Známe meno, nový charakter. Puma sa do povedomia vodičov dostala už koncom 90-tych rokov ako štýlové kupé, no skutočný úspech prišiel aj po jej znovuzrodení v roku 2019 ako kompaktný crossover. Spaľovacia verzia si rýchlo získala popularitu a stala sa jedným z najpredávanejších modelov Ford. Toto je ale test Ford Puma Gen-E, čiže čisto elektrického modelu, ktorý pred pár týždňami prišiel na Slovensko.
Ide vôbec o prvú elektrickú Pumu, ktorá bola vyrobená prestavaním spaľovacieho modelu. Novinka chce nadviazať na úspechy svojho predchodcu, no zároveň prináša technológie, ktoré ju posúvajú o úroveň vyššie. Aká v skutočnosti je?
Cena a konkurencia
Cena Ford Puma Gen-E začína na atraktívnej sume 29 990 eur, ja som však testoval maximálne vybavený kúsok vo výbave Premium. Jeho cena po započítaní všetkých príplatkov sa vyšplhala na 36 590 eur. Ale pozor, Ford dáva na toto auto špeciálny bonus, takže presne v tejto výbave môže byť vaše už za 33 660 eur. A to je vzhľadom na to, čo ponúka, mimoriadne zaujímavé.
V rámci príplatkov tu máme napríklad 18″ disky z ľahkej zliatiny, prémiový audiosystém značky Bang & Olufsen s desiatimi reproduktormi, v tomto segmente výnimočné LED MATRIX svetlomety či elektrické otváranie kufra a množstvo ďalších súčastí výbavy. Celkový zoznam nájdete priamo v konfigurátore automobilky.
Čo sa týka konkurencie, tak tá je celkom zaujímavá. Ford svoju novinku porovnáva napríklad s Volkswagenom ID.3, Opel Mokka, MG 4, Peugeot E-2008 či Volvom EX30. Všetko sú to veľmi zaujímavé kúsky, ktoré je možné kúpiť za podobnú, možno trochu vyššiu cenu a každý má rozhodne čo ponúknuť. To ale aj nová Puma.
Parametre
Rozmery (dĺžka x šírka x výška) | 4214 x 1805 x 1555 mm |
Rázvor | 2588 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1 563 kg |
Celková hmotnosť | 2 015 kg |
Kapacita akumulátora | 53 kWh (43,6 kWh využiteľných) |
Výkon DC nabíjania | 100 kW |
Výkon palubnej nabíjačky | 11 kW |
Výkon elektromotora | 123,5 kW |
Krútiaci moment | 290 Nm |
WLTP dojazd | 364 km |
Maximálna rýchlosť | 160 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 8,0 s |
Pohotovostná hmotnosť | 1563 kg |
Objem batožinového priestoru | 566 litrov |
Batéria a nabíjanie
V podlahe sa nachádza batéria s kapacitou 53 kWh, z čoho je „len“ 43,6 kWh využiteľných. Vyzerá to tak, že Ford sa snažil o to, aby vydržala čo najdlhšie a nastavil poriadny buffer. Nabíjanie na 100 % či vybíjanie úplne do nuly by batérii nemuselo škodiť tak výrazne, ako je to v prípade konkurencie. Rovnako som sa tešil aj na nabíjaciu krivku, pretože väčší buffer umožňuje aj vyššie výkony pri vyššom stave nabitia.
Nabíjací port sa nachádza vzadu vľavo, čo je ideálna pozícia. Rovnako to majú napríklad Tesly. Palubná nabíjačka ponúka výkon 11 kW, maximom v prípade DC nabíjania je rovných 100 kW. To síce na dnešné pomery nie je úplne veľa, no pri pohľade na celkovú kapacitu batérie to znamená naozaj rýchle nabíjanie.
Automobilka tvrdí, že z 10 na 80 percent sa dostanete už za 23 minút, čo je samozrejme skvelý čas. Počas testu som nabíjal samozrejme viackrát, reálne časy a výkony vyzerajú nasledovne.

