MojElektromobil
Miroslav Schwamberg 4. februára 2019

Mali sme možnosť otestovať Volkswagen e-Golf, ktorý ponúka zaujímavú funkčnú výbavu za cenu pod 40 tisíc eur. My sme ho mali v plnej výbave, čo hranicu 40 tisíc presiahlo približne o dve tisícky. V konkurenčnom boji bude mať výhodu stabilnej a silnej značky, nevýhodou môže byť jeho dojazd, ktorý činí reálnych 200 kilometrov. Pokiaľ nad ním rozmýšľate, krásne splní úlohu druhého auta, ktoré budete využívať hlavne na kratšie cesty v meste. Ak však dlhšie trasy robíte minimálne, e-Golf pokojne môže byť aj jediným vozidlom v domácnosti.

Dizajn: Starý známy Golf

Po dizajnovej stránke sa veľa zmien oproti klasickému Golfu neudialo. Na prednej maske sa pozeráme na nápis e-Golf, ktorý indikuje to, že sa jedná o elektrickú verziu tohto vozidla. Eleektromobil je v spodnej časti pekne rozšírený, čo pôsobí silnejším dojmom. Niektoré prvky prednej masky dostali výraznejšiu modrú farbu, ktorá veľmi pekne kontrastuje s farebným prevedením vozidla. Mimochodom, to naše nesie názov „šedá indium metalíza“ a vyzerá naozaj výborne. Síce nijako na prvý pohľad neohúri, no decentný vzhľad sa mu uprieť nedá.

Oproti štandardnému Golfu si skúsenejší pozorovateľ môže všimnúť, že ten elektrický nemá žiadne výfuky (veď na čo by mu boli) a rovnako tu chýbajú otvory na chladenie v maske. Rozmery elektromobilu sú 4270 mm na dĺžku, 1799 mm na šírku a výška je 1482 mm a hmotnosť sa zastavila na 1615 kilogramoch. Maximálna rýchlosť je 150 km/h a z 0 na 100 km zvládne zrýchliť za 9,6 sekundy.

Elektromobil nie je nijako výrazný a oči okoloidúcich naň nespadajú tak často, ako by sme možno čakali. O to zaujímavejšie sú následné pohľady, keď elektromobil akceleruje a nie je počuť zvuk motora. Vtedy sa už okolie pozerá, že čo to po tej ceste ide.

Zaujímavé sú aj kolesá, teda disky. Sú takmer plné, čo mnoho ľudí síce kritizuje, no nám sa to páči. Dôvod tohto dizajnu je veľmi jednoduchý. Je to aerodynamický dizajn, čiže auto kladie počas jazdy nižší aerodynamický odpor. Čo to vo výsledku znamená? Nižšia spotreba a tým dlhší dojazd.

Jazda: Elektromobil ako sa patrí

Spomínaný výkon rovných 100 kW je pre potreby e-Golfa plne dostatočný. Točivý moment je k dispozícii okamžite a na akcelerácii to je poznať. Auto je svižné a jazdí sa s ním veľmi dobre. V rýchlosti nad 100 km/h je tiež cítiť značné zrýchlenie pri zašľapnutí pedálu na zem, ale do sedačky vás už nezatlačí. Keďže väčšina hmotnosti vozidla je umiestnená v jeho dolnej časti (nachádza sa tam batéria), manévrovacie schopnosti sú jednoducho výborné a zákruty prechádzate s ľahkosťou.

Pokiaľ stojíte na semafore a potrebujete niekoho predbehnúť, aby ste sa zaradili do vedľajšieho pruhu, s elektromobilom to nie je žiadny problém. Obmedzením pri rozbehu z nuly tak bude najmä predný náhon e-Golfu. Pri maximálnej akcelerácii sme zaznamenali výraznejšie pretáčanie kolies, čo by sa stávať nemalo. Na tomto by mohli inžinieri vo Volkswagene ešte trochu popracovať. Avšak nie je to nič, čo by degradovalo celkový dobrý dojem z jazdy. Pri citlivejšom narábaní s pedálom je rozbeh plynulý, výkon máte k dispozícii okamžite a nechýba ani slabšie zatlačenie do sedadiel, aj keď to nie je až také razantné, ako v prípade výkonnejších elektromobilov. Mali sme možnosť otestovať auto aj na snehu a v tomto prípade sme boli s akceleráciou spokojní.

