Test Volkswagen ID.3 Pro S: Dôkaz, že elektromobil nepatrí len do mesta

Volkswagen ID.3 Pro S je po facelifte veľmi atraktívnym elektromobilom. Volkswagen ID.3 bol prvý plne elektrický model, ktorý vyrástol na platforme MEB. Budúci majitelia sa môžu tešiť na OTA aktualizácie softvéru, prebudovaný infotainment, novinky v dizajne a ďalšie vlastnosti, ktoré tento model ponúka. Pozitívne nás prekvapili aj jeho príjemné jazdné vlastnosti a spotreba na diaľnici. Je Volkswagen ID.3 Pro S hodný svojej ceny?

VW ID.3 Pro Performance 150kW

S výhodným financovaním cez VOKLSWAGEN FINANCIAL SERVICES

S akontáciou od 10% do 40% a dĺžkou splácania od 48 do 60 mesiacov.

Typ financovania: VW NEXT  s 3 možnosti ukončenia financovania:

  • Auto vymeníte za nové
  • Doplatíte zvyšnú sumu jednorazovo alebo si ju prefinancujete
  • Auto môžete vrátiť

Dĺžka splácania: 48 mesiacov

Akontácia: 40%

Ročný nájazd: 20.000 km

Spracovateľský poplatok: 0€

Značkové VW poistenie v splátke: PZP, HP, GAP, poistenie čelného skla, náhradné vozidlo

Mesačne za 387€ vrátane poistenia*

Základná verzia ID.3 v cenníkovej cene 37.990€

Posledná navýšená splátka: 15.166 €

*Kalkulácia platí pre právnickú osobu. Výška splátky sa môže meniť v závislosti od ceny vozidla a aktuálnej úrokovej sadzby. Viac info o možnostiach financovania vozidiel zn. VW nájdete na stránkach koncernovej lízingovky www.vwfs.sk  alebo u autorizovaných predajcov zn. VW.

Naskenuj QR kód a vypočítaj si svoju splátku!

Alebo počítaj tu: MOJA SPLÁTKA VW

Test Volkswagen ID.3 Pro S: Cena na Slovensku a výbava

4-dverový a 4-miestny Volkswagen ID.3 Pro S Performance stojí na Slovensku 44 990 eur. S doplnkovou výbavou mnou testovaný elektromobil je dokopy cenený na 55 270 eur vrátane DPH. Model Pro začína už na 37 990 eurách. Ponúka 5 miest, no za cenu nižšej kapacity akumulátora (58 kWh oproti 77 kWh). Jeho nabíjací výkon je tiež nižší, a to 120 kW oproti 170 kW, ktorým sa vyznačuje variant Pro S. Keďže je nižšia aj kapacita batérie, reálny rozdiel v rýchlosti nabíjania výrazný pravdepodobne nebude. Výkon motora ostáva naprieč všetkými konfiguráciami ten istý s výkonom 150 kW / 204 koní.

Elektromobil si môžete nakonfigurovať podľa svojich požiadaviek na stránkach Volkswagen a hneď sa dozviete aj výslednú cenu vrátane mesačnej čiastky v prípade voľby platby na splátky. Konkurenciou pre toto vozidlo je Cupra Born eBoost, ktorá je v podstate vylepšenou, o čosi športovejšou verziou nového Volkswagen ID.3. Je však aj drahšia a musíte uznať už len vy, či sa vám príplatok naozaj oplatí. V prípade tých, čo nabíjajú predovšetkým doma, za zmienku určite stojí Renault Megane E-Tech s podporou 22 kW AC nabíjania. Hyundai IONIQ 6 je taktiež zaujímavým elektromobilom, avšak z úplne inej kategórie, ako mnou testovaný Volkswagen.

Volkswagen ID.3 Pro S a Cupra Born eBoost

Na prvý pohľad sa dizajn výrazne nezmenil. Pozorné oko si však povšimne, že kapota už nemá čierny dizajnový prvok. Línie automobilu sú ostrejšie a vďaka tomu pôsobí spredu športovejšie. Nárazník taktiež prešiel zmenami a lepšie ladí s prednou stranou. Nový Volkswagen ID.3 si môžete zaobstarať aj s 19-palcovými kolesami s dizajnom “Wellington” pre zatraktívnenie vzhľadu vozidla. Výrobca ponúka aj tri nové farebné prevedenia:

  • Zelená Dark Olivine metalíza
  • Modrá Costa Azul metalíza
  • Čierna Grenadilla metalíza
Volkswagen ID.3 Pro S a Cupra Born eBoost

