MojElektromobil

Posledný týždeň sme mali možnosť otestovať vozidlo od japonského výrobcu vystupujúce pod názvom Mazda CX-60 PHEV. Ide o prvé vozidlo výrobcu, ktoré na náš trh prichádza v plug-in hybridnej verzii. Na vonok pôsobí veľmi moderným a masívnym dojmom, zatiaľ čo vo vnútri je to luxusné a dizajnové vozidlo. Toto je test Mazda CX-60 PHEV.

Cena a výbava

Cena plug-in hybridnej verzie vozidla začína na 50 760 €, no naše testovacie vozidlo v najvyššej výbave stojí 57 860 €. Okrem plug-in hybridnej verzie sú dostupné aj verzie len so spaľovacími motormi, a tie začínajú na 44 390 €. Všetky elektrické varianty tak majú rovnaký výkon, líšia sa len v doplnkovej výbave vozidla.

ČSOB Leasing
EKO financovanie Mazda CX-60 PHEV
Elektromobily majú u nás vždy zelenú. Pozrite si našu ponuku financovania, a vyberte si tú, ktorá vám najviac vyhovuje. Jazda v elektromobile nemusí byť len sen. Financovanie od ČSOB Leasing je skvelou možnosťou.

Mazda CX-60 PHEV môžete mať za 663 € mesačne. Ponuka platí pre podnikateľské subjekty.

Mazda CX-60 PHEV
Veľmi moderný dizajn vozidla | Zdroj: Michal Lauko

Celkovo si môžeme vozidlo zakúpiť v štyroch typoch výbavy. Najmenej zaplatíte za verziu Prime-line, nasleduje Exclusive-line, Homura a najdrahšia je naša Takumi. Pri tejto verzii dostanete paket Panoramatické strešné okno, paket Pohodlie + sound, a tiež packet Safety.

Parametre vozidla

Rozmery (dĺžka x šírka x výška) a hmotnosť4745 x 2134 x 1680mm, 2667kg
Výkon spaľovacieho motora192 koní / 141 kW
Výkon elektromotora175 koní / 129 kW
Celkový systémový výkon327 koní / 241 kW
Krútiaci moment500 Nm
Kapacita batérie17,8 kWh
Udávaný elektrický dojazd63 km
Maximálna rýchlosť elektrickej jazdy140 km/h
Cena od44 390 €
Cena testovaného vozidla57 860 €

Test Mazda CX-60 PHEV: Batéria a nabíjanie

Keďže ide o plug-in hybridné vozidlo a nie klasický elektromobil, batéria nie je najväčšia. No medzi poslednými nami testovanými plug-inmi patrí medzi tie väčšie. Papier hovorí o 63 kilometroch dojazdu na čisto elektrický pohon. Keďže sme vozidlo testovali v marci pri celkom nízkych teplotách (2-7 stupňov) sa nám k tejto hodnote nepodarilo výraznejšie priblížiť. Najviac auto ukazovalo 52 km dojazdu, čo aj napriek počasiu nie je zlý výsledok.

"<yoastmark

Vo vozidle sa nachádza klasická 7,4 kW palubná nabíjačka, pomocou ktorej sa nám vozidlo nabilo z 0 na 100 % za približne 3 hodiny. Pri domácom nabíjaní je tento čas dvojnásobný. Nabíjací port sa nachádza vzadu vpravo, zatiaľ čo benzínová nádrž presne na opačnej strane. Pri odomknutí vozidla sa nabíjanie viditeľne nepreruší, no je možné vytiahnuť nabíjací kábel.

Počas nabíjania sa na displeji zobrazujú dôležité údaje, akými sú stav batérie, zostávajúci čas nabíjania a prípadný dojazd. Pri nabíjaní nenastali žiadne problémy a všetko fungovalo tak ako má.

Jazda, režimy, výkon

Mazda CX-60 PHEV na mňa pôsobila veľmi elegantným, no zároveň agresívnym dojmom. Predstavuje veľmi pohodlné jazdenie, či už v meste alebo aj na diaľnici. Kombinovaný výkon 241 kW je úplne dostačujúci aj pre takto ťažké auto. K rýchlemu odpichu už tradične pomáha elektromotor, ktorý dostatočne dopĺňa aj spaľovací motor.

"<yoastmark

Podvozok je v režime “Normal” trošku tvrdší, no nie je to žiadny extrém. Plných 327 koní si užijete v režime “Sport”, pri ktorom je výkon ale aj spotreba vozidla najvyššia. Okrem dvoch predchádzajúcich je vo vozidle aj režim “Electric”, ktorý používa výhradne elektromotor, a režim “Off-Road”, ktorý využijete najmä v problematickom teréne.

Párkrát som zaznamenal, že nebolo možné sa prepnúť do elektrického režimu, aj keď bola batéria nabitá na viac ako 25 %. Neskôr sa však pri jazde tento elektrický režim sám zapol. Displej zobrazoval hlášku v štýle: “Práve teraz nie je možné použiť elektrický režim.” Pri výkone ešte spomeniem celkom dobré zrýchlenie z 0 na 100 km/h, kde sa CX-60-tka dokázala dostať na takúto rýchlosť za 5,8 sekundy.