Pochváliť musíme veľmi dobre zvládnuté odhlučnenie kabíny a veľmi tichú prevádzku elektromotora. Hlučnosť je výrazne nižšia aj pri porovnaní s inými elektromobilmi ako napríklad Hyundai Kona či Ioniq. Tichosťou jazdy sa radí na popredné miesta k Tesle Model S so zadným náhonom, a to napriek tomu, že e-Golf má elektromotor vpredu a teda bližšie k ušiam vodiča.

Čo by to bol za elektromobil, keby neobsahoval nejaký ECO režim. e-Golf má hneď dva. Tie využijete hlavne v prípadoch, keď potrebujete čo najviac šetriť energiu a zvýšiť dojazd. Prvý ECO režim obmedzí výkon a taktiež vypne niektoré elektronické súčasti z dôvodu šetrenia energie. Režim ECO+ už výrazne zníži výkon vozidla, údajne by sa malo jednať len o maximálny výkon 40 kW. Počas jazdy je to samozrejme poznať. Pri rozbiehaní je potrebné nohu na pedál pritlačiť viac. Svižná akcelerácia sa v tomto prípade nekoná ani vtedy, keď dáte nohu úplne na podlahu. Avšak pri úplnom stlačení plynového pedálu (za bod odporu) tiež môžete dosiahnuť plný výkon. Je to hlavne z bezpečnostných dôvodov, niekedy výkon proste potrebujete, hlavne pri predbiehaní a iných ťažších situáciách.

Elektrický Golf dokáže energiu aj rekuperovať. K dispozícii sú tri úrovne nastavenia rekuperácie, ktoré ovládate priamo radiacou pákou. Jej posunutím doľava rekuperáciu zvyšujete, doprava znižujete. My sme mali stále nastavený maximálny, tretí stupeň, kedy auto rekuperuje najviac energie. Pri pustení plynu vás dokáže celkom slušne pribrzdiť bez toho, aby ste museli šľapnúť na brzdu. Pri defenzívnej jazde nebudete brzdu používať takmer vôbec. Jedine na dobrzdenie do 0, to e-Golf nedokáže bez vašej pomoci. Existuje tu ešte špeciálny jazdný režim s označením „B“, ktorý aktivujete jednoduchým posunutím radiacej páky úplne dole. V tomto prípade elektromobil brzdí motorom najsilnejšie a tým rekuperuje energiu najvaic. Trochu nepríjemné je, že úroveň rekuperácie musíte nastaviť pri každej jazde, pretože po vypnutí motora sa automaticky deaktivuje. Aspoň že je to také jednoduché. Naposledy testovaná Kona od Hyundai mala rekuperáciu silnejšiu, pripomíname však že e-Golf sme testovali v teplotách okolo nuly a úroveň rekuperácie môže byť znížená úmyselne (pre ochranu batérie). Keď elektromobil zastaví a rozsvieti sa zelená kontrolka parkovacej brzdy, môžete dať nohu z brzdy dole. Vtedy auto stojí a pohne sa až v prípade, keď šľapnete na plyn.

Interiér: Príjemné línie s futuristickým nádychom

Presne takto by sa dal jednoducho zhrnúť interiér elektrického Golfa. Pri prvom sadnutí za volant budete možno trochu zmätení z množstva ovládacích prvkov, no veľmi rýchlo si na to zvyknete. Množstvo vecí dokážete ovládať priamo z volantu, ostatné buď pomocou radiacej páky alebo prístojovej dosky. A samozrejme, nechýba veľký dotykový displej, kde taktiež nájdete množstvo nastavení a ktorý zastrešuje aj multimediálnu výbavu elektromobilu.

Množstvo priestoru je pre triedu automobilu štandardné. Zmestia sa tam aj vyšší jedinci. Sedadlá sú pohodlné, sedí sa na nich veľmi dobre. Ruky prakticky padnú na volant, ktorý má príjemnú povrchovú úpravu. Interiér pôsobí jednoducho a zložito zároveň.

Hlavným zábavným centrom je dotykový displej v strede palubovky. Pomocou neho ovládate všetky multimediálne funkcie elektromobilu, spojíte sa so smartfónom cez bluetooth alebo Apple CarPlay či Android Auto. Nechýba tu ani navigácia a keďže sme dostali auto aj so sim kartou, navigácia dokáže zobrazovať aj aktuálne dianie na ceste pred vami.

