MojElektromobil

Podľa experta na mestské inovácie na Harvardskej univerzite Davida Zippera je prístup Tesly k uvoľňovaniu autonómneho jazdenia extrémne riskantný. Vyzýva nastupujúceho prezidenta Joe Bidena, aby testovanie systému FSD Beta na verejných komunikáciách čo najskôr zakázal.

Tesla v októbri spustila verejné testovanie beta verzie systému autonómneho riadenia FSD Beta. Išlo len o pár majiteľov na americkom trhu, ktorí mali šancu systém otestovať. Tesla odvtedy už vydala niekoľko aktualizácií FSD Beta a ohlásila rozšírenie systému aj do zahraničia.

Systém je v BETA verzii testovania a nie je v štádiu, v ktorom by mohol vodič odpútať pozornosť od riadenia a premávky. Tesla ho dokonca vyzýva k zbystreniu pozornosti počas celého priebehu takejto jazdy.

Systém sa učí správne sa rozhodovať v rôznych situáciách, no niekedy zlyhá a bez pozornosti vodiča by spôsobil nehodu. Takúto situáciu si môžete všimnúť vo videu zverejnenom na Youtube používateľom Brandonee916, keď ho pretočíte na čas 1:27 min.

Tesla tu nezvládne ľavotočivú zákrutu nasmeruje jazdu do zaparkovaného vozidla na opačnej strane cesty. Takýchto situácií sa vyskytlo u viacerých majiteľov, no nevieme o žiadnej dopravnej nehode spôsobenej takouto situáciou.

Lídri priemyslu odsudzujú Teslu

David Zipper tvrdí, že lídri z autopriemyslu odsúdili Teslu za to, že vystavila svojich zákazníkov a všetkých účastníkov premávky zbytočnému riziku. PAVE, nezisková organizácia v oblasti vzdelávania o autonómných vozidlách, takisto odsúdila americkú automobilku. Tej prekáža využívanie “nevyškolených vodičov na verejných komunikáciách s neovereným softvérom”. Označila tento krok za nebezpečný a porušujúci všetky normy a usmernenia v priemysle.

Na beta testovanie systému FSD Beta sa sťažuje aj americká skupina združujúca malé transportné a logistické spoločnosti (OOIDA). Tá tvrdí, že toto testovanie je možno zábavným experimentom pre malú skupinu jej zákazníkov, no verejné komunikácie sú pracovným priestorom aj jej členov.

Americká agentúra pre cestnú bezpečnosť (NHTSA) sa k testovaniu vyjadrila tak, že bude “pozorne sledovať novú technológiu”. Očividne však podporujú jej rozvoj, Elon Musk už ohlásil väčšie rozšírenie beta testovania po celých Spojených štátoch.

Názor redakcie Môjelektromobil.sk

Obavy z neistoty spomenutých osôb a organizácií chápeme, ide o zatiaľ neoverenú technológiu. Aj súčasný asistenčný systém Tesla Autopilot nie je skutočný “autopilot” 5.úrovne autonómie a za toto označenie už Tesla prijala množstvo kritiky.

Situáciu však pozorne sledujeme a faktom je, že okrem pár zdanlivo nebezpečných situácií spôsobených systémom FSD Beta zatiaľ nedošlo k žiadnej situácii ohrozujúcej plynulosť a bezpečnosť cestnej premávky. Nedošlo ani k zraneniam a úmrtiam Tesla systém sprístupnila len majiteľom, o ktorých vedela, že jazdia veľmi bezpečne a opatrne.

Spoločnosť Tesla disponuje obrovským množstvom dát z reálnej prevádzky systému Autopilot a pravidelne niektoré dáta zverejňuje v rámci Tesla Safety Reportu. Tieto dokazujú, že jazda s týmto systémom je omnnoho bezpečnejšia ako ľudské riadenie vozidla.

9. decembra 2020

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+