Sedačky sú k dispozícii v troch prevedeniach. Základné sedadlo bolo zrenovované a je vybavené originálnymi penovými časťami komfortného sedadla. K dispozícii je s manuálnym nastavením v šiestich smeroch. Verzia, ktorú som dostal na test, prišla s prémiovejšími komfortnými sedadlami s jemnou šedou tkaninou imitujúcou kožu. Nastavovanie polohy je možné elektronicky v dvanástich smeroch a tento typ sedadla ponúka aj masážnu funkciu. Najdrahšie sú športové sedadlá Top Sport s integrovanou opierkou hlavy a 12-smerovým elektronickým systémom na nastavenie polohy taktiež aj s masážnou funkciu. Bočné opierky sedadla sú potiahnuté imitáciou kože a stredový panel má špeciálny poťah.

Parametre

Rozmery (dĺžka x šírka x výška)4264 x 1809 x 1556 mm
Rázvor2770 mm
Objem batožinového priestoru385 l
Hmotnosť vozidla1953 kg
Hmotnosť batérie503 kg
Výkon motora150 kW / 204 koní
Zrýchlenie 0 - 100 km/h7,9 sekundy
Maximálna rýchlosť160 km/h
Maximálny krútiaci moment310 Nm
PohonPohon zadných kolies
Dojazd (udávaný výrobcom)559 km
Spotreba energie (udávaná výrobcom)15,3 kWh / 100 km
Maximálna nabíjacia kapacita170 kW
Kapacita batérie netto / brutto77 kWh / 82 kWh
Moduly batérie12 x SK Innovation
Čas nabíjania pri AC 11 kW 0 % - 100 % (udávaný výrobcom)7:30 hod.
Čas nabíjania pri DC 135 kW 5 % - 80 % (udávaný výrobcom)0:30 hod.
Čas na nabitie 100 km úseku (udávaný výrobcom)0:05 hod (pri DC 170 kW)
Dojazd na 30 minút nabíjania (udávaný výrobcom)416 km (pri DC 170 kW)
CenaOd 37 990 € model Pro / od 44 990 € model Pro S

Test Volkswagen ID.3 Pro S: Výkon, jazda, režimy a rekuperácia

Volkswagen ID.3 po facelifte prichádza v jednej motorizácii. Dočkali sme sa elektromotoru s výkonom 150 kW, respektíve 204 koní. Maximálny 30-minútový výkon elektromotora je podľa slov výrobcu 70 kW / 95 koní. Pohon je len na zadné kolesá a neexistuje prevedenie s pohonom všetkých štyroch kolies. Maximálny krútiaci moment dosahuje 310 Nm. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h prebehne za 7,9 sekundy. Táto miera akcelerácie vás veľmi do sedadla pri rozbehu z úplného zastavenia výrazne nepritlačí, no na bežnú jazdu a prípadné predbiehanie je tu výkonu dostatok.

Módy pre zmenu jazdných vlastností
Módy pre zmenu jazdných vlastností
Módy pre zmenu jazdných vlastností
Módy pre zmenu jazdných vlastností

Akcelerácia je z dvojciferných rýchlostí od približne 30 km/h na tých 90 km/h už celkom svižná a auto vtedy naberá športovejšieho ducha. Pomáha tomu aj zadný náhon a veľmi dobrá manévrovateľnosť. Musím však zmieniť, že počas predbiehania v situáciách, kedy je protiidúce auto už pomerne blízko, by som si už dával väčší pozor. To platí najmä pre režim Comfort, ktorý zmierňuje mieru akcelerácie, aby sa výkon pridával postupne a s posádkou to príliš “nehádzalo”.

Nastavenia pre individuálny režim
Nastavenia pre individuálny režim

Keď už som spomenul režim na úpravu jazdných vlastností vozidla, tak Volkswagen ID.3 Pro S ich ponúka tri. Prvým je mód Eco, ktorý jazdu optimalizuje na minimalizáciu spotreby. Ide zároveň aj o skvelý režim pre jazdu na diaľnici, pokiaľ nechcete používať tempomat. Stačí zošliapnuť pravý pedál a auto zrýchli na konštantných 130 km/h. V prípade, že by ste potrebovali pridať, stačí pedál zatlačiť až na podlahu a rýchlostný limit sa preruší. V tomto móde auto šetrí energiou ako sa dá, no na jazde to koniec koncov až tak nepocítite.

