Zatiaľ čo v iných mestách plánujú vodíkovú budúcnosť, v nemeckom meste Wiesbaden ju natrvalo zatracujú. Oficiálne končia so svojím H2 programom a vyhlásili, že sa radšej v budúcnosti priklonia k elektricky poháňaným vozidlám. Prečo po iba jednom roku svojich všetkých 10 autobusov na vodíkový pohon vyraďujú z prevádzky? Opodstatnení bolo hneď niekoľko, no jednoznačné stanovisko nezaujali. Informuje o tom Hydrogen Insight.
Dôvodom na vyradenie sú sústavné problémy
Hlavným z dôvodov sa na prvý pohľad zdá poškodenie ich čerpacej stanice, ktorá stála až 2,3 milióna €. Aj napriek avizovanému koncu, webstránka autobusovej stanice stále uvádza, že vodíkový pohon je kľúčovým komponentom k zlepšeniu kvality ovzdušia a celkového života v meste. Vedenie sa sťažuje aj na malú priestorovú kapacitu týchto autobusov, od portugalskej spoločnosti Caetano. Taktiež poznamenali, že je ťažké zvládať dvojako poháňanú mestskú hromadnú dopravu.
![autobusy na vodíkový pohon](https://www.mojelektromobil.sk/wp-content/uploads/2022/12/autobusy-na-vodikovy-pohon.jpg)
Na dotáciách pre projekt zobrali dokonca viac ako 5,6 milióna € a nie je momentálne jasné, či budú musieť Európskej únii a Hesenskému spolkovému štátu istú sumu vrátiť. Mesto nateraz plánuje pokračovať aj v dieselových autobusoch, keďže údajne sa lepšia alternatíva momentálne na trhu nenachádza. V budúcnosti plánujú nakúpiť ďalšie elektrické autobusy, spomínaná spoločnosť totiž už vlastní 120 elektricky poháňaných vozidiel.
Ako sa iné mestá vyrovnávajú s autobusmi na vodíkový pohon?
Mesto Frankfurt od októbra tohto roka usilovne testuje 13 vodíkových autobusov a vedenie sa vyjadrilo, že sú s nákupom nateraz spokojní. Dokonca ohlásili plán na uvedenie až dokopy 120 autobusov v rozmedzí najbližších desiatich rokov. Pozitívny prístup prichádza aj z ďalšieho nemeckého mesta – Duisburgu. Tam sa rozhodli na základe poradenstva z nepublikovanej štúdie investovať až 91 miliónov €. Plánujú v najbližších 10 rokoch na cesty priviesť 100 autobusov na vodíkový pohon.
Negatívne správy však prichádzajú aj z francúzskeho Montpellieru. Mesto už skôr v tomto roku zrušilo objednávku na 51 autobusov na vodíkový pohon. Rozhodnutie vykonalo novo zvolené vedenie, ktoré uviedlo, že spravovanie elektrických autobusov ich vyjde až 6x lacnejšie.