Úplne nový model Volkswagen Tayron tento rok prišiel ako náhrada za Tiguan Allspace a predstavuje dôležitý krok v modelovom rade SUV od Volkswagenu. Segmentovo sa zaraďuje medzi menší Tiguan a vlajkovú loď Touareg. Ten sa má budúci rok prestať vyrábať a Tayron sa tak stane novou vlajkovou loďou. Test Volkswagen Tayron PHEV zodpovie, či má na to všetky predpoklady.
Test Volkswagen Tayron eHybrid: Karoséria a jazdné vlastnosti
Hoci je Tayron v podstate predĺžený Tiguan postavený na modulárnej platforme MQB Evo, ide o model s vlastným názvom, ktorý dostal vďaka odlišnej karosérii. Na rozdiel od svojho mexického predchodcu sa taktiež Tayron vyrába vo Wolfsburgu.

Tayron sa od Tiguanu viditeľne vzdialil. Možno aj vás prekvapí, že dokonca žiadny plechový diel nie je zhodný. Napríklad kapota motora je posadená vyššie.

Hoci vizuálne sa môže zdať takmer nerozoznateľný od Tiguanu, z bočného pohľadu je zreteľná jeho dlhšia karoséria. Tayron totiž meria na dĺžku až 4 792 mm, čo je o vyše 25 cm viac v porovnaní s dĺžkou Tiguanu (4 539 mm).
Tento nárast má na svedomí dlhší zadný previs, no natiahol sa aj rázvor kolies. Pri Tayrone je 2 789 mm oproti 2 692 mm pri Tiguanu, teda rozdiel takmer 10 cm.

Hoci je pokojná jazda s Tayronom príjemná, v oblasti komfortu sa ani s dvojventilovými DCC tlmičmi vzduchovému podvozku v Touaregu nevyrovná. Pri dynamickej jazde či horšej kvalite povrchu cítiť aj fakt, že ide o najväčšiu karosériu postavenú na platforme MQB Evo a rozmery či hmotnosť Tayronu je už na túto platformu horným limitom. Priečne nerovnosti sa aj vďaka nízkemu profilu pneumatík dokážu nepríjemne preniesť do kabíny.
Test VW Tayron plug-in hybrid: Interiér a batožinový priestor
Ako klasický Volkswagen, aj Tayron bol navrhnutý s dôrazom na ergonómiu a priestor, ktoré sú výrazne lepšie než v Tiguanu. Hoci je kabína priestrannejšia, mnohé komponenty – ako sú displeje, volant, stredová konzola a dverné výplne – sú prevzaté z Tiguanu. Tayron však obsahuje jedinečný prvok palubnej dosky, kedy pridáva lištu tiahnucu sa po celej šírke.

Kvalita je vo všeobecnosti dobrá, s príjemnými materiálmi a solídnymi povrchmi. Napriek tomu sa objavujú malé nedostatky; napríklad drevený dekor na dotyk pôsobí krehko, a nájdu sa aj lesklé a ľahko poškriabateľné povrchy.
V oblasti technológií je štandardom 12,9-palcová dotyková obrazovka a 10,25-palcový digitálny displej vodiča. Za príplatok je k dispozícii väčší 15-palcový centrálny displej. Rozlíšenie displejov je príjemné, čo sa nedá povedať o kvalite obrazu parkovacej kamery.

Volkswagen prešiel k tradičnejším riešeniam, a preto sa vrátil k fyzickým tlačidlám na volante, čo je výrazné zlepšenie oproti dotykovým plochám v elektrických modeloch, či Touaregu. Najvýznamnejším prvkom v stredovej konzole je otočný volič, jediný fyzický ovládač v celom aute. Ten sa dá prepínať a prispôsobovať na ovládanie hlasitosti zvuku, jazdného programu alebo farby ambientného osvetlenia.

Ovládanie klimatizácie však je stále riešené cez dotykové plochy pod obrazovkou, ktoré sú už aspoň podsvietené pre jednoduchšiu nočnú prevádzku. Otočný ovládač je navyše umiestnený dosť vzadu, takže na jeho obsluhu si musíte kadejako povykrúcať ruku. Škoda so svojimi tromi otočnými ovládačmi „Smart Dials“ to má určite prepracované lepšie.