Comfort som už spomenul a zabezpečiť má plynulú a pohodlnú jazdu. Ak by ste chceli, aby vozidlo malo trochu športovejší charakter, zvolíte si očividne režim Sport. Akcelerácia bude o čosi svižnejšia, no nejde o obrovský rozdiel. Myslím si, že dobrý vodič zabezpečí plynulú a pohodlnú jazdu pri zvolení akéhokoľvek režimu. Za zmienku stojí ešte špeciálny individuálny režim, v ktorom si môžete nastaviť jednotlivé parametre na jeden z troch režimov, ktorý vám bude najviac vyhovovať. Prispôsobiť si konkrétne môžete tieto parametre:

  • Dynamika jazdy
  • Riadenie
  • Pohon
  • ACC (Adaptive Cruise Control)
  • Asistent svetiel
  • Klimatizácia

Jazda v elektromobile Volkswagen ID.3 Pro S je veľmi pohodlná. Tvrdosť podvozku by som zaradil k takému priemeru. Výtlky na ceste auto tlmí dobre, no dozaista existujú aj lepšie tlmené automobily. Musím vyzdvihnúť to, ako faceliftové ID.3 sedí na ceste. Nemá najmenšie problémy ani s prudšími zatáčkami v pomerne vysokých rýchlostiach. Reakcie na zmeny smeru sú skutočne skvelé. Akumulátor má hmotnosť 503 kg, čo sa v konečnom dôsledku odrazí aj na tom, ako auto sedí na ceste – naozaj výborne.

Volkswagen ID.3 Pro S má páku na zmenu jazdného režimu umiestnenú vpravo od displeja za volantom. Otáča sa smerom nahor a nadol. V jej pravej časti je umiestnené tlačidlo na aktiváciu parkovacej brzdy. Jazdný režim s písmenom “D” značí pre jazdu vpred. Keď pákou pootočíme smerom hore ešte raz, prepli by sme sa do režimu “B” – jazda vpred s rekuperáciou. Osobne vždy preferujem túto voľbu. Nechýba samozrejme ani “N” pre neutrál a “R” pre spiatočku. Samotná rekuperácia funguje trochu slabšie ako by som očakával. Vo väčšine prípadov som počas jazdy nohu z plynu na brzdu preložiť nemusel, no privítal by som možnosť voľby intenzity rekuperácie. To mi počas testovania veľmi chýbalo.

Za zmienku ešte stojí Auto Hold, ktorý si u niekoho určite nájde obľubu. Stačí silnejšie zošliapnuť brzdu a funkcia sa aktivuje. Informáciu o jej aktivácii vám dá aj displej nachádzajúci sa za volantom. Ak by ste Auto Hold používať nechceli, viete si ho vypnúť v prostredí infotainmentu. Po potiahnutí hornej lišty funkciu vypnete kliknutím na príslušnú dlaždicu. Auto Hold počas jazdy využívam rád a hodí sa napríklad počas státia na semaforoch. Prekážať však dokáže počas parkovania. Ak chcem dať auto do pohybu v spiatočke, musím stlačiť plynový pedál. Vtedy by mi viac vyhovovalo pomaly púšťať brzdu.

V prípade, že senzory spozorujú vysoký potenciál nárazu, automaticky sa auto zastaví a vodič bude upozornený aj zvukovou výstrahou. Brzdy sú celkom silné a v nízkych rýchlostiach je brzdná dráha naozaj krátka. V tých vyšších si už musíte dávať väčší pozor na dodržiavanie vzdialenosti. Vpredu sa nachádzajú diskové brzdy, vzadu sú slabšie bubnové. Najčastejšie som aj tak využíval rekuperáciu, i keď je v tomto prípade trochu slabšia. Parkovacia brzda je samozrejme elektromechanická. Na výber máte zákazník spomedzi 18″, 19″ a 20″ diskov.

Parkovací asistent

Pre účel parkovania si automobilka prichystala aj funkcionalitu, ktorá dokáže vyhľadať voľné parkovacie miesto okolo vás. Nazvaná je ako “Park Assist Plus”. Po výbere parkovacieho miesta prostredníctvom displeja si môže vodič zvoliť, či chce zaparkovať prednou alebo zadnou časťou smerom do parkoviska. Potom stačí už len stlačiť brzdu a pomaly ju púšťať. Auto bude samé natáčať volantom a systém za vás zaparkuje. Problém vo vašom prípade pravdepodobne nebude ani s pozdĺžnym štýlom parkovania. V tom mojom však automobil nedokázal vyhľadať voľné parkovacie miesto v okolí. Bol som na úplne prázdnom parkovisku s jasne vyznačenými čiarami. Jazdil som pritom veľmi pomaly, aby ich senzory stihli zaznamenať.