Testovacie nabíjanie na ZSE Drive som začínal s nabitím na 8 percent a po diaľničnej jazde, v teplom počasí. Čiže úplne ideálne podmienky pre elektromobil. A to sa aj potvrdilo. Z 10 na 80 percent som sa dostal len za 24 minút, čo je naozaj výborná hodnota, ktorá prakticky sedí s tým, čo uvádza automobilka. Z 20 na 80 percent to trvalo 21,5 minúty.
Zaujímavejšia je však samotná krivka. Ihneď po začatí nabíjania sa výkon vyšplhal takmer na 100 kW a postupne sa pomaličky zvyšoval až na maximum v podobe 103 kW, ktoré auto dosiahlo pri nabití na 46 percent. Výkon nad 100 kW sa udržiaval až do 50 percent kapacity, čo je naozaj výborné. Je tu vidieť, že väčší buffer dokáže veľmi pozitívne upraviť aj krivku nabíjania.
Následne boli výkony nižšie, no stále dobré. Pod 70 kW som sa dostal pri nabití na 62 percent a až do 71 percent sa výkon držal stabilne na stále slušných 59 kW. Pri 80 percentách bol výkon presne 50 kW.
Pripomínam, že nabíjania a test prebiehali v pre elektromobil prakticky ideálnych podmienkach. V zime to bude asi trochu iné a nabíjanie bude pomalšie, keďže Puma neponúka predohrev batérie a ani tepelné čerpadlo.
Pri nabíjaní vidím všetky podstatné informácie, teda až na tú najpodstatnejšiu. Neviem z akého dôvodu, ale auto neukazuje aktuálny nabíjací výkon. Ten som si musel skontrolovať priamo na stojane. Okrem neho však vidím aktuálny stav nabitia, čas potrebný na plné nabitie, čas do 90 % a aj aktuálny dojazd.
No a len doplním, že na batériu dáva automobilka záruku 8 rokov, respektíve 160 tisíc kilometrov. Predĺžená záruka na auto je 5 rokov alebo 100 tisíc kilometrov.
Test Ford Puma Gen-E: Jazda, výkon, rekuperácia
Jazda bola pre mňa veľmi príjemným prekvapením. Auto výborne sedí na ceste, podvozok je naladený tak akurát – nie je ani príliš mäkký a ani tvrdý, ladený dosť športovo. Ak k tomu pripočítam pohodlný posed a volant presne do ruky s veľkými budíkmi, naozaj sa nemám na čo sťažovať.
Navyše, Puma Gen E vie jazdiť len s použitím jedného pedálu (one-pedal-drive). Úroveň rekuperácie si síce nastavovať neviem, môžem mať buď maximálnu (spomínaná jazda jedným pedálom) alebo žiadnu. Ja, ako správny elektromobilista, som sa teda cítil ako doma. V športovom režime jazdenie s jedným pedálom a najmä parkovanie, kde je potrebné byť precíznejší, nie je úplne ideálne, no v takom EKO režime je to jedna radosť. Naozaj, funguje to výborne. Auto po pustení akcelerátora rekuperuje naozaj výrazne a do úplného zastavenia. Presne takto by to malo byť.
Páči sa mi tiež, že jazdný režim si Puma zapamätá. Čiže pri následnej jazde som skončil v režime, ktorý som mal zvolený naposledy. Drvivá väčšina áut štandardne prepne do toho základného.
Výkon elektromotora na úrovni 124 kW síce na prvý pohľad neohúri, no tento elektromobil váži len približne 1,5 tony, čo je mimoriadne nízka hodnota. Jazdné vlastnosti a dynamika sú vďaka tomu na veľmi slušnej úrovni. Z nuly na stovku zrýchli za rovných 8 sekúnd, maximálna rýchlosť je oficiálne 160 km/h, s tachometrovou odchýlkou ukáže až do 165 km/h.
Čo sa týka pohonu, radšej by som privítal zadný náhon, no naozaj nemôžeme mať všetko. Na druhú stranu, ani ten predný nefunguje vôbec zle. Pri svižnej akcelerácii odvádza dobrú prácu elektronika, ktorá nenechá auto „ujsť.“ Trochu problémy som mal s gripom v daždi pri snahe o poriadne zrýchlenie, no to nie je nič nezvyčajné pri tomto pohone.