Volkswagen Tayron ponúka možnosť piatich alebo siedmich sedadiel, pričom sedemmiestna konfigurácia (za príplatok 930 €) je jeho kľúčovým rozdielom od Tiguanu. Bohužiaľ, plug-in hybridné verzie (PHEV) sú vždy iba päťmiestne, pretože batéria je umiestnená pod podlahou kufra. To platí aj pre sesterský Kodiaq.
Druhý rad sedadiel je delený v pomere 60:40 a operadlá majú štvorstupňové nastavenie sklonu. Aj keď prístup k tretiemu radu sedadiel je pomerne jednoduchý, priestor v treťom rade je obmedzený; dospelí tam obsedia len s ťažkosťami (a vyžaduje si to obetovanie priestoru na nohy pre cestujúcich v druhom rade).

Batožinový priestor je jedným z najväčších pozitív Tayronu. Päťmiestne modely (benzín/nafta) ponúkajú objem až 885 litrov. Sedemmiestny model má 850 litrov so sklopeným tretím radom, alebo stále slušných 345 litrov pri plnom obsadení všetkých troch radov.

Plug-in hybridné modely ako v našom prípade majú zmenšený kufor na 705 litrov. Stále teda výrazne prekonáva Volkswagen Tiguan PHEV s objemom kufra 490 litrov.
Pohonné ústrojenstvo
Základ ponuky predstavuje mild-hybridný benzínový motor 1,5 eTSI (110 kW), paleta pokračuje motorom 2,0 TSI (150 kW). V oboch prípadoch ide o verzie s pohonom predných kolies. Vrcholom ponuky benzínových motorov je 2,0 TSI (195 kW) 4×4.

Základný plug-in hybrid kombinuje benzínový motor 1,5 TSI evo2 s výkonom 110 kW (150 koní), ktorému pomáha elektromotor s výkonom 85 kW. Systémový krútiaci moment potom dosahuje 350 Nm a maximálny kombinovaný výkon pohonného ústrojenstva je 150 kW (204 koní). Novinkou v ponuke je nami testovaná verzia, ktorá sa líši spaľovacím motorom naladený na 130 kW (177 koní) a výkonová krivka sústavy napriek rovnakému elektromotoru vrcholí až pri 200 kW (272 koní).
Nami testovaný plug-in hybrid ponúka zároveň druhé najlepšie zrýchlenie spomedzi motorizácii, z 0-100 km/h zrýchli za 7,3 sekundy. To je razantný rozdiel oproti 8,6 sekundy pri slabšom 150-kilowattovom PHEV. Maximálna rýchlosť je 215 km/h, v čisto elektrickom režime do 140 km/h.

Alternatívu predstavuje naftový motor 2,0 TDI v dvoch verziách, základná 110 kW s pohonom predných kolies a 142 kW s pohonom 4×4. Všetky motorizácie sú k dispozícii výhradne s dvojspojkovou automatickou prevodovkou DSG.
Test Volkswagen Tayron eHybrid: Batéria a nabíjanie
Kapacita trakčného akumulátora dosahuje 22 kWh (využiteľná kapacita 19,7 kWh). Najmä však prináša aj možnosť DC nabíjania výkonom až 40 kW. Výrobca sľubuje nabitie z 10 na 80 % kapacity batérie za 26 minút.

Predohrev akumulátora by sme tu však hľadali márne, v chladnejšom počasí preto treba počítať s horšími časmi a podstatne nižším výkonom. Naopak poteší aj trojfázová palubná AC nabíjačka s výkonom 11 kW. Vďaka nej nabijete batériu z 0-100 % do 2,5 hodiny.
Nabíjacia krivka
Tayron sme zobrali nabiť na 150 kW rýchlonabíjaciu stanicu GreenWay. Tam potvrdil svoje kvality a referenčné nabíjanie z 10-80 % SoC zvládol za 26 minút, ako udáva výrobca. Maximálny DC nabíjací výkon dokonca prekonal uvádzané parametre (40 kW) a v počiatku dosiahol až 47,15 kW.