Ani na niekoľko pokusov sa mi parkovacieho asistenta aktivovať nepodarilo, takže som túto zaujímavú funkciu žiaľ ja sám neotestoval. Spomenul by ešte možnosť uloženia vášho parkovania. Systém si zapamätá lokalitu a nabudúce keď sa na dané miesto vrátite, infotainment vám ponúkne možnosť na spustenie automatického parkovania. To sa hodí napríklad v prípade, že máte garáž alebo nejaké fixné parkovacie miesto. Verím, že som postup vykonal správne, keďže na elektromobile Toyota bZ4X mi obdobný parkovací asistent funguje bez problémov.

Adaptívny tempomat a asistenti riadenia

Adaptívny tempomat je v tomto aute veľmi múdry. Dokáže čítať dáta z navigácie a prediktívne prispôsobuje rýchlosť vozidla napríklad aj podľa toho, či sa v popredí nebude nachádzať napríklad križovatka alebo kruhový objazd. Tempomat dodržiava bezpečnú vzdialenosť medzi vami a vpredu idúcim vozidlom, pričom túto vzdialenosť si môžete nastaviť v prostredí infotainmentu. Predvolené nastavenie strednej vzdialenosti mi prišlo trochu prehnané a medzi autami bola veľká medzera, tak som ho prenastavil na nižšiu úroveň.

Súvisiacie články

Senzory samozrejme čítajú dopravné označenia a tempomat sa prispôsobí rýchlostnému limitu – to je možné vypnúť. Asistent držania v pruhoch je z mojej skúsenosti veľmi spoľahlivý – spoľahlivejší ako v iných autách. Na diaľnici je to takmer autonómna jazda, no vodič musí mať stále ruky na volante a dávať pozor na cestu. V inom prípade ho systém začne upozorňovať, aby prebral riadenie. V prípade záujmu si viete nastaviť upozorňovanie na prekročenie rýchlostného limitu o určitý počet km/h.

Test Volkswagen ID.3 Pro S: Batéria a nabíjanie

Volkswagen ID.3 po facelifte prichádza vo verzii s batériou o využiteľnej kapacite 58 kWh (Pro) a 77 kWh (Pro S). Mnou testovaný variant s označením Pro S disponuje práve väčším akumulátorom, ktorý je o 121 kg ťažší (503 kg, menší akumulátor váži 382 kg). Skutočná kapacita činí 82 kWh. Volkswagen ID.3 Pro S podporuje maximálny nabíjací výkon na DC nabíjačke o hodnote 170 kW. AC nabíjanie je možné najvyšším možným výkonom na úrovni 11 kW. Volkswagen nezabudol pribaliť ani potrebné káble. Dočkali sme sa Type 2 káblu, ktorý využijete na verejných nabíjačkách a aj káblu do tradičnej 230 V zásuvky. Pomocou neho si elektromobil dobijete napríklad počas pobytu na chate.

Káble na domáce nabíjanie

Nabíjací konektor výrobca umiestnil do pravej zadnej časti. Keď ho zabudnete po nabití zatvoriť, mali by ste si to všimnúť po pohľade do spätného zrkadla. Po začatí nabíjania sa na hlavnom displeji objaví možnosť zvoliť si, do koľkých percent by sa mal akumulátor dobiť. Predvolenou možnosťou je nabitie do 80 %. Ak sa práve nechystáte na dlhšiu trasu, odporúča sa nabíjať práve po dosiahnutie tejto hranice. Na tej istej obrazovke sa nachádza aj informácia o odhadovanom počte kilometrov, ktoré dokážete prejsť s aktuálnym stavom nabitia spolu s informáciou o čase, kedy bude nabíjanie ukončené. Vidieť je možné aj údaj o aktuálnom nabíjacom výkone. Displej taktiež ukazuje informáciu o tom, o koľko kilometrov sa predĺži dojazd počas jednej minúty na nabíjačke.

Počas dopĺňania energie na 150 kW nabíjačke začal nabíjací výkon z pomerne konštantných 139 kW pomaly klesať po dosiahnutí asi 34 % nabitia. Pri 82 % potom nabíjací prúd klesal rapídne. Z 9 % na 80 % sa auto nabilo v priebehu 30 minút a plné nabitie sa podarilo dosiahnuť o približne 20 minút neskôr. Všetky podrobnosti môžete vidieť na priložených grafoch.

