MojElektromobil

V predchádzajúcom týždni sme mali možnosť vyskúšať si čo dokáže nové elektrifikované vozidlo spoločnosti Volvo. Nešlo však o klasický elektromobil, pretože testovacie vozidlo patrilo do triedy plug-in hybridov. Tento konkrétny mal dojazd na elektrický pohon až 78 kilometrov, čo ho zaraďuje medzi tie najlepšie na našom trhu. Ako dopadol v našej previerke? Toto je test Volvo XC60 Recharge T8 Plus.

ČSOB Leasing
EKO financovanie Volvo XC60 Recharge T8 Plus
Elektromobily majú u nás vždy zelenú. Pozrite si našu ponuku financovania, a vyberte si tú, ktorá vám najviac vyhovuje. Jazda v elektromobile nemusí byť len sen. Financovanie od ČSOB Leasing je skvelou možnosťou.

Volvo XC60 Recharge T8 Plus môžete mať za 912 € mesačne. Ponuka platí pre podnikateľské subjekty.

Test Volvo XC60: Cena, výbava a konkurencia

Keďže Volvo XC60 nájdeme Mild-hybridnej (benzín aj diesel) a Plug-in hybridnej(Recharge) verzii, máte si určite z čoho vyberať. My sme však testovali ten plug-in hybridný variant, a preto si ho teraz priblížime. Verziu T6 eAWD Recharge si viete zaobstarať už od 70 060 €. My sme však testovali verziu T8 eAWD Recharge, ktorej cena štartuje už od 75 000 €. Naša testovacia verzia však prišla vo vyššej výbave a aj preto stojí 81 990 € s DPH.

Volvo XC60 Recharge | Zdroj: Filip Spevár
Volvo XC60 Recharge | Zdroj: Filip Spevár

V tejto výbave môžeme nájsť napríklad 20″ disky v cene 840 €, zadné tónované okná za 450 €, farba karosérie Denim Blue za 900 € či kožený interiér za 400 €. Okrem toho tu nájdeme aj príplatkové asistenčné systémy za 1 350 €, 360° kameru v cene 650 €, audio Harman Kardon za 870 €, či vyhrievaný volant, sedadlá (predné aj zadné) či predné sklo spolu za 990 €.

test Volvo XC60 Recharge
Volvo XC60 Recharge | Zdroj: Filip Spevár

V triede plug-in hybridných SUV musí Volvo bojovať hneď s niekoľkými konkurentmi. Môžeme spomenúť napríklad nedávno testovaný Mercedes-Benz GLC 300de 4matic, ktorý má o niečo vyššiu cenovku (od 80 000 €), no za to ponúkne väčší dojazd (až 117 km) a mnohonásobne rýchlejšie nabíjanie (až 50 kW). Keď sa pozeráte po niečom lacnejšom, môžete siahnuť aj po “takmer menovcovi” CX-60 od Mazdy. Tá stojí už vo vysokej výbave okolo 58 000 €, no ponúkne kratší dojazd na elektrinu a celkovo nižší výkon.

Parametre

Rozmery (dĺžka x šírka x výška) a hmotnosť4 708 x 2 117 x 1 655 mm a 2 201 kg
Výkon spaľovacieho motora310 koní / 228 kW
Výkon elektromotora145 k / 107 kW
Palivo / objem nádržeBenzín / 62 l
Objem batožinového priestoru468 l
Kapacita batérie / rýchlosť nabíjania18,8 kWh (14,9 kWh využiteľných)/ 3,7 kW
Udávaný elektrický dojazd78 km
Maximálna rýchlosť 180 km/h
Zrýchlenie 0 - 100 km/h4,9 s
Cena od70 060 €
Cena testovaného vozidla81 990 €

Test Volvo XC60: Batéria a nabíjanie

Model XC60 dostal jednu z tých väčších batérií, ktoré môžeme pri plug-in hybridoch spozorovať. Konkrétne má kapacitu 18,8 kWh, z čoho 14,9 kWh je využiteľných. Čo ma však pri testovaní mierne sklamalo bola rýchlosť nabíjania. Keďže šlo podľa informácií o verziu MY23, ktorá podporuje rýchlosť len 3,7 kW, bolo to pre mňa dosť málo. Priamo z Volva sme dostali informáciu, že počas testovania sa už objednávali verzie MY24, ktoré majú 6,4 kW rýchlosť nabíjania.

