MojElektromobil

Toyota formálne predstavila druhú generáciu svojho vodíkového auta Toyota Mirai, o ktorom sa informácie objavujú už dlhší čas. Konečne sme sa tak priamo z oficiálneho zdroja dozvedeli viacero kľúčových parametrov tohto očakávaného vozidla.

Keďže ide už o druhú generáciu vodíkového sedanu, automobilka celkom presne vedela, ktorým oblastiam potrebuje venovať patričnú pozornosť, aby pokryla očakávania trhu aj požiadavky potenciálnych zákazníkov.

Celkom prirodzene bude novinka v porovnaní s predchodcom lepšia v každom ohľade. Japonská automobilka ako najzákladnejšie vylepšenia prezentuje väčší dojazd (+30%) a nižšiu predajnú cenu (-20%).

Konkrétne bol dojazd predĺžený o 30% na približne 650 kilometrov. Prispieť k tomu malo zvýšenie výkonu a kapacity vodíkových zásobníkov (spolu na 5,6 kg paliva), zníženie spotreby, ako aj zlepšenie aerodynamiky.

Podvozková platforma GA-L

Nová Toyota Mirai je postavená na modulárnej podvozkovej platforme Toyota GA-L, ktorá sa podľa vyjadrenia automobilky podpísala na lepšej priestorovej organizácii.

V konečnom dôsledku bolo vďaka úpravám možné vytvoriť priestornejšiu päťmiestnu kabínu s výrazne vyšším pohodlím pre pasažierov na zadných sedadlách.

Mirai sa môže pochváliť atraktívnejšími exteriérovými konštrukčnými proporciami. Vozidlo sa celkovo znížilo o 65 mm na 1 470 mm a súčasne sa o 140 mm zväčšil rázvor náprav (na 2 920 mm).

Predĺžením zadného previsu karosérie o 85 mm narástla celková dĺžka vozidla na 4 975 mm. Zväčšenie rozchodu kolies o 75 mm a použitie väčších kolies (19 alebo 20″) prinieslo dynamickejší postoj a opticky nižšie ťažisko.

Nová architektúra umožnila vykonať viacero úprav, vďaka čomu Toyota dosiahla optimálne rozloženie hmotnosti medzi prednou a zadnou nápravou – 50:50.

Nová súprava palivových článkov

Špeciálne pre nasadenie na platforme GA-L vyvinula Toyota novú súpravu palivových článkov spoločne s meničom energie palivových článkov (FCPC).

Všetky potrebné prvky dokázali konštruktéri spojiť do jediného bloku – vrátane vodných čerpadiel, medzichladiča, klimatizácie, vzduchových kompresorov a vodíkového recirkulačného čerpadla.

Všetky súčasti sú teraz menšie a ľahšie, čo sa zároveň odrazilo v lepších výkonových schopnostiach. K zmenšeniu samotného puzdra súpravy článkov napomohla technológia tzv. trecieho zvárania premiešaním (TSW) s cieľom zmenšiť medzeru medzi palivovým článkom a vonkajším puzdrom.

Súprava palivových článkov využíva rovnako ako v doterajšej Mirai tuhý polymérový elektrolyt, po novom je však menšia a obsahuje menší počet článkov (330 namiesto 370). Napriek tomu však vykazuje vysokú mernú energetickú hustotu na úrovni 5,4 kW/l (ak nepočítame koncové dosky).

Maximum výkonu tak narástlo zo 114 na 128 kW. Zlepšenie sa týka aj schopnosti prevádzky za mrazivých teplôt – naštartovať vozidlo je teraz možné už od -30 °C.

Lítium-iónová batéria

Nová Mirai používa vysokonapäťovú lítium-iónovú batériu, ktorá nahrádza batériu typu NiMH súčasného modelu.

Modul obsahujúci 84 článkov ponúka menovité napätie 310,8 V a kapacitu 4,0 Ah (predchodca 244,8 V, resp. 6,5 Ah). Celková hmotnosť poklesla zo 46,9 na 44,6 kg. Výkon sa posilnil z 25,5 kW x 10 sekúnd na 31,5 kW x 10 sekúnd.

Čistenie vzduchu

Toyota uvádza, že Toyoty Mirai sa z pohľadu ekológie posúva do sféry negatívnych emisií, nakoľko vozidlo počas jazdy fakticky čistí vzduch. Do systému nasávania vzduchu je totiž zabudovaný katalyzátorový filter.

Vozidlo nasáva vzduch pre potreby palivového článku, pričom elektrický náboj na filtračnej vložke z netkanej textílie zachytáva mikroskopické častice nečistôt vrátane oxidu siričitého (SO2), oxidu dusného (NOx) a pevných častíc PM 2.5.

Systém má dosahovať takú účinnosť, že zo vzduchu prúdiaceho do systému palivových článkov odstraňuje 90 až 100 % častíc s priemerom do 2,5 mikrometra.

Uvedením novej generácie Mirai chce Toyota dosiahnuť hlbšiu penetráciu na trhu s desaťnásobným zvýšením predajného objemu. Dosiahnutiu tohto cieľa majú pomôcť atraktívnejšie vlastnosti vozidla, lepší dojazd a nižšia predajná cena. Toyota však paradoxne neuvádza, koľko bude nová generácia Mirai stáť.

Náš tip
Firma zo Spiša vie vyrobiť vodíkový autobus. Spolupracuje s univerzitami a má podporu ministra


Už Vám nič neujde!

Prihláste sa na odber noviniek súvisiacich s týmto vozidlom

3. decembra 2020
Zdroj: TS

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+