Nabíjacia krivka na 150 kW nabíjačke od ZSE Drive v Poprade | Zdroj: ZSE Drive
Nabíjacia krivka na 150 kW nabíjačke od ZSE Drive v Beladiciach | Zdroj: ZSE Drive

Akonáhle úroveň nabitia batérie počas jazdy klesne pod 20 %, auto vás na to jasne upozorní. Navigácia k najbližšej nabíjačke sa však automaticky nezačne, musíte si ju zvoliť ako cieľ manuálne.

Test Volkswagen ID.3 Pro S: Spotreba

Výrobca udáva, že nami testovaná novinka má dojazd na úrovni 559 km. Podľa dokumentov je spotreba 15,3 kWh na 100 km. Ako sa papierové údaje líšia od tých reálnych? Samozrejme, vždy to bude záležať od štýlu jazdy a ďalších premenných. Takúto spotrebu som nameral počas svojho testovania zas ja. Vychádza z nej zaujímavý výsledný dojazd.

Spotreba v meste a kombinovaná spotreba

Na tomto autíčku som pre účel otestovania dojazdu v meste jazdil po Poprade. Kombinovaný dojazd som testoval v okolí tejto podtatranskej oblasti. Po prejdení 23 km vrámci mesta rýchlosťou 50 km/h, častými zastávkami na križovatkách a krátkymi úsekmi s rýchlosťou 70 až 90 km/h som nameral spotrebu 14,6 kWh / 100 km. Priemerná rýchlosť udávaná počítadlom bola pritom 31 km/h. Jazdením čisto v obci je tak reálny dojazd približne 527 km. Do úvahy budem brať vždy celú využiteľnú kapacitu batérie (0 – 100 %). Takto pomerne nízku spotrebu sa mi však nepodarilo udržať po celú dobu. Často som po jazde v rámci mesta na konci videl priemernú spotrebu aj na úrovni 16 kWh / 100 km. Bez úsekov s vyššími povolenými rýchlosťami to však bolo zvyčajne pod touto hranicou.

Dosť podobne je na tom aj kombinovaná spotreba. Po ukončení jázd po obciach v okolí Popradu za spotreba držala zvyčajne na 15,8 až 16,2 kWh / 100 km. Terén je tu celkom kopcovitý, takže nebolo pre mňa prekvapením vidieť po vyrazení z Popradu spotrebu len 14,5 kWh / 100 km a po návrate opäť 16,2 kWh / 100 km. Po najazdení 50 km na cestách druhej triedy s rýchlostným limitom 90 km/h a prechádzaním cez obce s obmedzením 50 km/h sa priemerná spotreba vyšplhala na 16 kWh / 100 km. Výsledný kombinovaný dojazd by tak mal dosahovať asi 480 km. Počas testovania som v automobile sedel zvyčajne sám, prípadne s jedným spolujazdcom bez ďalšieho hmotnejšieho nákladu. Klimatizácia bola vždy aktivovaná. Na trase Martin – Ivanchnová (vzdialenosť asi 50 km) spotreba elektromobilu činila 16 kWh / 100 km.

Spotreba na dlhých trasách

Na trase Poprad – Liptovský Mikuláš, čo predstavuje vzdialenosť 56 km, bola spotreba 16,1 kWh / 100 km. Musím však dodať, že priemerná rýchlosť kvôli určitým obchádzkam dosahovala len 68 km/h. V Liptovskom Mikuláši som však neskončil a jazda pokračovala do Vrútok. Najazdil som dokopy 128 km s priemernou spotrebou 15,4 kWh / 100 km. Po ceste naspäť (trasa Martin – Poprad) zresetovaný ukazovateľ spotreby zobrazoval hodnotu 18,8 kWh / 100 km.

Počas jazdy z Bratislavy do Liptovského Mikuláša po trase Bratislava – Beladice – Martin – Ružomberok – Liptovský Mikuláš kolega s týmto autom prešiel 361 km. Z Beladíc do Martina sa dostal cez obce po cestách 2. triedy. S priemernou rýchlosťou na úrovni 76 km/h bola v cieli zaznamenaná celková kombinovaná spotreba 18,3 kWh / 100 km.

Na ceste Poprad – Beladice sa spotreba dostala na 15,9 kWh / 100 km. Išiel som však cez Čertovicu, kde očividne zabrala rekuperácia, takže tento údaj treba brať s veľkou rezervou. Na začiatku cesty batéria hlásila 76 % a v cieli potom 29 %.