Pri domácom nabíjaní to však nepredstavuje takmer žiadny problém. Za približne 10 hodín sa batéria vozidla dostala z 0 % na 100 %. Stačí si tak zapojiť vozidlo cez noc a do rána máte plnú batériu. Pri najrýchlejšom nabíjaní, ktoré ponúka palubná nabíjačka, a to 3,6 kW, sa nám podarilo do plna nabiť za cca 5 hodín. Oveľa príjemnejšie by mohlo byť s tou 6,4 kW, ale ak si vozidlo kúpite už v čase vydania testu, túto alternatívu si už môžete sami vybrať. Nabíjací port sa nachádza vpredu vľavo, čo nie je úplne najpraktickejšie riešenie, no nemal som s tým väčšie problémy.

test Volvo XC60 Recharge
Volvo XC60 Recharge | Zdroj: Filip Spevár

Po vložení kábla a spustení nabíjania sa vám informácie o nabíjaní zobrazia na displeji vodiča. Môžete si tak pozrieť zostávajúci čas nabíjania, úroveň nabitia batérie, dojazd na batériu a navyše aj dojazd na palivo. Odhadované nabitie batérie sa vždy ešte o niečo skrátilo a posledné percentá batérie sa nabíjali pomalšie ako tie predtým. Ale to už je pri elektromobiloch ale aj iných elektrických zariadeniach akýsi štandard.

Spotreba a dojazd

Posledným testovacím autom, ktoré prešlo mojimi rukami bol Mercedes-Benz GLC 300de 4matic. Aj vďaka tomu bola moja latka nastavená vysoko, pretože Mercedes dokázal ako plug-in hybrid prejsť na čisto elektrický pohon až 117 kilometrov. Volvo však výraznejšie nesklamalo, aj vďaka 78 km dojazdu pri kombinovanej spotrebe ide o veľmi slušné čísla. Koľko sa nám však reálne podarilo na ňom prejsť v tomto režime? Krásnych 67 km, čo predstavuje 86 % zo sľubovaného dojazdu. Auto sme však výraznejšie nešetrili.

Za čo však Volvo nepochválime je to, že ukazovateľ spotreby energie v elektrickom režime akosi chýba. Neviete teda ani počas a ani po ukončení cesty zistiť, koľko ste spotrebovali energie počas jazdy. To je škoda. Rovnako si aj zobrazenie ukazovateľa spotreby benzínu musíte nastaviť prostredníctvom stredového displeja(stačí raz), po ktorom sa vám spotreba zobrazuje na displeji vodiča. Ide len o krátky číselný údaj a ak chcete vedieť viac informácií, viete ich zobraziť prostredníctvom tlačidla na volante. Pri spotrebe ešte spomenieme aj to, že po zadaní trasy do mapy si dokáže vozidlo lepšie kontrolovať spotrebu elektrickej energie a tá sa tak mení.

test Volvo XC60 Recharge
Volvo XC60 Recharge | Zdroj: Filip Spevár

Ak sa pozrieme na spotrebu paliva, ktorú sme sme stále merali v hybridnom režime, tak výsledky sú nasledovné:

  • Spotreba v meste: 1,3 litra na 100 km
  • Diaľnica (110 km/h): 6,6 litra na 100 km
  • Diaľnica (130 km/h): 9,3 litra na 100 km

Test Volvo XC60: Jazda, režimy, výkon, rekuperácia

Jazda na XC60-tke bola veľmi príjemná a pohodlná. Pred ňou som testoval už spomínaný Mercedes, ktorého podvozok bol vyslovene perfektný. V porovnaní s ním Volvo mierne zaostávalo, no v testovacom vozidle sme nemali najlepšiu možnú alternatívu, a to vzduchový podvozok. Ten si však viete zabezpečiť za príplatok v konfigurátore. Aj bez neho však auto pôsobilo veľmi pohodlným dojmom.

Pod “kapotou” sa nachádzajú dva motory. Ten benzínový ponúka výkon 228 kW (310 koní) a elektromotor pridáva 107 kW (145 koní). Dokopy poskytujú vyšší výkon, ktorý v Polestar režime zahanbí nejedno športové auto. Hmotnosť vozidla 2 201 kg rozložili v pomere 54:46 predok/zadok. K dispozícii si používatelia môžu vybrať z piatich jazdných režimov, ku ktorým sa dostanú prostredníctvom stredového tabletu a ikonky nastavení. Dokonca ak ste fanúšikom manuálnej prevodovky, môžete vychýlením riadiacej páky do strany prejsť do režimu manuálneho riadenia vozidla.

Na výber sme tak mali z režimov Hybrid, Pure, Polestar Engineered, Off-Road a Constant AWD. Najčastejšie sme využívali práve ten Hybridný, ktorý sa automaticky spustí hneď po štarte vozidla. Režim Pure predstavuje klasický elektrický režim, v ktorom automobil využíva len elektromotor. Ten povolí elektrickým režim až do maximálnych 180 km/h. Režim Polestar Engineered predstavuje klasický športový režim. Automobil má v ňom najvyšší výkon a primárne využíva spaľovací motor. Off-Road poslúži najmä pri jazde v teréne, no auto sa v ňom vôbec nezdvihne. Constant AWD zapezpečí, že počas celého trvania jazdy sa využíva pohon všetkých štyroch náprav.

