Mercedes-Benz GLA 250e: spotreba pod 2 litre, nechýba DC nabíjanie | TEST

Mercedes-Benz sa do plug-in hybridných vozidiel púšťa vo veľkom a aktuálnu ponuku najnovšie rozšírili aj o nové GLA. Do rúk sa nám dostal na test Mercedes-Benz GLA 250e, ktorý síce môže pôsobiť ako ďalší štandardný plug-in hybrid, opak je ale pravdou. Ide o ďalší model, do ktorého sa automobilka rozhodla montovať rýchlejšie DC nabíjanie. To má výrazným spôsobom zvýšiť efektivitu kombinovaného pohonu, teda výraznejšie využívať práve batériu a elektrický motor namiesto spaľovacieho.

Testovať plug-in hybridné modely namiesto tých čisto elektrických je vždy úplne iné. Odlišná motorizácia prináša aj odlišný prístup automobiliek k jednotlivým funkciám či dokonca aj k výbave. Aj keď sú nám najbližšie práve elektromobily, aj plug-in hybridné modely je potrebné vnímať pozitívne, treba ich však pravidelne nabíjať. Plug-in hybridy sa štandardne nabíjajú výrazne dlhšie a prejdú násobne menej kilometrov v elektrickom režime.

Vhodné sú preto najmä do rodinného domu či pre tých, ktorí majú k dispozícii garáž s elektrickou zásuvkou, kde sa auto môže nabíjať cez noc. Mercedes-Benz GLA 250e je ale iný. Auto sa vám s prehľadom nabije počas krátkeho nákupu v obchode. S takouto funkciou môžete inak kritizované nízke hodnoty spotreby v špecifikáciách veľmi ľahko dosiahnuť, prípadne aj prekonať.

Jazdné režimy a asistenti

Z pohľadu jazdných režimov je Mercedes-Benz GLA 250e klasikou. Teda, nájdete tu celý zoznam bežných režimov v štandardných modeloch, ktoré dopĺňajú režimy Elektrický pohon a Úroveň nabitia. Plne elektrický režim pochopiteľne zabezpečuje jazdu výhradne na elektriku. Teda za predpokladu, že batériu máte nabitú.
Následne môžete siahnuť aj po režime Úroveň nabitia, kedy naopak energiu v batérií nevyužívate a nechávate si ju na neskôr. Napríklad v prípade, že chcete po diaľnici jazdiť so spaľovacím motorom a do mesta na elektriku, stačí zvoliť tento režim. Následne môžem v skratke spomenúť zvyšné režimy. Ide o Individuálny, Športový, Komfortný.
V podstate hovoria už samé za seba. Väčšinu času som jazdil v plne elektrickom režime, no ak už som musel prepnúť na spaľovací motor, zvolil som komfortný. Tak či tak je ale jazda v GLA 250e maximálne komfortná a typická pre danú značku. Tlmiče sú skutočne výborne zvládnuté a drvivú väčšinu nerovností dokážu takmer úplne eliminovať.
Klasické mierne nerovnosti ani nie je možné cítiť, pričom o niečo väčšie vady na ceste vám o sebe dajú vedieť len jemným spôsobom. Cestu tak zlú aká je z Trenčína do Bánoviec nad Bebravou samozrejme už pocítite aj v interiéru, no pri nej už treba hľadať problém niekde inde.
Stručne sa môžem zastaviť aj pri jazdných asistentoch, ktorí boli v nami testovanej verzii veľmi okresané. Chýbal tu teda ako adaptívny tempomat, tak aj systém udržiavania v jazdných pruhoch. Systém a kamery ale dokázali rozpoznávať dopravné značky a vzhľadom na zoznam asistentov v systéme by auto malo vedieť aj samé zabrzdiť v krízovej situácii. To sme ale, samozrejme, neskúšali, a ani sa nám tento systém nikdy neaktivoval. Veľmi vítaná funkcia je automatické prepínanie diaľkových svetiel. Dostupná je s vysokovýkonnými LED svetlami a samozrejme aj Multibeam LED svetlami.

Batéria a nabíjanie

Toto je časť, ktorá je pre plug-in hybridnú GLA 250e asi najdôležitejšia. Mercedes-Benz sa do plug-in hybridov púšťa naozaj vo veľkom. Nepôsobí však, že to robí z donútenia, ale cítiť, že majú záujem prinášať zaujímavé technológie, ktoré môžu efektivitu plug-in hybridov násobne zvýšiť. Často sú totiž kritizované za umelé znižovanie emisií a papierovo nereálne spotreby.