Pod svoje deklarované maximum následne klesol až pri cca. 35 % SoC. Rozumný výkon nad 20 kW sa potom drží až približne do 90 % kapacity batérie. Celkovo nám nabíjanie z 0 na 100 % zabralo necelých 45 minút.
Test Volkswagen Tayron plug-in hybrid: Spotreba a dojazd
Ako obvykle sme sa pozreli na dva typy prevádzky, ktoré budú potenciálnych klientov zaujímať najviac, keďže ideálne využitie tohto vozidla je práve v kombinácii benzínového pohonu na dlhé diaľničné trasy a elektrického pohonu na prvé a posledné kilometre po meste či jeho okolí.

Prvý test odzrkadľuje bežný denný režim v podobe referenčného 30 km okruhu z Bratislavy cez okolité obce a naspäť do mesta. V tomto prímestskom režime vozidlo dosiahlo výbornú spotrebu 13,5 kWh / 100 km, čo ešte podlieza výrobcom udávanú hodnotu 18,2 kWh / 100 km. Tempo bolo na hranici maximálnej povolenej rýchlosti, teda približne 50 km/h v obci a 90 km/h mimo obce, jazdný štýl plynulý. Za takýchto podmienok by sa tak mohlo dať dosiahnuť čisto elektrický dojazd až 146 kilometrov. Aj pri bežnom kombinovanom režime však určite môžete počítať so 100 kilometrami elektrického dojazdu, výrobca udáva WLTP kombinovaný dojazd na úrovni 113 km.
Druhá časť nášho testu sa zameriavala na diaľničnú jazdu v hybridnom režime. Išlo o relatívne rovinatý úsek v oboch smeroch a pri rýchlosti 130 km/h môžete počítať so spotrebou 6 až 7 litrov benzínu na 100 kilometrov.

Celkovo sme náš týždňový test ukončili s kombinovanou spotrebou 3,3 litra paliva a 10,0 kWh elektrickej energie na 100 kilometrov. Samozrejme sme sa snažili jazdiť prioritne elektricky, no prvé kilometre po prebratí nenabitého auta, rovnako ako tie diaľničné boli na benzínový pohon. Tu by sme chceli upozorniť, že mestská jazda s ťažkým autom s vybitým akumulátorom a studeným motorom znamená spotrebu okolo 10 litrov na 100 km, nabíjať sa teda určite oplatí.
Technické údaje PHEV Volkswagen Tayron 2025
| Rozmery | 4 792 x 1 866 x 1 653 mm, rázvor 2 789 mm |
| Svetlá výška | 140 mm |
| Pohotovostná hmotnosť | 1 853 kg |
| Celková hmotnosť | 2 500 kg |
| Maximálna hmotnosť prívesu | 750 kg nebrzdený, 2 000 kg brzdený |
| Koeficient odporu vzduchu (cx) | 0,28 |
| Objem a počet valcov spaľovacieho motora | 1 498 cm3 (R4) |
| Palivo | Benzín |
| Maximálny výkon spaľovacieho motora | 130 kW (177 koní) |
| Maximálny výkon elektromotora | 85 kW (115 koní) |
| Kombinovaný výkon sústavy | 200 kW (272 k), pohon prednej nápravy (FWD) |
| Krútiaci moment spaľovacieho motora | 250 Nm |
| Systémový krútiaci moment | 350 Nm |
| Kapacita akumulátora | 22 kWh (19,7 kWh využiteľných) |
| Kombinovaná spotreba el. energie (WLTP) | 18,2 kWh / 100 km |
| Udávaný dojazd na el. pohon (WLTP) | 113 km |
| Maximálna rýchlosť pri čisto elektrickom pohone | 140 km/h |
| Maximálna rýchlosť | 215 km/h |
| Zrýchlenie 0-100 km/h | 7,3 s |
| Maximálny výkon DC nabíjania | 50 kW |
| Výkon palubnej AC nabíjačky | 11 kW |
| Objem batožinového priestoru | 705 l / 1 915 l |
| Cena testovaného vozidla | 59 750 € |
Test Volkswagen Tayron eHybrid: Cena, výbava a konkurencia
Základná cena Volkswagen Tayron začína na sume 41 990 eur s DPH, ktorú je možné znížiť aktuálnou obchodnou akciou o 2 000 eur. V tomto prípade ide o verziu Life so spomínaným benzínovým motorom 1,5 TSI s výkonom 110 kW a 7-stupňovou prevodovkou DSG.