V našom testovacom vozidle sme si vyskúšali aj kvázi “autonómnu jazdu.” XC60tka totižto bola vybavená adaptívnym tempomatom a funkciou udržiavania sa v jazdnom pruhu. Pri jazde na diaľnici to fungovalo celkom slušne, no pri jazde v rámci Bratislavy som tomuto systému udržiavania veľmi neveril. Najmä v zákrutách sa párkrát stalo, že som s vozidlom prekročil vonkajšiu čiaru a preto som to radšej nechal len na spomínanú diaľnicu. Najlepšie to fungovalo pri jazde v strednom pruhu (pri trojprúdovke), kedy sa vozidlo správalo veľmi prirodzene a zbytočne nelietalo zo strany na stranu. Inak však väčšie výhrady k tomuto nemám.

test Volvo XC60 Recharge
Volvo XC60 Recharge | Zdroj: Filip Spevár

A čo rekuperácia? Tá mnohým plug-inom robí problémy ešte aj dnes. Volvo XC60 k nim však určite nepatrí. Z osobnej skúsenosti môžem povedať, že išlo o jednu z najpríjemnejších rekuperácií, ktoré som mal možnosť vyskúšať. Dokonca po vypnutí možnosti “plazivá jazda” v nastaveniach sa vozidlo môže ovládať príjemne len jedným pedálom (One Pedal Drive) až do úplného zastavenia. Takéto niečo oceníte najmä v meste, no výrazne to dokáže uľahčiť cestovanie aj na diaľnici.

Interiér a exteriér

Ako som už spomínal, Volvo XC60 prešlo v minulom roku faceliftom. Myslím si, že väčšina z vás bude so mnou súhlasiť keď poviem, že táto zmena vozidlu prospela. Pozrime sa spoločne najprv na exteriér. Na prvý pohľad ide o rodinné SUV, ktoré pôsobí luxusnejším dojmom (predsa len sa Volvo k takýmto značkám chce radiť). Okrem toho však pôsobí na mňa celkom robustne a tiež nechýbajú ani športovejšie krivky. Neraz sa mi stalo, že som videl ľudí sa za vozidlom otáčať, a to vôbec nejde o netradičné vozidlo akým je napríklad také BMW XM.

Farebné prevedenie ma nijak neoslovilo, no určite si medzi zákazníkmi nájde svojich fanúšikov. Čo však vyzerá na aute veľmi elegantne, sú 20″ kolesá s priemerom 255 mm a krásnymi striebornými diskami. Práve tie zlepšujú celkové jazdné vlastnosti a dodávajú vozidlu šmrnc. Častokrát svoju krásu strácajú vozidlá najmä nešťastne vyriešenou zadnou stranou. Pri testovanom Volve sa však jeho zadná strana s nádhernými dlhými svetlometmi radí k jeho silným stránkam. Jeho kufor s objemom 468 litrov dokáže bez problémov odviezť aj poskladanú elektrickú kolobežku, s čím mali aj niektoré SUV problémy.

Vo vnútri potom nájdeme veľké vzdušné priestory, kam sa okrem rodiny s deťmi zmestia v pohode aj 4 dospelí ľudia. To sa napríklad nedalo o konkurenčnom Mercedese, ktoré som testoval len nedávno. Koženým sedačkám síce chýbala odvetrávacia funkcia, ktorá by sa hodila najmä teraz v letných mesiacoch, no inak na ne nemôžem povedať krivého slova. Sú veľmi pohodlné, elektronicky nastaviteľné, a prispôsobiť si ich jednoducho dokáže naozaj každý.

Mnoho používateľov ocení zanechanie fyzických tlačidiel v celom interiéri. Aj keď sa väčšina funkcií ovláda a nastavuje pomocou stredového tabletu, zachovanie fyzických tlačidiel už v dnešnej dobe nie je samozrejmosťou ako kedysi. Na volante nájdeme na pravej strane tlačidlá na ovládanie multimediálneho obsahu, na tej ľavej strane zas ovládanie tempomatu a udržiavania sa v pruhoch. Okrem toho ešte tlačidlami pod stredovým tabletom nájdeme ešte tlačidlá na ovládanie vyhrievania okien či prepínanie hudby a zvyšovanie hlasitosti. Celkovo však interiér nesklamal a pôsobí jednoduchým no luxusným dojmom.