"<yoastmark

V športovom režime auto reagovalo prakticky hneď na stlačenie pedálu, no v prípade režimu normal sa toto isté povedať nedá. Auto ako keby rozmýšľalo, ktorý z motor použiť a preto sa niekedy reakcia na silnejšie stlačenie plynu dosť oneskorila. Inak ale jazdné vlastnosti vozidla pôsobili solídnym dojmom. Od zvoleného jazdného režimu sa odvíjalo aj farebné prevedenie displeja za volantom. Pri elektrickom režime bol sfarbený na fialovo, pri športovom zas na červeno. všetko sprevádzali aj systémové animácie, ktoré vyzerali naozaj dobre.

Test Mazda CX-60 PHEV: Rekuperácia a tempomat

Veľkým plusom je umiestnenie tlačidiel adaptívneho tempomatu priamo na volant a nie na samostatnú páčku za volantom. Aj menej skúsený vodič tak má prehľad čo sa ktorým tlačidlom spúšťa a naopak vypína. K tempomatu je pridaná aj možnosť udržiavania vozidla v jazdných pruhoch.

Obidve funkcie fungujú perfektne a ani raz som nezaznamenal žiadny problém. Pri spustení rúk z volantu vás po cca 7-8 sekundách vozidlo graficky vyzve na opätovné položenie rúk na volant, ak tak neuskutočníte, po pár sekundách sa spustí aj zvuková signalizácia. Ak tieto systémy porovnám s mnou naposledy testovaným Citroenom C5 Aircross PHEV, kde častokrát nastala situácia, kedy Citroen nedokázal správne určiť jazdné pruhy, v ktorých sa mal držať, tak je Mazda jednoznačným víťazom.

Vozidlo využíva aj rekuperáciu, ktorá nie je ako pri niektorých konkurenčných vozidlách riešená tlačidlom prípade možnosťou “B”. Pri Mazde CX-60 je zapnutá automaticky, a pomocou tlačidla vedľa páky si môžete nastaviť cieľové percento dobíjania batérie pomocou rekuperácie. Sila rekuperácie je primeraná, no ani pri silnejšom brzdení som sa nedostal na “maximálne” nabíjanie z brzdenia.

Infotainment

Nachádza sa tu krásne veľký displej s vysokým rozlíšením, no na druhej strane používa len pár nudných farieb. Tak by som asi opísal stredový displej infotainmentu. V blízkosti sa nachádza aj samostatné tlačidlo, pomocou ktorého si viete zvýšiť/znížiť jas všetkých displejov. Ovládať sa dá dotykom, no pri riadiacej páke sa nachádza aj koliesko slúžiace na výber z možností. Pri pohybe vozidla sa musíte uspokojiť s možnosťou kolieska, pretože kvôli bezpečnosti sa dotyková funkcia displeja obmedzuje.

Má v sebe zabudovanú “kameru,” pomocou ktorej vás dokáže vozidlo rozpoznať a vy si môžete nastaviť svoj vlastný profil. Po nastavení profilu so záznamom tváre si dokáže vozidlo zapamätať vaše preferencie, ako napríklad poloha sedadla a volantu. Vy sa tak pri ďalšej návšteve vozidla len usadíte a auto spraví všetko za vás. V infortainmente je ďalej zabudovaná aj navigácia, ktorá funguje presne a spoľahlivo.

Systém podporuje aj Android Auto a Apple CarPlay, pri ktorých nie je potrebné mať smartfón pripojený prostredníctvom kábla, ako tomu je v niektorých iných automobiloch. V systéme nájdeme množstvo nastavení, od hudobných preferencií cez rozloženie displeja až po jazdné prispôsobenia jednotlivých asistentov. Ak do vozidla sadáte ako hosť prípadne vás vozidlo nerozpozná, niektoré systémyzapnuté automaticky (ako napr. signalizácia prekročenia čiar) a vy si ich tak zakaždým musíte v prípade potreby vypínať.

Test Mazda CX-60 PHEV
Mazda CX-60 PHEV | Zdroj: Michal Lauko

V príplatkovej výbave je až 12 reproduktorov od spoločnosti Bose, z ktorých vychádza vysoko kvalitný zvuk. Manuálne si viete nastaviť v systéme basy, výšky, prípadne kam majú reproduktory prehrávať hudbu. Pri hudbe spomeniem aj šikovne riešené ovládanie a prepínanie na volante. V infotainmente sa tiež nachádza 360-stupňová kamera, ktorá má veľmi dobré rozlíšenie a pracuje aj s pomocou parkovacích senzorov.

