Aj keď vodík v porovnaní s batériovým elektrickým pohonom momentálne výrazne zaostáva, stále ide o veľmi zaujímavú alternatívu ku bežným spaľovacím vozidlám, ktorá si v budúcnosti určite nájde svoje miesto na trhu. Zatiaľ čo niektoré vodíkové stanice zatvárajú, najmä z ekonomických dôvodov a nedostatku vodíkových elektromobilov na cestách, inde sa otvárajú nové plniace stanice.
Najvýkonnejšia čerpacia stanica v Európe
V nemeckom Düsseldorfe bola otvorená vysokovýkonná vodíková plniaca stanica, ktorú má na svedomí spoločnosť H2 Mobility, informoval portál Electrive. S dennou kapacitou 5 ton ide o najvýkonnejšiu stanicu svojho druhu v Európe.

Vďaka mimoriadnej dennej kapacite má toto nové zariadenie stanoviť nové štandardy v oblasti vodíkovej mobility. Teda aspoň tak to uviedla spoločnosť H2 Mobility počas otvorenia. Plniaca stanica bola naplánovaná aj realizovaná v spolupráci so spoločnosťami Stadtwerke Düsseldorf a Rheinbahn.
Okrem vysokej kapacity sa stanica vyznačuje aj tým, že súčasne zvládne natankovať až tri vozidlá. Môže za to špeciálna technológia, na ktorú si spoločnosti už podali patentové schválenie. Dôraz sa kladie na vodíkové úžitkové vozidlá, ako napríklad nákladné autá alebo autobusy. Zariadenie je samozrejme kompatibilné aj s osobnými automobilmi.
Ďalší míľnik na ceste k bezemisnej mobilite
Plniacu stanicu bude vo veľkom používať napríklad prevádzkovateľ verejnej dopravy v Düsseldorfe. Nachádza sa neďaleko depa a obsluhovať bude približne 20 autobusov Urbino 12 Hydrogen od spoločnosti Solaris. Doteraz museli tieto autobusy cestovať do okresu Reisholz, kde natankovali palivo.

„Nová vodíková čerpacia stanica predstavuje ďalší míľnik na našej ceste k bezemisnej mobilite. Jej uvedením do prevádzky sme teraz optimálne pripravení, čo sa týka infraštruktúry, aby sme mohli flexibilne a efektívne tankovať naše vodíkové autobusy a spoľahlivo ich používať v pravidelnej prevádzke. Vozidlá sa už osvedčili v každodennom používaní – naši vodiči oceňujú cestovný komfort a ich výkon.“
Annette grabbe, členka predstavenstva Rheinbahn
Vodík sa pre novú stanicu momentálne dodáva, ale od budúceho roka by sa mal vyrábať priamo na mieste. Stanica má v Európe predstavovať novú generáciu vodíkových čerpacích staníc a s výrazne výkonnejšou technológiou.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Northvolt ukončil výrobu vo Švédsku. Čelí finančným problémom?
- VIDEO | Na testovacom okruhu Tesly sa preháňal nový elektromobil. Ide o cenovo dostupný Model Y?
- Koľko stojí nabitie elektromobilu v Európe a aké drahé je vlastne Slovensko?
Čerpacia stanica bola podporená federálnymi finančnými prostriedkami v rámci Národného inovačného programu pre vodíkovú a palivovú článkovú technológiu. Celková výška financovania je 3 137 000 eur.