Spoločnosť Iveco Bus oznamuje, že elektrobus radu e-Way predstavený na výstave Busworld v Bruseli, má rekordnú efektívnosť a dojazd. Pasažiermi plne naložený elektrobus najazdil 527 km v kontrolovaných podmienkach.
Elektrobus s logom Iveco je reálne vyrobený francúzskou spoločnosťou Heuliez, v ktorej má Iveco Bus majetkový podiel. Po cestách už dnes jazdia jej modely Heuliez GX 337 Elec.
Tento dojazd by nebolo možné dosiahnuť v reálnej premávke, aj tak však ide o pozoruhodné číslo.
527 km s 350 kWh batériou
Test 12-metrovej verzie e-busu Iveco sa konal v Nemecku a nabíjal sa pomalým AC nabíjaním celú noc. Je vybavený batériou NMC (nikel, mangán, kobalt) s kapacitou 350 kWh (výrobca – Forsee Power). Na trh príde aj s možnosťou rýchleho nabíjania cez pantograf. Plne naložený autobus obutý do letných pneumatík jazdil priemernou rýchlosťou 46,6 km/h bez zapnutého kúrenia alebo klimatizácie.
Iveco Bus ďalej vysvetľuje, že test sa uskutočnil za ľahkého dažďa pri vonkajšej teplote od 10 – 15°C a vozidlu na konci testu po prejdení 527 km zostali 4 % batérie.
Efektívnosť je prvoradá
Stéphane Espinasse, šéf značky Iveco Bud, uviedol: „Rekord dosiahnutý naším elektrickým autobusom Iveco e-Way je ďalším dôkazom výnimočnej účinnosti tohto vozidla. V auguste jeden z autobusov našich zákazníkov najazdil 416 km na jedno nabitie na pravidelnej linke hromadnej dopravy v nemeckom Hafenlohr.”
Úplne nezmyselný test, ktorý nič praktické o vozidle nepovie. Prosím nasledovný test:
1. Vozidlo bude naložené umelou záťažou o hmotnosti 5 ton.
2. Rozjazd vozidla zrýchlením 1,2 m/s/s až do 50 km/h.
3. Jazda výbehom.
4. Brzdenie spomalením 1,2 m/s/s.
5. Zastavenie po prejdení vzdialenosti 400 metrov.
6. Otvorenie všetkých dverí po dobu 10 sekúnd.
7. Zatvorenie dverí, späť na bod č. 1.
Test začať s trakčným akumulátorom nabitým na 90% maximálnej kapacity a ukončiť pri poklese stavu nabitia na 20%. Test môže prebiehať na okruhu, v rovine. Po dosiahnutí 20% stavu nabitia akumulátora vozidlo pripojiť na nabíjačku a merať čas potrebný k dosiahnutiu 90%, jednak rýchlonabíjaním, dvak pomalým „nočným“ nabíjaním.
Test urobiť dva razy, v zime a v lete.
V zime pri vonkajšej teplote 0 až 5 °C, zapnutom kúrení salónu nastavenom na 18 °C.
Letný test pri teplote 30°C až 35°C so zapnutou klimatizáciou nastavenou na hodnotu 25 °C.
Výsledky zverejniť aj s informáciou, koľko cyklov vydrží trakčný akumulátor pri nabíjaní 20% až 90% pri rôznychj pomeroch rýchleho/pomalého nabíjania.