Test Mazda CX-60 PHEV: Interiér a exteriér

Aj keď ide o fyzicky veľmi veľké auto (4 745 cm), vnútorné priestory hovoria niečo iné. Ako šofér či spolujazdec nemáte vôbec žiadny problém pri jazde. Problém nastáva ak ste vysoká osoba a chcete sedieť vzadu. Vozidlo síce je dlhé, no veľkú časť tvorí predná kapota kde je uložený motor, ktorý je dokonca posunutý viac smerom ku kabíne. Preto jazda na krátku vzdialenosť by nemala predstavovať problém, no horšie by to bolo pri ceste na dovolenku, kde strávite v aute niekoľko hodín.

Mazda CX-60 PHEV | Zdroj: Michal Lauko
Mazda CX-60 PHEV | Zdroj: Michal Lauko

Poteší aj celkové odhlučnenie interiéru a veľký, 570 litrový batožinový priestor. Okrem toho vozidlo pôsobí zvnútra veľmi luxusne a elegantne. Dopomáhajú tomu drevené prvky na dverách či v okolí riadiacej páky, krásne kožené sedačky, či moderne riešené tlačidlá ovládania systému.

Test Mazda CX-60 PHEV
Mazda CX-60 PHEV | Zdroj: Michal Lauko

Zvonku pôsobí Mazda veľmi mohutným, no za to moderným dojmom. Masívna predná maska má určite svojich odporcov, no mňa veľmi zaujala a ja jej dávam palec hore. Sú do nej veľmi rozumne zakomponované prieduchy na chladenie bŕzd, ktoré aspoň mne vôbec opticky na vozidle nevadia. Do všetkého nádherne zapadajú veľké až 20″ hliníkové kolesá. Celkovo na vozidle nájdeme viacero pochrómovaných prvkov, a to napríklad aj na prednej maske či vzadu na výfukoch.

Dojazd a spotreba

Maximálny elektrický dojazd udávaný automobilkou sa nachádza na hranici 63 km. Keďže sme automobil testovali vo väčšom chlade, aj pri 100 % nabití nám neodhadovalo dojazd väčší ako 52 km. Rozdiel by určite nastal pri letnom testovaní. Spotreba energie sa pri jazde v meste nachádzala niekde na úrovni 27 kWh. Pri jazde na diaľnici konštantnou rýchlosťou 110 km/h (BA-TT) sa kombinovaná spotreba dostala na hodnotu 28,4 kWh/100 km a 4,4 l/100 km pri nabitej batérii. Pri ceste späť s vybitou batériou sa hodnoty trošku pomenili. Priemerná spotreba sa na tom istom úseku dostala na 7,7 l/100 km.

Spotrebu môžete sledovať priamo na displeji za volantom auta. Resetovanie dojazdov je možné resetovať dlhým podržaním tlačidla info, nachádzajúceho sa na volante. K informáciám o spotrebe sa dostanete prostredníctvom tlačidla z bočnej strany smerovkovej páčky. Pri testovaní spotreby elektrickej energie na diaľnici sa vozidlo samo párkrát preplo z elektrického režimu do režimu normal, no aj tak sa elektrika využíva najmä pri jazde v meste. Na takto ťažké auto si myslím že nejde o vôbec zlé výsledky.

Test Mazda CX-60 PHEV: Záverečné hodnotenie

Mazda CX-60 PHEV obstála v našom teste s hodnotením “veľmi dobre.” Automobil prekvapil svojimi jazdnými vlastnosťami a výkonom. Rovnako potešila doplnková výbava v podobe Bose reproduktorov či kvalitná parkovacia kamera. Na druhú stranu je vozidlo dosť veľké a hlavne široké, a preto parkovanie s takýmto vozidlo nie je žiadna výhra. Častokrát sa stalo, že som riskoval oškretie vozidla vedľajšími autami, pretože som parkoval kvôli rozmerom auta až moc blízko.

Test Mazda CX-60 PHEV
Mazda CX-60 PHEV | Zdroj: Michal Lauko

Dĺžka automobilu sa však neodzrkadlila pri dostatku miesta vzadu sediacich pasažierov. Ak máte viac ako cca 190 cm, vzadu sa vám veľmi pohodlne sedieť nebude. Okrem týchto nedostatkov som si však jazdu a celkovo testovanie užil. Všetci pasažieri, ktorý mali možnosť sa v danom plug-ine so mnou previezť, hodnotili vozidlo vysoko pozitívne. Niektorí dokonca povedali, že sa nikdy neviezli vo vozidle s takto luxusne vyzerajúcim interiérom.

  • slušný dojazd na elektrinu až 63 km
  • veľmi pekne dizajnovo spracované vozidlo
  • asistenčné systémy a parkovacia kamera
  • celkový výkon a zrýchlenie
  • kvalitné ozvučenie a odhlučnenie vozidla
  • jazdné vlastnosti

  • auto je enormne veľké a ťažšie sa s ním parkuje
  • občasný výpadok elektrického režimu, a to aj počas jeho používania
  • celkovo nudne vyzerajúca grafika infotainmentu
  • málo miesta pre vzadu sediacich pasažierov

Galéria

11. marca 2023

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+