S Mercedes-Benz GLA 250e tieto čísla nemáte problém dosiahnuť. Stačí auto občas pripojiť na pol hodinu k nabíjacej stanici. GLA 250e je vybavený batériou s kapacitou 15,6 kWh, čo je na plug-in hybrid celkom solídna hodnota. Z meraní mi vychádzalo, že využiteľná kapacita je o niečo menšia, asi 13 kWh.

Batériu je možné nabíjať dvomi tromi spôsobmi, buď doma cez klasickú zásuvku, wallbox či verejnú nabíjačku a nakoniec aj na rýchlonabíjacej stanici jednosmerným prúdom. Nabíjať doma môžete cez pribalenú nabíjačku s výkonom 10 A. Batériu z 0 na 100 % nabijete za asi 6 hodín, teda aj cez noc.

Ak zvolíte wallbox, Mercedes-Benz GLA 250e má 2-fázovú palubnú nabíjačku s výkonom 7,4 kW. Nabitie z 0 na 100 % trvá necelé dve hodiny. Pomaly sa tento nabíjací výkon stáva štandardom pri plug-in hybridoch, niektoré automobilky ale stále zostávajú pri 3,3 alebo 3,7 kW.

Podpora DC cez CCS

Nakoniec, GLA 250e je možné pripojiť aj k DC rýchlonabíjačke cez CCS konektor. Takýmto spôsobom je možné batériu nabíjať výkonom 24 kW. Výkon nabíjania postupne kolíše, ale skôr smerom nahor. Stávalo sa mi, že najskôr sa výkon držal na 19 kW a postupne rástol až na spomínaných 24 kW pri 85 %. Aj napriek tomu sa batéria nabije z 0 na 100 % za rovných 30 minút. Aby takýto výkon dokázala bez problémov zvládať, chladená je vodou. Takáto starostlivosť o batériu nie je pri plug-in hybride štandard, no vzhľadom na možnosti nabíjania to je pochopiteľné.

Náš tip
Mercedes-Benz GLE 350de: Spravili sme 500 elektrických kilometrov s plug-in hybridom

Samozrejme, DC nabíjanie je z jedného pohľadu výborná funkcia, no majitelia elektromobilov to môžu vnímať ako nezmyselný krok. Predsa len, ak automobilka dá do auta podporu pre DC s výkonom 24 kW a príde na nabíjaciu stanicu s výkonom 350 kW, obsadzuje obrovskú kapacitu, ktorú by mohol využiť elektromobil. Pri výkone 24 kW by bolo rozumnejšie siahnuť po výkonnej 22 kW palubnej AC nabíjačke. Treba ale spomenúť, že pre Mercedes-Benz je toto asi len začiatok pripravenej technológie a 24 kW je najnižšia hodnota pre DC, ktorú budú ponúkať. Testovali sme už plug-in hybridný GLE 350de s podporou DC nabíjania výkonom až 60 kW.

Test – po okresných cestách

Ako prvý testovací okruh som si dal okresné a mestské trasy, aby som otestoval hlavne elektrický dojazd. V aktuálnom ročnom období už nie sú teploty, ktoré by batérii prospievali, a tak je dojazd pochopiteľne o pár kilometrov nižší ako keby sme robili test v lete. Každopádne, vyrážal som z Trnavy a autom som si dal okruh cez Smolenice, Dolné Orešany a naspäť do Trnavy. Batériu som samozrejme nabil na 100 % a vyrazil na cestu s odhadovaným elektrickým dojazdom 55 kilometrov. Spotreba začala pomaly stúpať cez 20 kWh / 100 km, no dojazd sa približne prekrýval s už prejdenými kilometrami.

Po príchode do Trnavy som prešiel celkovo 47 kilometrov a to v čisto elektrickom režime. V batérii totiž zostalo ešte 10 % a elektrický dojazd 5 kilometrov. Spotreba sa nakoniec dostala na veľmi solídnu hodnotu, vzhľadom na okolité podmienky a veľkosť auta. Spotreba elektrickej energie bola 16,6 kWh / 100 km. Podľa papierových špecifikácií je elektrický dojazd GLA 250e v norme WLTP od 53 do 61 kilometrov. Teda, ani spodnú hranicu sa mi pri tomto teste nepodarilo dosiahnuť, no môže to byť spôsobené aj práve chladnejším počasím. V čisto mestskom cykle by ale hodnota okolo 60 kilometrov mohla byť skutočne reálna.

Test – do Trenčína a konečná spotreba

Ako druhý testovací okruh som zvolil už aj diaľničnú trasu. Rozhodol som sa absolvovať cestu dlhú 163 kilometrov. Opäť som chcel vyraziť z Trnavy s cieľom v Trenčianskych Miticiach a následne pokračovať naspäť do Trnavy. Na tejto ceste som sa ale rozhodol dvakrát zastaviť na nabíjačke s tým, že batériu nabijem na sto percent. Ako nabíjacie body som zvolil stanice Slovnaft v Piešťanoch a v Novom Meste nad Váhom, ktoré sú umiestnené hneď popri diaľnici. Z Trnavy som vyrážal nabitý s odhadovaným dojazdom 53 kilometrov. Na diaľnici som išiel 110 až 120 km/h a do Piešťan vzdialených 36 kilometrov som prišiel s ešte 6 kilometrami dojazdu. Priemerná spotreba bola 24,4 kWh / 100 km.