Test Volvo XC60: Infotainment

V nami testovanom vozidle sa nachádzali 2 hlavné displeje infotainmentu. Ako prvý by som spomenul stredový tablet a ten druhý bol displej vodiča. Za príplatok si však viete zabezpečiť aj head-up displej, ktorý sme my k dispozícii nemali. Za seba však môžem z čistým svedomím povedať, že mi veľmi ani nechýbal. Stredový displej infotainmentu patrí za mňa zatiaľ k najlepším, s akými som sa doteraz stretol. dosť tomu pomáha aj zabudovaný systém Google Android Automotive. Ten má oproti niektorým konkurentom výrazne nižší čas odozvy a funguje naozaj plynulo.

Nechýbajú zabudované aplikácie ako napríklad Google Maps, ktoré dokonca spolupracujú s automobilom tak, že po zadaní trasy dokáže lepšie rozvrhnúť spotrebu elektrickej energie na cestách. Okrem máp tu nájdeme aj Google Assistant-a, pomocou ktorého dokážeme zapínať/vypínať funkcie ako napríklad vyhrievanie sedadla či asistenta udržiavania sa v pruhoch. Ďalšie aplikácie nájdete v Google Play. Čo poteší je aj zabezpečenie podpory Apple CarPlay pre tých, čo nepoužívajú Android zariadenia.

test Volvo XC60 Recharge | Zdroj: Filip Spevár
Volvo XC60 Recharge | Zdroj: Filip Spevár

Displej vodiča zobrazuje základné údaje o jazde, ako napríklad dojazd na elektrinu, dojazd na benzín, stav nabitia vozidla, čítanie dopravných značiek, upozornenie na otvorené dvere, vonkajšiu teplotu, aktívne systémy, spotrebu paliva a po kliknutí na stredové tlačidlo na pravej strane volantu aj konkrétne údaje o jazde ako prejdené kilometre, priemernú spotrebu paliva, priemernú rýchlosť a podobne. Je matný, čiže veľmi dobre odráža slnečné lúče a čitateľnosť je výborná.

Čo sa zmenilo po facelifte?

Posledná aktualizácia XC60 nastala už v roku 2018 a aj preto sa vo Volve rozhodli, že auto upravia a spravia ho atraktívnejším. To sa im podľa mňa veľmi podarilo, pretože XC60-tka pôsobí veľmi moderným a sebavedomým dojmom, čo mi potvrdila väčšina ľudí, ktorí sa v aute počas testovania previezli. Toto sú tie najhlavnejšie zmeny, ktoré si môžeme pri novinke všimnúť:

  • Facelift – zmenila sa predná maska a nárazníky, no dokonca sa skryli aj koncovky výfuku
  • Infotainment – Google Android Automotive s OTA update-mi
  • Zvýšenie výkonu – elektromotor – 107 kW / 145 koní / 309 Nm  oproti  65 kW / 87 koní / 240 Nm
    – spaľovací motor – 228 kW / 310 koní / 400 Nm  oproti  223 kW / 303 koní / 400 Nm
  • Zväčšenie batérie – kapacita sa zvýšila z 11,6 kWh na 18,8 kWh, čo sa odzrkadlilo aj na dojazde

Test Volvo XC60: Galéria

Test Volvo XC60: Záverečné hodnotenie

Volvo XC60 PHEV na mňa zapôsobilo. V teste obstálo s mimoriadne slušným výsledkom a nemôžeme nič iné, len vám ho odporučiť. Je však len na vás, či ste ochotní si za takýto plug-in priplatiť alebo sa poobzeráte v tejto triede po niečom inom. Ide o ľahko ovládateľný automobil, ktorý si nájde svojich fanúšikov aj odporcov. Za mňa však výrazne nesklamalo v žiadnom smere aj keď pred testovaním som po dohľadaní si cenovky mierne zneistil. Auto ponúka naozaj zaujímavý dojazd na elektrickú energiu, no zároveň celkom vysokú spotrebu benzínu. Najviac zo všetkého ma zaujal stredový panel so zabudovaným systémom Android, ktorý by som však možno uvítal trošku dizajnovo prepracovanejší. Ak by som mal toto auto opísať jednou vetou, tak by to bolo: „Priestranný plug-in hybrid s moderným dizajnom a skvelým výkonom, no za veľa peňazí.“

test Volvo XC60 Recharge
Volvo XC60 Recharge | Zdroj: Filip Spevár

  • Facelift a celkový dizajn
  • Priestrannosť
  • Množstvo asistenčných systémov, ktoré si viete vypínať/zapínať podľa seba
  • Zabudovaný Android systém
  • Výkon
  • Pocit z jazdy

  • Cena
  • Nezobrazovanie spotreby energie
  • Sem-tam problém s niektorým zo systémov, napríklad pri vyparkovávaní zo strmej plochy
23. júla 2023

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+