MojElektromobil

Už o týždeň sa uskutoční konferencia eFleet Day Truck&Bus&Van, ktorá je zameraná na možnosti  elektrifikácie vozových parkov v oblasti nákladnej aj autobusovej dopravy. Pozornosť bude venovať aktuálnemu stavu elektromobility na Slovensku, trendom, plánom a požiadavkám celého segmentu.

Na podujatí sa dozviete, aké sú reálne skúsenosti a výsledky firiem, ktoré prešli na elektrický fleet. Zároveň zistíte, aké sú možnosti nabíjania, účtovania, financovania elektrického fleetu.

Skutočne za rok žiadna zmena k lepšiemu?

Najprv však budeme bilancovať uplynulý rok, kedy sme oslávili 10. výročie prevádzky elektrobusov na Slovensku. Hoci všetko vyzeralo sľubne, nových elektrobusov sme sa odvtedy v premávke nedočkali. Na jar sme priniesli aj článok na túto tému, ktorý odhalil, že sme jedinou krajinou v EÚ, v ktorej minulý rok nepribudol žiadny elektrický autobus. Zaregistrovaný v evidencii bol len jeden elektrický midibus, ktorý slúži ako predvádzacie vozidlo a podrobuje sa skúškam u slovenských dopravcov.

Solaris Urbino 12
Zdroj: Solaris

Napriek tomu sú vyhliadky pozitívne. Už v marci sme sa dozvedeli o väčšom nákupe desiatich elektrobusov vrátane nabíjacej infraštruktúry pre MHD Prievidza. Súťaž vyhral Solaris. Veľa sa hovorí aj o nových elektrických autobusoch pre južné Slovensko, konkrétne oblasti okolo Levíc a Nových Zámkov. Tam by malo ísť dokonca o prímestské elektrické autobusy.

U susedov však nakupujú stovky kusov v rámci jedného obstarávania. Napríklad vo Varšave už jazdí vyše 160 elektrobusov a dodanie ďalších vyše 250-ich sa očakáva v najbližších mesiacoch. Susedná Budapešť uprednostnila batériové trolejbusy, ktoré pracujú s menším akumulátorom a na časti trasy jazdia pod trolejovým vedením. Celkovo ich pribudne 160.

Yutong
Zdroj: Yutong

Na Slovensku však ako jediní v EÚ zostávame dotovať fosílne palivá prúdiace z Ruska nákupom ďalších naftových a CNG autobusov, ktoré v nasledujúcich rokoch najazdia ďalšie milióny kilometrov. Ponuka čisto elektrických modelov je pri tom pestrá, dokonca máme na Slovensku dvoch domácich výrobcov.

Aké elektrobusy sú dostupné na slovenskom trhu v roku 2025?

Značka a model Typ Dĺžka
Isuzu NovoCiti Volt Mestský autobus 8 m
Isuzu Citi Volt Mestský autobus 12 m
Isuzu Novo Volt Diaľkový / zájazdový autobus 7,3 m
Iveco eDaily Medzimestský / školský autobus 7,6 m
Iveco E-Way Mestský autobus 9,5 m; 10,7 m; 12 m; 18 m
Iveco Crossway LE Electric Mestský / medzimestský autobus 12 m; 13 m
Iveco Streetway Electric Mestský autobus 12 m
Karsan e-Jest Mestský autobus 5,8 m
Karsan e-Atak Mestský autobus 8 m
Karsan e-Ata Mestský autobus 10 m; 12 m; 18 m
MAN Lion’s City E Mestský autobus 10,6 m; 12,2 m; 18,1 m
Mercedes-Benz eCitaro Mestský autobus 10,6 m; 12,1 m; 18,1 m
M&I Modulo SK080ES Mestský autobus 8 m
Rošero First Electric Mestský / medzimestský autobus 8 m
Solaris Urbino Electric Mestský autobus 9 m; 12 m; 15 m; 18 m
SOR EBN Mestský autobus 8 m; 9,8 m; 11,1 m
SOR NS electric Mestský autobus 12 m; 18 m
Škoda E’CITY Mestský autobus 12 m
Volvo 7900 Electric Mestský autobus 12 m; 18 m; 18,7 m
Volvo 8900 Electric Medzimestský autobus 12,3 m; 14,9 m

V poslednej dobe výrobcovia ohlasujú vstup do nových segmentov diaľkových a zájazdových elektrobusov. Najnovšie sme informovali o elektrobuse Volvo s dojazdom až 700 kilometrov. Konkurenčný model MAN Lion’s Coach E má maximálnu kapacitu batérie 536 kWh a deklarovaný dojazd až 650 km.

Taktiež je tu Scania, ktorá nedávno predstavila svoj nový plug-in hybridný autobus a podvozok, ktorý umožňuje diaľkovú prepravu dieselovým motorom v kombinácii s bezemisným elektrickým pohonom pre mestské oblasti.

elektrobus Mercedes-Benz eIntouro M
Mercedes-Benz eIntouro M | Zdroj: Daimler Trucks & Buses

Mercedes-Benz zase usilovne testuje medzimestský autobus eIntouro. Jeho LFP batérie ponúknu dojazd až 500 kilometrov.

Zaujala vás táto téma? Viac o elektrických autobusoch sa dozviete na konferencii eFleet Day Truck&Bus&Van 2025.

9. októbra 2025

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

Nie je možné pridávať komentáre.

+