Ďalej som pokračoval do spomínaných Trenčianskych Mitíc vzdialených ešte ďalších 50 kilometrov. Batéria sa mi vybila tesne po zjazde z diaľnice a až po poslednú zastávku na nabíjacej stanici v Novom Meste nad Váhom som pokračoval na benzín. Po príchode k nabíjačke som prešiel celkovo 116 kilometrov, z toho 86 na elektrický pohon. Spotreba elektrickej energie prirodzene klesla, a to na 16,9 kWh / 100 km, zatiaľ čo spotreba paliva stúpla na 2,1 l / 100 km. Batériu som opäť nabil na 100 %, no tentokrát som už nechcel ísť po diaľnici v elektrickom režime. Energiu som si tak šetril na okresné a mestské trasy.

Súvisiacie články

Cesta naspäť do Trnavy mala 53 kilometrov. Po príchode mi palubný počítač ukazoval celkovú prejdenú vzdialenosť 171 kilometrov a z toho až 99 v plne elektrickom režime. Údaje o spotrebe sa zastavila na zaujímavých hodnotách – spotreba elektrickej energie opäť ešte viac klesla, na 13,4 kWh / 100 km a adekvátne k tomu stúpla spotreba paliva, a to na 3,1 l / 100 km. Auto som mal k dispozícii tri dni, pričom za tento čas som najazdil celkovo 345 kilometrov, z toho 257 na elektriku. Priemerná spotreba elektrickej energie bola 16,2 kWh / 100 km a spotreba paliva iba 1,9 l / 100 km. Ak sa pozriete na papierové hodnoty, výrobca udáva 1,6 až 1,8 l / 100 km.

Optimálny rozmermi

Rad GLA od Mercedes-Benz je automobilovým nadšencom či fanúšikom značky dobre známy. Rozmermi ide o pomerne kompaktné auto, no v skutočnosti ponúka veľmi slušný priestor ako v interiéri, tak ak v zadnom priestore – v kufri. Ešte predtým, ako sa pozrieme na interiér, vyzerá GLA veľmi dobre aj zvonku. Krivkami úplne typický Mercedes-Benz s výraznými, mohutnými, no oblými tvarmi. Celkovo tak budí dojem robustného SUV, aj keď čísla parametrov to až tak nepotvrdzujú.

Rozmery: 4 410 x 1 834 x 1 611 milimetrov (dĺžka x šírka x výška)
Motor: Benzínový 4-valec s objemom 1,3 litra, výkonom 118 kW a krútiacim momentom 230 Nm | 8-stupňová automatická dvoj spojková prevodovka DCT | Elektromotor s výkonom 75 kW a krútiacim momentom 330 Nm | Kombinovaný výkon 160 kW s krútiacim momentom 450 Nm

GLA je skrátka vhodné pre tých, ktorí hľadajú kompromis medzi SUV a menším cross-overom. V meste sa s ním jazdí bez problémov a na diaľnici vám stále dokáže ponúknuť maximálny komfort. Dizajn samozrejme dopĺňajú aj disky kolies, ktoré sú dostupné v troch rôznych veľkostiach. Vybrať si môžete 17, 18 a 19 palcové, pričom k dispozícii je tucet rôznych dizajnových verzií. My sme mali obuté 18 palcové disky s dizajnom 5 zdvojených lúčov, ktoré boli doplnené o plastové výplne v čiernej farbe. Tie slúžia pre optimalizovanie aerodynamiky a zníženie spotreby.

Komfort ako štandard

O interiéri by som sa opäť mohol rozpísať aj na niekoľko strán, no v tomto ohľade si Mercedes-Benz drží istý štandard, pod ktorý skrátka nepôjde. Ak si sadnete do Mercedesu, je jasné, že vás čaká komfortná a veľmi pohodlná jazda. Aj keď nejde o prémiový model, kde by bolo potrebné vyťahovať tie najdrahšie materiály, stále pôsobí veľmi dobre. Samozrejme, záleží to aj od stupňa zvolenej výbavy. Pripraviť sa môžete na klasickú kombináciu plastov, látky či kože. V prípade nami testovanej verzie sedadlá kombinovali čalúnenie s kožou.

