Koncern Volkswagen približne v polovici roka 2022 priblížil svoje plány v oblasti výroby akumulátorov pre elektromobily. Túto oblasť chcel už dlhší čas výrazne posilniť. Na veľkolepú investíciu, ktorej výsledkom mal byť vznik 6 masívnych tovární na výrobu batérií pre elektromobily do roku 2030, boli pripravované finančné prostriedky v objeme 7 miliárd €.
Plánovaných 6 „gigafactory“ malo podľa pôvodného plánu vyrásť v Európe. Jedna z nich sa podľa neskorších informácií mala ujsť aj niektorej z krajín V4. To znamená, že o investíciu zo strany Volkswagenu by medzi sebou bojovalo Česká republika, Maďarsko, Poľsko a Slovensko. Išlo by pritom o investíciu v objeme približne 5 miliárd € a vytvoriť mala 5000 pracovných miest.
Dočasne poverený minister hospodárstva Karel Hirman sa na margo možného vzniku „baterkárne“ v závere roka 2022 vyjadril pomerne pochybovačne. Pre Slovensko podľa neho v čase takzvanej energetickej krízy nemá príliš veľký zmysel bojovať o získanie takto veľmi energeticky náročnej výrobne. Slovensko v tomto smere preto nebolo príliš priebojné. Naproti tomu, Česká republika o vybudovanie fabriky na svojom území aktívne bojovala. Záujem prejavilo aj Poľsko.
Volkswagen rozhodovací proces, ktorý mal vybrať cieľovú krajinu, opakovane odkladal. Najnovšie sa vďaka správe portálu Financial Times dozvedáme, že celý plán pre vybudovanie fabriky na výrobu batérií vo východnej Európe dostal zo strany koncernu náhle stopku. Proces bol pozastavený, nie úplne zrušený. Ako portál vysvetľuje, dôvod je prostý.
Americké dotácie
Volkswagen zástupcom krajín Európskej únie oznámil, že od administratívy amerického prezidenta Joea Bidena očakáva získanie 9 až 10 miliárd € vo forme dotácií, úverov a podporných schém, na to, aby prioritu získala fabrika v Severnej Amerike. Podľa z zdroja z prostredia Volkswagenu mali plány v Severnej Amerike jednoducho pokročiť rýchlejšie, než sa očakávalo, čím predbehli rozhodovanie v Európe.
Podpora z amerického programu Inflation Reduction Act je výraznejšie atraktívnejšia než to, čo prípadným investorom momentálne ponúka Európa. K tomu sa pripájajú aj potenciálne vysoké náklady na prevádzku z dôvodu európskej energetickej krízy.
Európa v ohrození
Kvôli tomu vznikajú obavy, že Európa v oblasti výroby elektromobilov a hlavne akumulátorov pre tieto autá zaostáva a čoskoro stratí akúkoľvek konkurenčnú výhodu oproti USA a Číne, ktoré sa stávajú čoraz lákavejšími destináciami. Podľa Transport & Environment môžu byť ohrozené až 2/3 plánovaných európskych projektov z oblasti výroby batérií.
Existovať má reálne riziko, že už s príchodom novej dekády Európa nebude schopná pokryť dopyt po akumulátoroch pre výrobu elektromobilov a spoľahnúť sa bude musieť na dovoz zo zahraničia. To znamená, že aj samotná výroba elektromobilov v Európe môže stratiť na svojej atraktivite.
V prípade Volkswagenu to aktuálne vyzerá tak, že koncern bude chvíľu čakať na reakciu zo strany Európskej únie. Konkrétne na to, ako bude vyzerať ponuka konkurujúca americkej dotačnej schéme. Na základe toho bude korigovať svoje rozhodnutia pre výstavbu fabrík v Európe. V prvom kole Európa prehrala a priestor dostala Severná Ameriku.