Cenovka PHEV s označením eHybrid s výkonom 150 kW potom štartuje na úrovni 48 090 eur. My sme ale testovali najvýkonnejší 200 kW variant, ktorý je dostupný až od verzie Elegance za cenu 55 290 €. Nami testovaný Volkswagen Tayron Style eHybrid vyšiel na 59 750 € s DPH po uplatnení bonusu vo výške 2 000 €.
Najbližším konkurentom je koncernový súrodenec Škoda Kodiaq PHEV, ktorý s výnimkou nami testovanej motorizácie ponúka zhodnú paletu motorov. S rovnakým základným motorom začína (s cenovým zvýhodnením -3 200 eur) od 38 160 € s DPH. PHEV verzia opäť s rovnakým pohonom ako VW štartuje na akciovej sume 43 000 eur.

Medzi konkurenciu môžeme zaradiť aj Hyundai Santa Fe s akciovou základnou cenou 47 390 eur, za túto cenu však už dostanete hybrid 1,6 T-GDi s výkonom 176 kW / 239 k. Plug-in hybrid potom začína od 61 290 eur (obchodná akcia -1 500 eur). Ten dosahuje výkon až 212 kW / 288 koní, ponúkne však menšiu kapacitu akumulátora (13,8 kWh) a bohužiaľ len jednofázovú AC nabíjačku s výkonom 3,3 kW doplnenú. Na druhú stranu je plug-in hybrid vždy vybavený pohonom 4×4 a kúpite ho aj v 6-, či 7-miestnej konfigurácii (za príplatok 1 000 €).
Galéria
Záverečné hodnotenie
Volkswagen Tayron je bezpochyby viac než len nástupcom Tiguanu Allspace. Hoci dozrel na samostatný model, plnohodnotou náhradou za Touareg sa v budúcnosti určite nestane. Nie že by mu chýbal priestor v interiéri (hoci hlavne na šírku ho je v Touaregu viac), najmä jeho „plebejská“ platforma z menších modelov bez vzduchového odpruženia či motorov V6 a V8 ho stále drží pri zemi. Nami testovaný kúsok je v porovnaní so základným Touaregom pri súčasnej akcii dokonca o niekoľko tisíc eur drahší.
Kto však nehľadá prémiové SUV, ale praktické rodinné vozidlo, môže byť s Tayronom viac než spokojný. Chválime najmä perfektný plug-in hybridný pohon, ktorý ponúka špičkový elektrický dojazd aj nabíjanie. Jeho najsilnejšia 200 kW verzia ponúka aj solídnu dynamiku a stále rozumné spotreby.

Tento podarený pohon si však vyberá svoju daň v podobe straty pre niekoho podstatných argumentov pre kúpu predĺženého SUV – neposkytuje 7 miest na sedenie, či pohon 4×4. Konkurencia to všetko dokáže kombinovať aj s plug-in hybridným pohonom. Ak vám teda postačí 5-miestne auto a nutne nepotrebujete obrovský kufor, možno pre vás bude praktickejší kratší Tiguan.
✅ Klady
- priestranný interiér
- pestrá paleta pohonných jednotiek
- možnosť DC nabíjania a trojfázová AC nabíjačka
- dobrá spotreba a elektrický dojazd
❌ Zápory
- dizajnovo len predĺžený Tiguan
- očakávali by sme hodnotnejšie spracovanie interiéru
- otočný ovládač hlasitosti mimo dosahu ruky
- nemožnosť kombinácie PHEV a 7-miest, či 4×4



































