Skutočný dojazd čisto iba na diaľnici bez obchádzok a častejšieho spomaľovania som otestoval na trase Banská Bystrica – Beladice. Tento úsek je 86 km dlhý. S priemernou rýchlosťou 119 km/h sa priemerná spotreba zastavila na 18,6 kWh / 100 km. Po kalkulácii by malo plne nabité auto prejsť do úplného vybitia približne 414 km. Na diaľnici ukazovateľ spotreby zobrazoval hodnoty v priemere od 18,5 kWh / 100 km po 20,5 kWh / 100 km v prípade vozovky s miernym stúpaním. Väčšinou som však videl hodnotu podobnú tej, ktorú som zaznamenal na trase z Banskej Bystrice do Beladíc.

Test Volkswagen ID.3 Pro S: Infotainment, heads-up displej a navigácia

S infotainmentom sa mi celkovo pracovalo dobre. Páči sa mi, že sa zobrazuje vždy to, čo naozaj potrebujem – percento nabitia batérie a aj aktuálny odhadovaný dojazd. Displej infotainmentu má dostatočne silný jas a pekné farby. Na dotyky reaguje ihneď. Prostredie je rýchle, avšak z času na čas pri reagovaní zaváha. Pod displejom sú ovládacie prvky klimatizácie a ďalšie tlačidlá určené napríklad na aktiváciu parkovacieho asistenta či voľbu režimu jazdy. Sú opäť dotykové.

Prostredie infotainmentu (farba sa dá zmeniť a taktiež aj svetlý / tmavý režim)
Prostredie infotainmentu (farba sa dá zmeniť a taktiež aj svetlý / tmavý režim)

Teplotu v kabíne a taktiež aj hlasitosť hudby či rádia nastavíte posúvaním prstu po dotykovej ploche. Určite to z počiatku nebude pre každého, no zvyknúť sa na to rozhodne dá. Heads-up displej je super, zobrazuje samozrejme aktuálnu rýchlosť, rýchlostné obmedzenie a taktiež aj smer, kam bude potrebné podľa navigácie odbočiť aj so vzdialenosťou do najbližšej zákruty. Je výborné, že automobil vie počas cesty, respektíve ešte pred ňou, naplánovať prípadné zastávky na nabíjačkách. Dostanete aj informáciu o tom, koľko minút vám postačí na nabíjacej stanici stráviť na to, aby ste trasu úspešne dokončili. Infotainment ponúkne aj prehľad o predpokladanom čase príchodu na miesto cieľovej destinácie.

Plánovanie trasy
Plánovanie trasy

Jeho odhad percent v cieli nie je však celkom presný, preto by som sa na to úplne nespoliehal. Na začiatku cesty Poprad – Banská Bystrica auto odhadovalo v cieli 48 % a reálne som mal nazvyš ešte 54 %. V tomto prípade nejde o veľmi veľkú odchýlku, no boli aj o niečo horšie. Všimol som si, že na mape od Volkswagen je možné vyhľadať nabíjačky v okolí, avšak popis ich maximálneho výkonu je niekedy nesprávny. Systém podporuje pripojenie smartfónu pomocou platforiem Android Auto či Apple CarPlay. Druhý spomínaný softvér som osobne aj využíval a iPhone stačilo pripojiť k autu bezdrôtovo prostredníctvom Bluetooth – takto to má byť. Do auta nechcem so sebou nosiť žiadne káble.

Apple CarPlay

Malý displej za volantom zobrazuje najviac tri segmenty, a to rýchlosť spolu s informáciou o aktuálnom rýchlostnom obmedzení, aktivácii funkcie Auto Hold, stave nabitia batérie, dojazde a aktuálnej miere vybíjania alebo dobíjania batérie pomocou rekuperácie. Druhým a tretím segmentom môže byť zjednodušená navigácia a údaje o spotrebe. Osobne som využíval zobrazovanie len dvoch segmentov súčasne, pretože plocha obrazovky je veľmi malá.

Mobilná aplikácia

Keďže som v automobile nebol nastavený ako primárny majiteľ auta, veľa funkcií z mobilnej aplikácie menom Volkswagen som využívať nemohol. Vy ju ale budete môcť použiť na komunikáciu s vozidlom, nastavenie a ovládanie nabíjania, klimatizácie podľa času odchodov a podobne.

Test Volkswagen ID.3 Pro S: Exteriér a svetlomety

Musím sa priznať, že na fotografiách sa mi z počiatku Volkswagen ID.3 Pro S až tak nepáčil. Tento názor som však zmenil hneď ako som ho zbadal naživo. Auto je veľmi pekné už pri pohľade z diaľky a ešte krajšie zblízka. Farebné kombinácie s čiernou strechou vyzerajú vskutku dobre. Veľmi sa mi tento vzhľad páčil aj v prípade mnou testovaného bieleho prevedenia. Hatchback dizajn sa páčil aj okoliu. Určite vás zaujme zaujímavý, unikátny výzor diskov kolies.