Zaujímavou možnosťou je nechať si navigovanie zobraziť na ďalšom displeji, ktorý je priamo pred vami. Štandardne zobrazuje budíky, kde vidíte rýchlosť a všetky ostatné parametre jazdy, v strede displeja tak môže byť už spomínaná navigácia, telefónny zoznam, údaje o vozidle a podobne. Veľmi milo sme prekvapení z kvality nainštalovaných reproduktorov. Hrajú poriadne nahlas a núdza nie je ani o silné basy. Počúvanie hudby v e-Golfe je jednoducho radosťou. Súbory môžete prehrávať napríklad aj z USB kľúča či pamäťovej karty.

Zaujímavou funkciou (alebo sadou funkcií) je tá s názvom Car-Net. Jedná sa o systém, ktorý bol vyvinutý samotným Volkswagenom, pomocou ktorého môžete spravovať váš automobil. Stačí stiahnuť aplikáciu, zaregistrovať sa a priradiť si svoj automobil.

Následne v aplikácii vidíte, kde sa nachádza, môžete pomocou smartfónu zablikať, zatrúbiť či spustiť nabíjanie alebo si vyklimatizovať interiér. Aplikácia síce funguje, no je vidieť, že je ešte vo vývoji. Chýba nám hlavne lepšia odozva, všetko reaguje veľmi pomaly. Vykonanie niektorých príkazov trvalo aj niekoľko desiatok sekúnd. V každom prípade je to príjemné spestrenie možností, ktoré s týmto elektromobilom máte.

Infotainment: Veľký dotykový displej je základom

8″ monitor, ktorý sa v Golfe nachádza, je dotykový. Vľavo sa nachádzajú hlavné ovládacie tlačidlá, Menu, Home, ovládanie hlasitosti a vypnutie zvuku. Hlasitosť je samozrejme možné ovládať aj pomocou tlačidiel priamo na volante. Po kliknutí na Home sa dostávate na domovskú obrazovku, na ktorej vidíte vašu aktuálnu pozíciu na mape a nechýbajú ani základné údaje o poslednej jazde. Nájdete tu počet prejdených kilometrov, dobu jazdy či aktuálny dojazd. Pokiaľ vám hrá nejaká hudba, na domovskej obrazovke vidíte aj tú.

Trochu nám prekážalo, že sme nikdy nevideli aktuálnu úroveň nabitia akumulátora či už v kWh alebo v percentách. Jediný údaj sme tak mali o aktuálnom dojazde. Bežní používatelia síce údaj o stave nabitia batérie potrebovať nebudú, ale nechápeme, prečo by tam nemal byť.

Z domovskej obrazovky sa viete dostať priamo do e-Manažéra, v ktorom si viete podrobnejšie nastaviť možnosti nabíjania. Klimatizáciu môžete nastaviť buď fyzickými tlačidlami na palubnej doske, ale aj pomocou infotainmentu. Jednoducho ju tu vypnete, zosynchronizujete ľavú stranu s pravou či nastavíte vyhrievanie predného skla. V možnostiach klimatizácie máte na výber z troch profilov: mierny, stredný a intenzívny. V infotainmente samozrejme nechýba FM rádio či prehrávač hudby. Tú môžete prehrávať buď u USB kľúča, pamäťovej karty či smartfónu, pomocou pripojenia bluetooth. Skladby môžete preskakovať buď priamo na smartfóne alebo pomocou dotykového displeja infotainmentu. Systémy Apple CarPlay a Android Auto tiež fungujú na jednotku.

Spotreba

Spotreba je v prípade elektromobilov veľmi dôležitým údajom. Ani nie kvôli tomu, že pri vyššej spotrebe sa zvyšujú náklady, ale hlavným dôvodom je dojazd. Ten nie je v prípade elektrického Golfa nijako oslnivý. Hneď na úvod treba pripomenúť, že elektromobil sme testovali v zime a vonku boli priemerne 3-4 stupne pod nulou, čo sa samozrejme negatívne prejaví na spotrebe a samotnom dojazde. Na začiatku jazdy, keď je batéria ešte studená, je priemerná spotreba najvyššia, po niekoľkých minútach sa ustáli.

Počas plynulej defenzívnej jazdy po meste sme dokázali jazdiť so spotrebou aj okolo 130 Wh na kilometer, priemerne to však bolo okolo 160 – 180 Wh/km. V celkovom priemere je započítané väčšinou mesto a pár jázd po diaľnici rýchlosťou cca 120 km/h. Ak batéria nie je poriadne zahriata, spotreba je samozrejme vyššia, nemá problém prekročiť 200 Wh/km. Tieto nami namerané hodnoty nie sú vôbec zlé, počas teplejšieho počasia bude spotreba samozrejme nižšia a dojazd sa tým zvýši.