Infotainment a navigácia
V prvom rade musím pochváliť veľký displej infotainmentu. Automobilka tvrdí, že má „len“ 12 palcov, no mne prišiel oveľa väčší. Možno to bude tým, že k vodičovi je pomerne blízko. Nie je vysunutý do výšky, ako je teraz trendom, čo mnohým môže práveže vyhovovať. Displej má pekné farby a prostredie je tiež veľmi príjemné. Nezaznamenal som ani problémy so sekaním a podobne.
Niektoré základné prvky je možné ovládať aj prostredníctvom fyzických tlačidiel, čo som tiež ocenil. Navyše, volant je doslova posiaty tlačidlami a keď si naň zvyknete, môže vám značne uľačiť prácu so systémom.
Navigácia je graficky spracovaná veľmi dobre, avšak nie je online, takže neberie do úvahy aktuálnu situáciu na ceste pred vami. Okrem toho, neviem prečo na ceste z Auparku do Dúbravky neustále preferovala jazdu po Karloveskej a nie po diaľnici. Pre istotou som pozrel nastavenia, no tu bolo všetko v poriadku. Mal som nastavenú najrýchlejšiu trasu, čo trasa po diaľnici jednoznačne je.
Po zadaní cieľa okamžite vidím aj odhadovaný stav nabitia, vozidlo dokáže tiež navrhovať zastávky pre nabíjanie počas jazdy, ak vie, že do cieľa nezájdem. Niektoré ciele, najmä adresy, však systém nenašiel a neviem prečo. V každom prípade, k dispozícii je aj prepojenie s telefónom cez Android Auto alebo Apple CarPlay, takže pre navigovanie môžete využívať napríklad Waze či Google Mapy, ktoré sú oveľa pokrokovejšie ako integrovaná navigácia.
Digitálny prístrojový panel je tiež obrovský a zmestí sa naň množstvo informácií. V tomto smere môžem len a len chváliť. V rámci najvyššej výbavy je k dispozícii aj prémiový audiosystém Bang & Olufsen s 10 reproduktormi, vrátane subwooferu, s celkovým výkonom 575 W.
Test Ford Puma Gen-E: Exteriér
Toto auto sa vám bude buď veľmi páčiť alebo naopak nebude páčiť vôbec. Štatistiky to vychádza tak, že takmer každý, komu som ho ukázal, bral dizajn pozitívne. A to je aj môj prípad. Puma s krásne zaoblenými líniami, výraznými svetlami vpredu a charakteristickým dizajnom, vyzerá naozaj dobre. Ak k tomu pripočítam trochu výstrednú žltú metalickú farbu, ktorá je k dispozícii len pre elektrický variant (a navyše bez príplatku), naozaj k tomu nemám čo dodať.
Svetlomety, predné aj zadné sú LED, lenže pozor, len v tejto výbave, ktorú som testoval ja. Navyše, predné ponúkajú aj MATRIX funkcionalitu. Tá funguje dobre, počas testovania mi oprotiidúce autá ani raz nezablikali, že ich oslňujem. Samozrejme porovnávať tieto MATRIXY s vozidlami vyššej triedy nemá zmysel. Sú len základné s minimom segmentov, no určite potešia pri jazde v noci. Samotné svietenie je akýsi priemer, mohol som sa naň spoľahnúť, no na druhú stranu, nie je to nič extra.
Potešil ma napríklad detail v podobe premietania obrázku pumy na vozovku, nepremieta sa tu klasické logo Fordu. A to je dobre, má to svoj jedinečný štýl. Navyše, vyzerá to veľmi dobre.
Test Ford Puma Gen-E: Interiér
Aj tu musím chváliť. Auto, ktoré sa na prvý pohľad zdá ako menšie mestské vozidlo, dokáže bez problémov odviezť aj viac pasažierov. K priestoru vpredu nemám žiadne výhrady, je doslova kráľovský. S mojou výškou 180 cm som si bez problémov sadol aj sám za seba, pričom stále zostalo dostatok miesta na kolená.
Jedinú výhradu pri sedení vzadu mám k zvýšenému podvozku z dôvodu, že je pod ním umiestnená batéria. Nohy si tak nemôžem vložiť pod prednú sedačku a kolená mám poriadne vysoko. Deti problém mať nebudú, no vyšší dospelí si dlhšie jazdy vzadu pravdepodobne veľmi neužijú.
