentov cestnej dopravy, nie len pri osobných automobiloch. Ide napríklad o dvoj- a troj- kolesové vozidlá, autobusy či ľahké komerčné vozidlá. Vo všetkých týchto kategóriách majú byť v roku 2040 predávanejšie práve elektrické varianty.

Výroba batérií, zvyšovanie dojazdu a nabíjacie stanice

BloombergNEF spomína aj ďalší zaujímavý vývoj súvisiaci s elektrickými vozidlami. Európska produkcia lítiovo-iónových batérií sa postupne snaží dobehnúť svetovú jednotku – Čínu. Vlastný dopyt po batériách pre vozidlá plánuje pokryť už do roku 2025.

Zdroj: Bloomberg

Na trhu je aktuálne dostupných už viac než 500 batériových elektrických vozidiel a plug-in hybridov.

Zdroj: Bloomberg

Narastá aj priemerný dojazd elektrických áut. Kým v roku 2012 priemerný dojazd na jedno nabitie dosahoval 166 km, v roku 2020 to bolo už 359 kilometrov.

Zdroj: Bloomberg

V Číne a Európe sa počet verejných nabíjacích staníc v priebehu dvoch rokov viac než zdvojnásobil. 

Z analýzy celkovo vyplýva viacero zaujímavých údajov. Celkovo ale poukazuje na celkom jasný trend.

Náš tip
Nabíjacia sieť na Slovensku: Lidl zvyšuje počet nabíjacích staníc pre elektromobily
10. augusta 2021

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+