MojElektromobil

Servisná údržba elektromobilov je do veľkej miery odlišná od servisu vozidiel so spaľovacími motormi. Na jednej strane odpadá značná časť úkonov, no na druhej strane servis elektromobilov vyžaduje iné postupy, technológie, zariadenia, ale aj znalosti technikov. Ako v článku o návšteve servisu uviedol Róbert Hukel, vedúci servisných služieb spoločnosti Škoda Auto Slovensko:

Servis elektromobilov síce vďaka absencii mnohých súčastí pohonného ústrojenstva zaberie v priemere menej času, na druhej strane však vyžaduje špecifické technické vybavenie a vzdelanie technikov. To kladie na servisnú sieť vysoké nároky, ktoré sa čiastočne líšia od tých doterajších. Aj servisné úkony majú spravidla iný charakter a naši autorizovaní partneri si ich museli osvojiť v priebehu veľmi krátkej doby.

Najviac sa to prejavuje na situáciách, kedy je potrebné riešiť problémy s vysokonapäťovým systémom vozidla, inak povedané s batériou:

Servisná pripravenosť musí byť komplexná. Jedným z krokov je zakúpenie predpísanej výbavy, servis musí mať špeciálne preškolený personál a zriadenú karanténnu zónu pre vozidlá, pri ktorých je podozrenie na poškodenie batérie.

Pri klasickej údržbe podľa stanového servisného plánu sú misky váh naklonené na stranu elektromobilov. Napríklad ŠKODA pri svojom modely ENYAQ uvádza, že ide o vozidlo, na na ktorého servisný interval nemá vplyv počet najazdených kilometrov. Namiesto toho uvádza časový interval, na základe ktorého by sa servisnej prehliadke mal podrobiť pravidelne raz za dva roky.

To je rozdiel oproti vozidlám so spaľovacím motorom. Pri tých má ŠKODA stanovený servisný interval po 15 000 alebo 30 000 najazdených kilometroch, prípadne po jednom alebo dvoch rokoch. Podľa toho, čo nastane skôr.

Lacnejšie pravidelné servisné prehliadky

Na margo samotných prehliadok značka uvádza, že pravidelné servisné prehliadky sú pri čistých elektromobiloch lacnejšie ako pri vozidlách so spaľovacími motormi. Zdôvodňuje to tým, že z potrebných úkonov vypadávajú veci ako výmena olejov, olejových a palivových filtrov, zapaľovacích sviečok.

Okrem toho odpadajú aj výmeny opotrebovaných súčiastok ako rozvody, vstrekovače, spojka, dvojhmotový zotrvačník, filtre pevných častíc, EGR ventil či napríklad turbodúchadlo. Značka spomína aj to, že pri elektromobiloch vďaka rekuperácii dochádza k nižšiemu opotrebeniu brzdnej sústavy, čo sa opäť prejavuje na nižších servisných nákladoch.

Pri pravidelnej servisnej prehliadke elektromobilov značky ŠKODA majú byť vykonávané úkony ako výmena prachového a peľového kabínového filtra, brzdovej kvapaliny (typicky každé 2 roky), prípadne kontrola klimatizácie, stieračov a ďalšieho spotrebného materiálu.

Ako vyzerá typická servisná kontrola?

Na úkony vykonávané počas prehliadky sme sa pýtali už pred časom, kedy sme sa dozvedeli, že sa štandardne kontroluje celé vozidlo, napr. všetky elektrické spotrebiče (ako svetlá, vrátane nastavenia), spínače, podvozok, brzdy (hrúbka obloženia, netesnosť), pneumatiky, karoséria na prítomnosť hrdze, sklá, stierače, ostrekovače, stav a nepoškodenosť vysokonapäťového systému.

Väčšina vyššie popísaných vecí by v princípe mala byť spoločná pre všetkých štvorkolesových zástupcov z kategórie elektromobilov. Volkswagen pri servisných prehliadkach spomína prakticky totožné úkony: kontroluje sa funkcia, nastavenie, príp. poškodenia: osvetlenia vonkajšieho, vnútorného, stierače, ostrekovače, kontrola prípadnej korózie, čapy, kĺby, polosi, kontrola bŕzd, obloženia, kontrola tlaku v pneumatikách, kontrola, príp. nastavenie svetiel, stav nabitia HV batérie, príp. dobitie, kontrola nabíjacej zásuvky, kontrola nabíjačky, atď.

Podobný je aj interval servisnej prehliadky. Pri elektromobiloch rodiny ID. ide o 2 roky bez obmedzenia počtu najazdených kilometrov. Servis vtedy vykonáva výmenu brzdovej kvapaliny aj interiérového filtra. Pre modely e-Golf a e-up! boli stanovené takzvané “malé” a “veľké” kontroly:

  • malá kontrola – po najazdení 30 000 km alebo po dvoch rokoch, podľa toho, čo nastane skôr. Servis vymieňa filter interiéru
  • veľká kontrola – po najazdení 60 000 km alebo po troch rokoch, podľa toho, čo nastane skôr. Servis pristupuje k výmene brzdovej kvapaliny

Treba sledovať stanovený plán údržby

Niektoré značky ku komunikácii vo všeobecnosti pristupujú opatrnejšie. Napríklad Hyundai zvykne na oficiálnej stránke používať všeobecnú formulku: Rozsah servisnej prehliadky, a teda jednotlivé úkony (ako napr. výmena prevádzkových kvapalín, filtrov, predpísaných kontrol a pod.), sa líši v závislosti od veku vozidla a počtu najazdených kilometrov. Spomína pritom, že dodržiavať je vhodné servisný plán vozidla, čo znamená servisný ročný (15 000 km) alebo dvojročný (30 000 km) interval.

Je to pochopiteľné, servisný plán sa môže líšiť v závislosti od modelu vozidla, preto sú bližšie informácie typicky zverejnené v návode pre majiteľa. Tu už obvykle nájdeme odporúčaný plán údržby s vymenovaním všetkých úkonov a ich typom – odporúčaný úkon (D), automatická výmena (R) alebo kontrola a následný zásah v prípade potreby (I).

Drvivá väčšina úkonov spadá do kategórie I, čo znamená, že servis vykonáva obhliadku a na základe zisteného stavu následne nerobí nič ďalšie alebo vykoná to, čo je potrebné (nastavenie/výmena/úprava/čistenie).

Servisný plán pre Hyundai IONIQ 5 | Zdroj: Hyundai

Za zmienku stojí aj to, že okrem normálneho plánu údržby existuje aj plán pre údržbu pri využívaní vozidla za “sťažených podmienok”.  Nekoná sa žiadne veľké prekvapenie. Autu, ktoré pri využívaní takpovediac dostáva viac zabrať, je prirodzene potrebné venovať väčšiu pozornosť pri údržbe.

Definované sú rôzne kategórie sťažených podmienok prevádzky, od ktorých následne závisí “sledovaná oblasť vozidla” a typ servisného úkonu. Príkladom sú časté jazdy na krátku vzdialenosť do 8 kilometrov, jazdy po prašných/bahnitých/štrkových cestách, jazdy vo veľmi prašnom prostredí či jazdy v oblastiach s častým ošetrovaním vozovky posypovou soľou alebo inými korozívnymi materiálmi… Všetko by to malo byť pekne vypísané v spomínanom pláne údržby ku každému vozidlu.

Náš tip
Stiahnite si zdarma 2. edíciu Príručky elektromobilistu: Čo zvážiť pri kúpe elektromobilu
29. mája 2024

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+