Keď som niekedy v polovici leta prvýkrát testoval model Junior Elettrica Speciale, nebol som popravde nejak veľmi ohromený. Aj preto som sa potešil, keď som dostal šancu pri (o niečo) zaujímavejšej verzii Veloce, teda aspoň papierovo. Podarilo sa ale tomuto modelu zložiť reparát a ako si počínal v teste v porovnaní s konkurentmi? Toto je test Alfa Romeo Junior Elettrica Veloce.
Test Alfa Romeo Junior Elettrica Veloce: Cena, výbava a konkurencia
Elektromobil si vieme zakúpiť hneď v troch verziách pohonu. Najlacnejší je model s označením Junior, ktorý môže byť váš už od 35 990 €. Ak si priplatíte 2 000 €, môžete získať o niečo lepšiu výbavu Speciale. My sme však teraz testovali to najlepšie, čo spomínaný model ponúka. Alfa Romeo Junior Veloce prichádza s prémiovejšou cenovkou, a to od 44 990 €.

V tejto cene máme zahrnuté napríklad aj také 20″ disky z ľahkých zliatin VENTI, či červené brzdové strmene Brembo. Za príplatok 2 600 € si môžete vybrať Paket SPORT, ktorý zahŕňa športové sedadlá a čalúnenie s alcantarou, elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča, vyhrievané predné sedadlá, hliníkové pedále a prahové lišty, 3 opierky na hlavu vzadu či velúrové koberčeky. Za ďalších 2 600 € môžete mať aj Paket TECHNO, ktorý zahŕňa informácie o dopravných značkách, 180-stupňovú parkovaciu kameru, autonómnu jazdu úrovne 2, bez-kľúčový vstup, LED Matrix svetlomety, 6 reproduktorov a mnoho ďalšieho.

Junior bude svojimi rozmermi, výkonom alebo cenovkou konkurovať napríklad Abarthu 600e s rovnakou technikou, či DS 3 E-Tense z rovnakého koncernu Stellantis. Ten prišiel na trh už v roku 2023 a ponúka napríklad 54 kWh batériu, 100 kW nabíjanie, či dojazd 400 km. Spomenúť môžeme napríklad aj modely ako Ford Puma Gen-E, prípadne Mini Aceman SE.
Parametre
| Parameter | Hodnota |
|---|---|
| Výkon motora (kW / koní) | 207 / 280 |
| Max. krútiaci moment (Nm) | 345 |
| Kombinovaná spotreba WLTP | 18,6 (výrobca) |
| Kombinovaný dojazd WLTP (km) | 322 |
| Akumulátor (technológia/kapacita) | Li-Ion / 54 kWh (51 využiteľných) |
| Max. DC nabíjací výkon (kW) | 100 |
| Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 689 |
| Objem batožinového priestoru (l) | 400 / 1 265 |
| Maximálna rýchlosť (km/h) | 200 |
| Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 5,9 |
| Cena modelu od / test (€) | 35 990 / 51 790 |
Test Alfa Romeo Junior Elettrica Veloce: Interiér a exteriér
V interiéri nájdete niečo, čo u áut v tejto triede budete hľadať len veľmi ťažko. Športový balík výbavy spraví z prakticky obyčajného mestského auta zaujímavé „športové vozidlo“. Najviac ma zaujali asi samotné športové sedačky, ktoré okrem toho, že pôsobia profesionálne na prvý pohľad, oni také dokonca aj naozaj sú. Funkčne držia telo v zákrutách, pričom majú v sebe aj výrezy na odvetrávanie chrbtovej časti, čo vás pri intenzívnej jazde určite poteší.
Nemajú ale ventilovanie, no aspoň sa tu objavilo vyhrievanie, ktoré privítate najmä v chladnejších mesiacoch, a keďže sme testovali v novembri, padlo vhod. Pri dlhších jazdách ale nie sú najpríjemnejšie, aj preto lebo sú celkom tenké. Potešilo ma kompletne manuálne ovládanie automatickej klimatizácie, ktoré dnes už výrobcovia často skrývajú priamo do displejov s dotykovým ovládaním. Keď už sme pri displejoch, ja si nemôžem pomôcť, ale tieto displeje z koncernu Stellantis nie sú pre mňa.
Jediné, s čím som pri nich bol spokojný, bola odozva, a podpora bezdrôtového Apple CarPlay a AndroidAuto, ktoré sa zapínali veľmi rýchlo hneď po štarte. Displej tak reaguje rýchlo a ak využívate jednu z týchto funkcií, asi z neho sklamaní nebudete. Mne sa len proste nepáči to tmavé čierne rozhranie, ktoré je za mňa dosť neprehľadné, a najmä keď sa chcete vrátiť o krok späť, musíte siahnuť na fyzické tlačidlo, ktoré je skryté 10 centimetrov nad displejom, čo nie je za mňa veľmi praktické.
Pochváliť môžem naopak ovládanie na volante, ktoré má málokto takto prehľadné a jednoduché na pochopenie. Jazdné režime sa prepínajú tlačidlom pri voliči smeru jazdy, vedľa ktorého je tiež bezdrôtová nabíjačka s dvoma portami na kábel (aj USB-C aj USB-A). Aj keď mám 193 centimetrov, nesedelo sa mi tu nejak zle, hoci za mnou už toho miesta veľa nezostalo. Dokonca som mal aj dosť miesta na kolená, a tiež sa volant dal nastaviť do príjemnej výšky.

