Testy dojazdu elektromobilov sú veľmi populárne a zaujímavé. O to viac, ak niekto zoberie takýchto modelov viac a skúša dojazd v reálnych podmienkach súčasne. Presne toto urobil YouTube kanál carwow, no v tomto prípade sa zameral na jeden špecifický segment – SUV. Na tému upozornil portál Insideevs.
1 test, 6 elektromobilov
Skutočnosť v bežnom svete je taká, že takmer nikto nikdy nevybije svoj elektromobil do úplnej nuly a už vôbec nie z plného nabitia. Takýto test je peknou ukážkou toho, čo dnešné elektromobily naozaj zvládnu pri plnom využití batérie. Toto konkrétne video porovnáva 6 populárnych SUV, pričom vôbec nepozerá na cenu vozidla. Modely sú teda nasledovné:
Pre účely testu bolo každé z týchto vozidiel nabitú úplne na 100 %. Jazda bola klasická, pri dodržiavaní maximálnych rýchlostných limitov a bez obmedzenia komfortu, takže so zapnutou klimatizáciou. Kompletný test so všetkými detailmi si môžete pozrieť vo videu nižšie, článok slúži len ako krátke zhrnutie toho najdôležitejšieho. V prípade každého elektromobilu bola testovaná verzia s najdlhším dojazdom. Ide teda o varianty s veľkou batériou a pohonom zadných kolies.
Hneď na úvod musíme poznamenať, že nás čísla veľmi neprekvapili. Minimálne z pohľadu, že žiadny z elektromobilov nedosiahol dojazd, ktorý uvádza výrobca. Dôvod je veľmi jednoduchý – test bol robený na diaľnici a aj keď elektromobily nejazdili rýchlosťou 130 km/h, spotreba je jednoducho vždy vyššia ako v meste.
Model | Kapacita batérie | Dojazd počas testu | Koľko km prejde na 1 kWh | WLTP dojazd | Dosiahnuté % z udávaného dojazdu |
Polestar 4 | 94 kWh | 535 km | 5,6 km/kWh | 598 km | 90 % |
Porsche Macan | 95 kWh | 511 km | 5,6 km/kWh | 620 km | 82 % |
Tesla Model Y | 75 kWh | 473 km | 6,1 km/kWh | 600 km | 79 % |
Ford Explorer EV | 82 kWh | 468 km | 6,1 km/kWh | 601 km | 78 % |
Kia EV6 | 80 kWh | 450 km | 5,5 km/kWh | 558 km | 81 % |
Audi Q4 E-Tron | 77,4 kWh | 431 km | 5,6 km/kWh | 541 km | 79 % |
Nie je žiadnym prekvapením, že najďalej zašli modely s najväčšími batériami. Polestar 4 a Porsche Macan zvládli prejsť cez 500 kilometrov, no mali aj pomerne vysokú spotrebu. Kapacita batérie to ale dohnala. Naopak najnižšiu spotrebu zaznamenala Tesla Model Y spolu s Ford Explorer EV. Ak to premietneme na efektivitu, tak na 1kWh energie dokážu tieto dva elektromobily prejsť až 6,1 kilometra. V tejto štatistike je na tom najhoršie Kia EV6, ktorá na 1 kWh energie prejde „len“ 5,5 kilometra.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Volkswagen prehodnotil svoj spôsob predaja. Náklady boli až príliš vysoké
- Prieskum spokojnosti majiteľov: V TOP 3 sú dve automobilky vyrábajúce len elektromobily
- Xiaomi YU7: Výrobca elektroniky ukázal elektrické SUV, ktorým chce konkurovať Tesle Model Y
Čo sa týka deklarovaného dojazdu vs. toho reálneho, najlepšie na tom je Polestar 4, ktorý toto splnil na 90 percent. Naopak najhoršie na tom v tomto smere bol Ford, ktorý dosiahol len 78 percent u udávaného dojazdu.