V stredovej konzole sa nachádza priestor na odloženie smartfónu s funkciou bezdrôtového nabíjania. Lakťová opierka v sebe skrýva menší odkladací priestor, ten ďalší je v spodnej časti stredovej konzoly, kde prakticky nič nie je. To je výhoda elektromobilu, spaľovací variant tam úložný priestor nemá.
Ford Puma Gen-E sa môže pochváliť aj najväčším objemom kufra vo svojom segmente, ktorý je až 566 litrov (vrátane gigaboxu a frunku). Nechýba dvojité dno, pričom na jeho spodnú časť je automobilka určite hrdá, keďže ju nazvala GIGABOX. Ide o obrovský priestor, ktorý je poriadne hlboký a bol som až prekvapený, koľko priestoru v kufri pridá. Naozaj, za toto patrí automobilke palec nahor. No a navyše, k dispozícii je aj menší „frunk“ vpredu pod kapotou, do ktorého pohodlne uložíte napríklad nabíjací kábel.
Test Ford Puma Gen-E: Spotreba a dojazd
Elektrická Puma je v prvom rade mestský elektromobil, no zvládne aj nejaké tie diaľnice. Poďme pekne poporiadku. Na našom testovacom prímestskom okruhu sme namerali výbornú spotrebu 10 kWh / 100 km. Avšak pozor, vozidlo neukazuje spotrebu na desatinné miesto, len na celé číslo. To znamená, že v tomto prípade sa mohla pohybovať niekde na úrovni od 9,5 až po 10,4 kWh / 100 km. Počítať budem preto s rovnými desiatimi. V tomto prípade by bol celkový dojazd na úrovni 436 kilometrov. Vonku bolo 29 stupňov a klimatizácia bola samozrejme zapnutá.
Spotrebu okolo 10 kWh / 100 km je možné bežne dosiahnuť aj v meste pri ľahšej nohe, čo je naozaj skvelá hodnota. Ja som sa v meste nikdy nedostal na viac ako 12 kWh / 100 km. Preto môžete pokojne počítať s celkovým mestským dojazdom prevyšujúcim 400 km.
Diaľnica jedným smerom ukázala spotrebu 21 kWh/100 km, druhý smer bol na úrovni 20 kWh/100 km. Samozrejme rýchlosť 130 km/h, vonku veľmi teplo, pustená klimatizácia a trochu bočný vietor. Ak počítame so spotrebou 21 kWh/100 km, tak celkový diaľničný dojazd by bol približne 207 kilometrov.
Jazda medzi BA a TT rýchlosťou 110 km/h si vypýtala 17 kWh/100 km. V tomto prípade by bol celkový teoretický dojazd 256 kilometrov.
Test Ford Puma Gen-E: Záverečné hodnotenie
Ford Puma Gen E ma prekvapil veľmi príjemne. Vzhľadom na zaradenie vozidla ponúka množstvo funkcionalít, ktoré sa len tak v tejto kategórii nevidia. Ide napríklad o veľmi slušný priestor vo vnútri, ktorý je podporený priestranným kufrom a frunkom vpredu. Ak k tomu pridám možnosť jazdiť jedným pedálom spolu so športovejšie, no stále pohodlne naladeným podvozkom a nižšiu hmotnosť, dostávam veľmi zaujímavý elektromobil.
Navyše, Puma je naozaj štýlové auto so štýlovým dizajnom a garantujem vám, že v mnou testovanej žltej farbe budete určite budiť pozornosť. Sú tu aj ďalšie drobnosti, ako napríklad premietanie loga na vozovku s dizajnom pumy či minimalistický kľúčom od auta, ktorý má pumu na zadnej strane.
Plusy
- Veľký kufor + frunk vpredu
- Veľmi dobrý podvozok
- Režim jazdenia jedným pedálom
- Krátky čas nabíjania
- LED MATRIX svetlomety
Mínusy
- Údaj o spotrebe zaokrúhľuje len na celé čísla
- Nemá predohrev batérie a ani tepelné čerpadlo
- Nezobrazuje výkon pri nabíjaní
- Nie úplne ideálna navigácia (tento problém rieši Android Auto / Apple CarPlay)