Veľmi pekný je dizajn svetlometov a ich animácie po odomknutí či uzamknutí vozidla. Tie sú mimochodom nastaviteľné. Dokážu vám na niekoľko sekúnd posvietiť na cestu v prípade, že zaparkujete už po zotmení. Je to síce malý, za to však efektný dodatok. Batožinový priestor sa otvára pomocou stlačenia loga Volkswagen alebo tlačidlom na kľúčoch. Potom je ho potrebné zavrieť manuálne. Spätné zrkadlá sú dostatočne veľké, majú na sebe indikátor prekážky nachádzajúcej sa v mŕtvom uhle a po uzamknutí vozidla sa automaticky stiahnu.

Skvelou vychytávkou sú IQ.LIGHT LED Matrix svetlá, ktoré sú síce za príplatok, no prinášajú krásny štýl a skvelú funkciu. Stretávacie svetlá sú dostatočne silné a osvetlia aj okraj cesty. Do veľkej diaľky však určené nebudú. Diaľkové svetlomety sa zapínajú s efektnou animáciou a smer ich svietenia sa aktívne prispôsobuje vašej jazde, respektíve tomu, ako natáčate volantom. Hodiť sa bude automatické vypínanie ľavého alebo oboch diaľkových svetlometov v prípade, že oproti vám ide iné vozidlo. Tok diaľkového svetla nanešťastie nie je rovnaký po celej osvetlenej ploche, no aj napriek tomu tieto svetlomety musím ohodnotiť veľmi kladne.

Test Volkswagen ID.3 Pro S: Interiér

Interiér vozidla je veľmi pohľadný. Auto pôsobí futuristicky nielen zvonka, ale aj vo vnútri. Kožené sedadlá sú okrášlené jemným šedým materiálom, ktorý zdobí aj dvere. Tento dizajn sa mi ihneď zapáčil. Nebol som však zástancom čiernych plastových prvkov, ktoré sú lesklé a tým pádom ihneď zachytávajú odtlačky prstov. Veľmi ľahko zviditeľňujú aj prach a iné nečistoty. Z lesklého plastu je konštrukcia displejov, prieduchy klimatizácie a ďalšie prvky na dverách či v okolí úložných priestorov medzi prednými sedadlami.

Obidve predné sedadlá majú svoje vlastné operadlo na ruku. Medzi nimi sa nachádzajú už spomenuté priehradky napríklad na peňaženku či telefón. Jedna z nich dokáže váš smartfón aj bezdrôtovo nabíjať. Potešia aj dva držiaky na nápoje. Pred nimi je umiestnený priestor určený napríklad na uloženie dokumentov.

Uzatvárateľná sekcia je celkom veľká a ukrýva aj dvojicu USB-C portov. Samostatné dva konektory sú k dispozícii aj pre zadné sedadlá. Tieto porty ponúkajú pomerne vysoký nabíjací výkon na úrovni až 45 W. Problém by ste teda nemali mať ani s nabíjaním notebooku. Tie sa mimochodom nachádzajú aj v časti pred zadnými sedadlami. Koberčeky sú odnímateľné, takže ich po zašpinení môžete jednoducho vyprášiť. Kabína elektromobilu je skvelo odhlučnená a posádka sa môže bezproblémovo rozprávať aj počas rýchlej jazdy.

Sedenie v aute je pohodlné ako vpredu, tak aj vzadu. Predné sedadlá sú vyhrievané a dokážu vás aj pomasírovať. Zmena polohy je v mnou testovanom modeli elektrifikovaná a je možné uložiť si dve rozličné polohy. Keďže ide o štvormiestne prevedenie, cestujúci na zadných sedačkách budú mať dosť priestoru. V prostriedku zadných sedadiel sa nachádza opierka s držiakom na nápoje. Je ju len potrebné zo stredu vytiahnuť. Zo zadnej strany je možné po odsunutí opierky s držiakmi a po odňatí malých dvierok pristupovať do batožinového priestoru.

