Leto udrelo v plnej sile a mnohí plánujú dovolenku v Taliansku. Rovnako ako pizza, more, či historické budovy k nemu patrí aj Fiat Panda. Ten však teraz poriadne vyrástol a dostal názov Fiat Grande Panda aj elektrický pohon. Prišiel dokonca o čosi skôr než spaľovák a my sme sa s ním mali možnosť povoziť. Taliansko tak prišlo za nami do rozpálenej Bratislavy.
Dizajn novinky odkazuje na prvú generáciu Pandy z roku 1980 hneď niekoľkými prvkami. Okrem hranatej karosérie tu nájdeme aj vertikálne orientované zadné svetlá, či horizontálnu prednú masku. Tá navyše skrýva aj jedno prekvapenie, o ktorom si povieme neskôr.

Zaujímavým prvkom sú prelisované nápisy FIAT (na veku batožinového priestoru), či PANDA na bočných dverách. Štýl vozidla dotvárajú aj štvorlúčové disky kolies z ľahkých zliatin, hoci v základe nájdeme obyčajné plecháče – tak ako na prvej Pande.
EV Fiat Grande Panda: Väčšia v každom smere
Prívlastok Grande (veľký) nebol použitý náhodou a ani omylom. Už v minulosti sme boli svedkami použitia názvu Grande Punto, keď malé auto vyrástlo o pol triedy.

Rovnako tak teraz narástla Panda, a to oproti predchádzajúcemu modelu až o 31 cm na dĺžku, 12 cm na šírku a 2cm na výšku. V tomto prípade tak už nehovoríme o praktickom autíčku A-segmentu, ale o plnohodnotnom zástupcovi B-segmentu (malé autá).
Tento priestor cítiť v každom smere, rovnako tak narástol aj batožinový priestor. Fiat uvádza rôzne hodnoty podľa rôznych metodík, pre elektrickú verziu to je 361 litrov objemu kufra. Spaľovák (mild-hybrid) má o 50 navyše.

Hoci využívajú s Citroenom ë-C3 rovnaké základy, líšia sa dizajnovou filozofiou aj miestom výroby. Zatiaľ čo Citroen sa vyrába na Slovensku v Trnave, Fiat produkuje bývalá fabrika Zastava v srbskom Kragujevaci.
V interiéri zdieľajú niektoré kľúčové prvky ako napríklad nami nie úplne obľúbený volič smeru jazdy používaný naprieč modelmi v koncerne Stellantis, či na pomery dnešných elektromobilov netradičné štartovanie zasunutím a otočením fyzického kľúča v spínacej skrinke.

To, čo si však Fiat spravil vo vlastnej réžii, nás pozitívne prekvapilo. Či už ide o použité recyklované materiály (pri výrobe jednej Grande Pandy sa okrem iného použije aj vyše 100 recyklovaných tetra pakov), ktoré pôsobia neraz až prémiovým dojmom, alebo malé vtipné doplnky napríklad v podobe ikony starej Pandy na testovacom okruhu Lingotto, ktorý má znázorňovať zaoblená palubná doska v štýle Pop art.
Zaujímavý je aj materiál použitý na hornej časti palubnej dosky verzie La Prima. Ide o bambusové vlákna, ktoré vyzerajú mimoriadne štýlovo a hodia sa aj k charakteru názvu – Pandy.

Jazda s vozidlom je príjemná, napriek vysokej stavbe karosérie sa elektrická verzia (vďaka baterke v podlahe) nakláňa len minimálne. Dobrému odpruženiu napomáhajú hydraulické dorazy, ktoré tlmia prenos „bubnovania“ od výtlkov v kabíne.
Autíčko poháňa elektromotor s kapacitou 83 kW (113 koní). Ten mu bohato vystačí a v mestskej premávke prekoná väčšinu spaľovákov. Na druhú stranu však cítiť, že nejde o diaľničné auto stavané na vysoké rýchlosti. O tom svedčí aj maximálna rýchlosť 132 km/h.

Nemali by ste prehliadnuť:
- Nová elektrická Dacia bude ešte lacnejšia ako model Spring. A to je len začiatok
- Ako ušetriť pri kúpe nového auta viac než 16-tisíc eur? Na skladoch sme našli zaujímavé kúsky
- Prvý elektromobil od Suzuki prišiel na Slovensko. Suzuki e Vitara ponúkne priestor za zaujímavú cenu
2025 Fiat Grande Panda: Batéria a nabíjanie
Využiteľná kapacita LFP batérie 44 kWh zabezpečí pre elektromobil Fiat Grande Panda dojazd na úrovni 320 km podľa WLTP. Ide teda o dvojičku nedávno testovaného Citroenu ë-C3, ktorý ponúka rovnaké pohonné ústrojenstvo aj rovnako veľkú batériu.

V budúcnosti má ponuku rozšíriť aj väčší akumulátor s rovnakou chémiou (LFP) s kapacitou 54 kWh. Ten má zabezpečiť novinke dojazd až 400 km na jedno nabitie.
Tento model dokonca za príplatok môže disponovať dvoma nabíjacím portami. Jeden klasický, ktorý poznáme z bežných elektromobilov, sa nachádza na zadnej strane vozidla a funguje klasicky. Je doň možné pripojiť AC aj DC nabíjací kábel.

V druhom nabíjacom porte je priamo integrovaný aj kábel s Type 2 konektorom, ktorý stačí vytiahnuť a pripojiť k nabíjačke. Ten sa nachádza v dverách mriežky v prednej časti elektromobilu. V ňom je navinutý kábel s konektorom. Daňou za toto praktické riešenie je nižší výkon palubnej AC nabíjačky, ktorá je v tomto prípade len jednofázová (7 kW). Pre trojfázovú 11 kW palubnú nabíjačku naopak budete musieť oželieť navíjací kábel vpredu a zostane vám klasický AC+DC nabíjací port vľavo vzadu.

Tak či onak, rýchle DC nabíjanie má maximálny výkon 100 kW a z 20 na 80 percent sa elektromobil nabije za pol hodinu. Okrem elektrickej verzie je k dispozícii aj hybridná s 1,2-litrovým trojvalcovým benzínovým turbo motorom s výkonom 74 kW (100 koní) s automatickou prevodovkou. Ponuku má na jeseň rozšíriť aj rovnaký spaľovák bez elektrifikácie, ktorý so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou bude najlacnejším modelom v ponuke.
Elektrický Fiat Grande Panda: Cena a dostupnosť na Slovensku
Základná cena elektromobilu Fiat Grande Panda začína v aktuálnej zľave na sume 24 490 eur s DPH. Vrcholná verzia La Prima stojí o 2 500 € viac.

Napríklad spomínaný Citroen je momentálne o 1 500 € lacnejší. Naopak konkurenčný Renault 5 E-Tech začína od 27 500 € s akumulátorom s kapacitou 40 kWh. Ponúkne však modernejšie technológie aj športovejšie jazdné vlastnosti.