Počas testovania sme sa raz zastavili na AC nabíjačke, inak sme nabíjali výlučne doma. S dodávanou nabíjačkou do štandardnej 230V zásuvky získate približne 12 km dojazdu za hodinu nabíjania.

Test reálneho dojazdu v zimnom období

Elektromobil sme nabili na 100 percent, vynulovali všetky štatistiky a pustili sme sa do testovania. Na začiatku jazdy bol odhadovaný dojazd na úrovni 203 kilometrov. Odpájame teda od nabíjačky a ideme na to. Všimli sme si zmenšenú zelenú čiaru, ktorá udáva úroveň rekuperácie. Je to z jednoduchého dôvodu. Batéria pri 100% nabití sa už nemá ako dobíjať. Čím dlhšie sme jazdili, tým viac sa čiara predlžovala a rekuperácia sa zvyšovala. Úroveň rekuperácie správne obmedzuje e-Golf aj pri studenej batérii. Predsalen, batérii by neprospela silná rekuperácia, keď nie je dostatočne zahriata. Testovacie jazdy sme robili väčšinou v Bratislave a priľahlom okolí, takže nechýbala ani diaľnica. Vyskúšali sme aj cestu do Senca, taktiež po diaľnici.

Komfort sme nijako neobmedzovali, klimatizácia bola stále zapnutá, rekuperácia nastavená na maximum a štýl jazdy bol štandardný, nijako sme sa nesnažili o čo najlepší dojazd či naopak. Proste sme s e-Golfom jazdili tak, ako s každým iným autom. Začiatok testu prebiehal štandardne, priemerná spotreba bola pri prvom kilometri najvyššia, systém ukazoval cez 200 Wh/km. Potom sa to však ustálilo. Keď sme prichádzali na diaľnicu, priemerná spotreba bola 149 Wh/km, v Senci sme už mali 161. Po diaľnici sme išli rýchlosťou približne 120 km/h, premávka nebola hustá, no počasie mrazivé bolo. Cesta naspäť znovu prebiehala po diaľnici a priemerná spotreba sa zvýšila na 163 Wh/km. Následne sme jazdili po meste, kde sme nemali problém dosiahnuť spotrebu pod 160 Wh/km.

Dostali sme sa aj do nepríjemnej zápchy (husto snežilo) a počas nej sme mali spotrebu najnižšiu, Konkrétne 141 Wh/km. Celkovo sme prejazdili 178 kilometrov a pred nabíjaním ukazoval elektromobil aktuálny dojazd 18 km. To znamená, že 200 km na jedno nabitie v zime by nemal byť problém. Keď dojazd klesne pod 30 km, e-Golf automaticky zamedzí používanie plného výkonu a odstaví niektoré komfortné prvky. Výkon vozidla sa tým pádom rapídne zníži a je to ihneď poznať. Na to treba dávať pozor, pretože elektromobil už neakceleruje tak svižne. Počas testu sme teda namerali priemernú spotrebu približne 155 – 160 Wh/km. Na diaľnici bola podľa očakávania vyššia, v meste zase naopak.

Záverečné hodnotenie: Ideálny elektromobil do mesta

Elektrický Golf sa nesnaží konkurovať elektromobilom s dlhým dojazdom. Disponuje menšou batériou a najlepšie sa bude cítiť na mestských cestách. Pokiaľ jazdíte väčšinou po meste, môže sa z neho stať ideálny spoločník. Predsalen, s dojazdom okolo 200 kilometrov sa dlhšie trasy robia naozaj ťažko. Vedeli by sme si Golfa predstaviť ako jeden z dvoch automobilov, pričom ten druhý by bol konvenčný a využíval by sa výlučne len na dlhšie trate, zatiaľ čo Golfa by sme vytiahli na vozenie po meste. Okrem nižšieho dojazdu sme však boli veľmi milo prekvapení skvelým odhlučnením kabíny, kvalitou materiálov v interiéri, svižnými reakciami a výbornými jazdnými vlastnosťami. Páčil sa nám tiež dotykový displej a jeho možnosti, rovnako bezproblémová funkčnosť Android Auto a Apple CarPlay.

4. februára 2019

+