Samotný batožinový priestor je dvojvrstvový a dosť veľký. V jeho spodnej časti sa nachádzajú nabíjacie káble. Dizajn volantu je veľmi pekný a v zimných mesiacoch určite poteší fakt, že je vyhrievaný. Tlačidlá sú dotykové s haptickou odozvou a ikony na nich sú tvorené podsvietením. Vo vypnutom stave ich nie je možné vidieť. Ovládacie prvky vľavo slúžia na ovládanie tempomatu či systému pre držanie v pruhoch. Prvky na pravej strane slúžia potom na ovládanie hlasitosti, prepínanie pesničiek a zmenu zobrazovaného obsahu na displeji za volantom. Interiérové osvetlenie sa zapína dotykom na sklíčko.

Kabína auta je okrášlená ambientným podsvietením, ktoré dodáva interiéru predovšetkým v noci príjemnú atmosféru. Osvetlené sú aj priestory na nohy. LED pásy je možné nastaviť na jednu farbu alebo dvojfarebne. V infotainmente sa nachádzajú predvolené farebné kombinácie s rozličnou tématikou. Špeciálnym LED pásikom je ID.Light, ktorý sa nachádza pod čelným sklom a ukazuje animáciou napríklad pokyn na odbočenie (dáta berie zo zapnutej navigácie), upozorní vás na prevzatie riadenia, zasvieti ako výstraha pred nebezpečenstvom a funguje aj počas zapnutej funkcie Park Assist. Zasvieti ďalej aj keď sa elektromobil nabíja, ak je obmedzený jazdný výkon či v prípade dostupnosti chybového hlásania.

Predvolené možnosti pre farbu ambientného podsvietenia
Vlastné nastavenie farieb ambientného podsvietenia

Reproduktory a prehrávanie hudby

Na záver by som ešte rád spomenul reproduktory. Zvuková zostava je tvorená 400-wattovým zosilňovačom a 12 samostatnými kanálmi. V interiéri sa nachádzajú tieto reproduktory:

  • 2 výškové v A-stĺpiku
  • 2 basové v predných dverách s priemerom 165 mm
  • 2 širokopásmové v zadných dverách s priemerom 160 mm
  • 1 subwoofer v spodnej časti batožinového priestoru
Možnosti úpravy zvukového výstupu
Nastavenie centralizácie zvuku v kabíne automobilu

Kvalitou by som ich zaradil do dobrého priemeru. Pri skladbách so skutočne hlbokým basovým podaním sa zvykne pri vysokých hlasitostiach zvukový systém trápiť a reproduktory v týchto basových pasážach začnú hrať tichšie. Problém s prehrávaním hudby z mobilu cez Bluetooth nebol. Pre tento účel môžete klasický bezdrôtový prenos, Android Auto alebo Apple CarPlay. V infotainmente si môžete nastaviť aj centralizáciu zvuku v kabíne, rovnako ako vyváženie frekvencií zvuku – konkrétnejšie sa dá meniť iba všeobecne úroveň hlbokých, stredných a vysokých tónov, čo však viacerým postačí.

Test Volkswagen ID.3 Pro S: Záverečné hodnotenie

Futuristicky ladenému elektromobilu Volkswagen ID.3 Pro S sa mínusy hľadajú iba ťažko. Zopár by som ich našiel, no prevyšujú plusy. Mnou testovaný variant so 77 kWh batériou je schopný na jedno nabitie prejsť značne veľkú časť Slovenska, čo je úctyhodný výsledok. Auto má dostatok výkonu, vďaka zadnému pohonu je veľmi obratné v zákrutách a dokonale sedí na ceste aj vo vysokých rýchlostiach. Plánovanie trasy však nie je najlepšie a ani odhad zvyšných percent nabitia batérie v cieli. Informácie o počte kilometrov, ktoré ešte môžete prejsť, je taktiež zvyčajne nesprávna. Inak však ide o veľmi sympatické auto, ktoré nemám problém odporučiť.

Plusy:

  • Excelentná manévrovateľnosť
  • Nízka spotreba na diaľnici
  • Dostatočný výkon
  • 170 kW DC a 11 kW AC nabíjanie
  • Atraktívny vzhľad interiéru aj exteriéru
  • Pekné ambientné podsvietenie
  • Parádne odhlučnenie kabíny
  • Množstvo nastavení v infotainmente
  • Prémiové svetlomety

Mínusy:

  • Len 4-miestne prevedenie v prípade modelu s väčšou batériou
  • Nesprávny odhad nabitia batérie v cieli
  • Nie korektný odhad zostávajúceho počtu kilometrov vzhľadom na SoC
  • Infotainment je občas pomalší
  • Na určitých úsekoch neaktualizované vstavané mapy
  • Lesklé plasty sa v interiéri ľahko zašpinia
  • Zaváhanie parkovacieho asistenta
Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.