Na dverách bola kombinovaná prešívaná koža s plastovými, ale aj kovovými prvkami pri rúčke otvárania a zatvárania dverí a podobne. Príjemne pôsobia aj lesklé plasty, aj keď je pravda, že pre niekoho môžu byť zbytočne rušivé. Predstava, že časom pochytajú škrabance tiež nie je príjemná. Displej infotainmentu a volant je aktuálna klasika. Infotainment sa skladá z dvojice displejov s vysokým rozlíšením. Vďaka tomu je zobrazenie skutočne jemné a aj zblízka je takmer nemožné vidieť jednotlivé pixely. Ovládací panel je opäť klasický s dotykovou plochou pre pohodlné ovládanie všetkých funkcií. Mercedes má dobre zvládnutú navigáciu, ktorá zobrazuje dostupné nabíjacie stanice, a to spolu s obsadenosťou jednotlivých konektorov.

Z pohľadu komfortných funkcií nechýba vyhrievanie sedadiel, no v nami testovanej verzii absentoval vyhrievaný volant. Dá sa však priplatiť. Rovnako sme mali sedadlá bez možnosti elektronického polohovania. Teda výšku, sklon či posúvanie bolo možné ovládať iba manuálne. Priestoru vo vnútri je stále dosť aj napriek rozmerom. Síce nemôžete očakávať nadštandard s luxusným priestorom navyše, pre väčšinu ľudí bude miesto plne postačovať vpredu aj vzadu. Čo sa týka kufra, tak konkrétny objem v litroch sa mi bohužiaľ nepodarilo dohľadať, avšak práve vzhľadom na celkové rozmery je kufor viac ako dobrý.

Hodnotenie Mercedes-Benz GLA 250e

Na test som mal doteraz tri plug-in hybridné modely od Mercedes-Benz a všetky už podporovali DC nabíjanie. Táto funkcia je v mnohých ohľadoch na nezaplatenie a ak by ste sa pre jeden z týchto modelov rozhodovali, určite si priplaťte za podporu nabíjania jednosmerným prúdom. Výrazným spôsobom dokážete zvýšiť využívanie elektrického pohonu, čo znižuje emisie a spotrebu. Ak vozidlo budete môcť nabíjať najmä doma, môžete si myslieť, že pre vás je táto funkcia nepodstatná.

Pri návšteve nákupných centier či obchodoch si auto budete môcť nabiť za zlomok stráveného času v obchode na plnú kapacitu. Je síce pravda, že za dve hodiny v kine by ste batériu dokázali nabiť aj cez AC konektor, za pol hodinu v obchode to dáte iba s DC. Taktiež, pri krátkych zastávkach na cestách by pripájanie auta s palubnou nabíjačkou s 3,7 alebo aj 7,4 kW nedávalo veľký zmysel. Toto ale nemyslím zle, ak môžete, auto určite aj napriek tomu pripojte. No zatiaľ čo s bežným plug-in hybridom získate za 10 minút nabíjania 3 až 5 kilometrov dojazdu, s Mercedes-Benz GLE 250e s 24 kW DC nabijete 13 až 20 kilometrov.

Konkurencia sa pri takýchto špecifikáciách hľadá len ťažko, no v ponuke má prvé modely s DC nabíjaním aj Land Rover a samozrejme nemôžeme vynechať aj Mitsubishi Outlander, ktorý sme tiež otestovali. Ak vás ale nezaujíma DC nabíjanie, môžete siahnuť po nejakom inom plug-in hybridnom cross-overi, napríklad Peugeot 3008 Hybrid4, Opel Grandland X Hybrid4 alebo DS 7 Crossback E-Tense.

Cena plug-in hybridu Mercedes-Benz GLA 250e začína na sume 48 060 €

Plusy

+ veľkosťou príjemný kompromis
+ stále priestranný interiér, obstojný kufor
+ funkcia navigácie, AR, zobrazovanie nabíjacích bodov
+ podpora DC nabíjania s výkonom 24 kW
+ dobrá spotreba a elektrický dojazd, vodou chladená batéria

Mínusy
– 24 kW DC mohlo byť nahradené 22 kW AC
– nabíjací konektor by bol praktickejší, ak by bol na strane vodiča

Výkon spaľovacieho motora118 kW
Krútiaci moment spaľovacieho motora230 Nm
Výkon predného elektrického motora75 kW
Krútiaci moment predného elektrického motora330 Nm
Kombinovaný výkon160 kW
Kombinovaný krútiaci moment450 Nm
Udávaná kombinovaná spotreba v kWh17 kWh až 19,1 kWh / 100 km (WLTP)
Udávaná kombinovaná spotreba v L1,6 až 1,8 l / 100 km (WLTP)
Dojazd WLTP53 - 61 km
Batéria15,6 kWh
Nabíjanie DC24 kW
Nabíjanie AC7,4 kW (2 fázy)
Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.