Už o týždeň sa uskutoční konferencia eFleet Day Truck&Bus&Van, ktorá je zameraná na možnosti elektrifikácie vozových parkov v oblasti nákladnej aj autobusovej dopravy. Pozornosť bude venovať aktuálnemu stavu elektromobility na Slovensku, trendom, plánom a požiadavkám celého segmentu.
Na podujatí sa dozviete, aké sú reálne skúsenosti a výsledky firiem, ktoré prešli na elektrický fleet. Zároveň zistíte, aké sú možnosti nabíjania, účtovania, financovania elektrického fleetu.
Skutočne za rok žiadna zmena k lepšiemu?
Najprv však budeme bilancovať uplynulý rok, kedy sme oslávili 10. výročie prevádzky elektrobusov na Slovensku. Hoci všetko vyzeralo sľubne, nových elektrobusov sme sa odvtedy v premávke nedočkali. Na jar sme priniesli aj článok na túto tému, ktorý odhalil, že sme jedinou krajinou v EÚ, v ktorej minulý rok nepribudol žiadny elektrický autobus. Zaregistrovaný v evidencii bol len jeden elektrický midibus, ktorý slúži ako predvádzacie vozidlo a podrobuje sa skúškam u slovenských dopravcov.

Napriek tomu sú vyhliadky pozitívne. Už v marci sme sa dozvedeli o väčšom nákupe desiatich elektrobusov vrátane nabíjacej infraštruktúry pre MHD Prievidza. Súťaž vyhral Solaris. Veľa sa hovorí aj o nových elektrických autobusoch pre južné Slovensko, konkrétne oblasti okolo Levíc a Nových Zámkov. Tam by malo ísť dokonca o prímestské elektrické autobusy.
U susedov však nakupujú stovky kusov v rámci jedného obstarávania. Napríklad vo Varšave už jazdí vyše 160 elektrobusov a dodanie ďalších vyše 250-ich sa očakáva v najbližších mesiacoch. Susedná Budapešť uprednostnila batériové trolejbusy, ktoré pracujú s menším akumulátorom a na časti trasy jazdia pod trolejovým vedením. Celkovo ich pribudne 160.

Na Slovensku však ako jediní v EÚ zostávame dotovať fosílne palivá prúdiace z Ruska nákupom ďalších naftových a CNG autobusov, ktoré v nasledujúcich rokoch najazdia ďalšie milióny kilometrov. Ponuka čisto elektrických modelov je pri tom pestrá, dokonca máme na Slovensku dvoch domácich výrobcov.
Aké elektrobusy sú dostupné na slovenskom trhu v roku 2025?
Značka a model | Typ | Dĺžka |
Isuzu NovoCiti Volt | Mestský autobus | 8 m |
Isuzu Citi Volt | Mestský autobus | 12 m |
Isuzu Novo Volt | Diaľkový / zájazdový autobus | 7,3 m |
Iveco eDaily | Medzimestský / školský autobus | 7,6 m |
Iveco E-Way | Mestský autobus | 9,5 m; 10,7 m; 12 m; 18 m |
Iveco Crossway LE Electric | Mestský / medzimestský autobus | 12 m; 13 m |
Iveco Streetway Electric | Mestský autobus | 12 m |
Karsan e-Jest | Mestský autobus | 5,8 m |
Karsan e-Atak | Mestský autobus | 8 m |
Karsan e-Ata | Mestský autobus | 10 m; 12 m; 18 m |
MAN Lion’s City E | Mestský autobus | 10,6 m; 12,2 m; 18,1 m |
Mercedes-Benz eCitaro | Mestský autobus | 10,6 m; 12,1 m; 18,1 m |
M&I Modulo SK080ES | Mestský autobus | 8 m |
Rošero First Electric | Mestský / medzimestský autobus | 8 m |
Solaris Urbino Electric | Mestský autobus | 9 m; 12 m; 15 m; 18 m |
SOR EBN | Mestský autobus | 8 m; 9,8 m; 11,1 m |
SOR NS electric | Mestský autobus | 12 m; 18 m |
Škoda E’CITY | Mestský autobus | 12 m |
Volvo 7900 Electric | Mestský autobus | 12 m; 18 m; 18,7 m |
Volvo 8900 Electric | Medzimestský autobus | 12,3 m; 14,9 m |
V poslednej dobe výrobcovia ohlasujú vstup do nových segmentov diaľkových a zájazdových elektrobusov. Najnovšie sme informovali o elektrobuse Volvo s dojazdom až 700 kilometrov. Konkurenčný model MAN Lion’s Coach E má maximálnu kapacitu batérie 536 kWh a deklarovaný dojazd až 650 km.
Taktiež je tu Scania, ktorá nedávno predstavila svoj nový plug-in hybridný autobus a podvozok, ktorý umožňuje diaľkovú prepravu dieselovým motorom v kombinácii s bezemisným elektrickým pohonom pre mestské oblasti.

Mercedes-Benz zase usilovne testuje medzimestský autobus eIntouro. Jeho LFP batérie ponúknu dojazd až 500 kilometrov.
Zaujala vás táto téma? Viac o elektrických autobusoch sa dozviete na konferencii eFleet Day Truck&Bus&Van 2025.