Z vonku je to moderná Alfa, pričom tentokrát napríklad nenájdeme ŠPZ vpredu na kraji, ale v strede a to celkom nízko, čo je mierne neštandardné riešenie. Na viacerých miestach nájdeme aerodynamické linky a tvar, ktoré okrem aerodynamiky dodávajú vozidlu športový dizajn. Pod prednou kapotou už ale nie je frunk, ktorý bol dostupný vo verzii Speciale.
Jazda, výkon a rekuperácia
Verzia Veloce signalizuje, že nepôjde vôbec o nejakú obyčajnú jazdu. Veď elektromotor pod kapotou produkuje takmer až 300 koní, a to ak spojíme s rozmermi a hmotnosťou auta, máme zarobené na menší problém. Sám som mal problém neprekračovať rýchlosť a neskúšať (inak veľmi príjemné) zrýchlenie, ktoré nám auto poskytovalo. Vďaka mechanickému samosvornému diferenciálu Torsen, ktorý je prvým svojho druhu v plne elektrickej predokolke, sa výkon rozdelí medzi predné kolesá efektívne.
Ani v prudších zákrutách tak nemáte pocit, že by ste mali dostať šmyk alebo že by sa kolesá odliepali od vozovky. O držanie auta na vozovke sa stará aj batéria, ktorá je umiestnená v podlahe. Náklony auta minimalizuje aj znížená športová náprava, ktorú sa inžinieri rozhodli posunúť nižšie o 2,5 centimetra.
Výkon auta je celkovo 207 kW, alebo ak chcete, 280 koní. To vôbec nie je málo, keďže hmotnosť vozidla je 1 680 kilogramov. Tieto dve hodnoty spolu s 345 Nm krútiaceho momentu zabezpečia, že na stovku dokážeme s autom vyštartovať už za 5,9 sekundy. To je o viac ako tri sekundy rýchlejšie, ako pri verzii Speciale. Zrýchlenie je príjemné, niekedy som mal pocit že o milisekundu oneskorené, no to môžeme pripísať aj studeným kolesám či mokrým cestám.

Rekuperácia je tu už tradične ako pri ostatných vozidlách koncernu Stellantis riešená tlačidlom B na voliči smeru jazdy. V tomto režime je adaptívna, a teda reaguje na vaše potreby počas jazdy. Čo mi tu chýbalo, bol režim jazdy jedným pedálom, a teda že by vozidlo plne zastavilo pomocou rekuperácie. Obzvlášť mi ale chýbal aspoň Auto Hold, kde som zakaždým pri dlhšom státí na semafore musel zaťahovať elektronickú ručnú brzdu. Keď ste ju mali zatiahnutú, stačilo sa pohnúť dopredu a auto sa okamžite rozbiehalo a brzdu uvoľnilo.
Dojazd a spotreba
Dojazd je veličina, na ktorú sa pri kúpe elektromobilu pozerá snáď každý. Výrobcovia sa preto predbiehajú, komu sa ho podarí čo najviac navýšiť s tým, že zníži alebo aspoň zachová rovnaké náklady. V tejto cenovej kategórii 50 000 €+ je štandardom dojazd aj 500 kilometrov (Enyaq 85x, 210 kW, dojazd 552 km, cena od 50 610 €, alebo Volkswagen ID.7 Pro, 210 kW, dojazd 618 km, cena od 51 290 €), a tak tu sme dosť pod priemerom, za čo môže aj menšia batéria. Nie je to ale auto určené na dlhšie trasy, skôr na zábavnú jazdu po meste a okreskách.

Tomu odpovedá aj spotreba, ktorá už ako asi tušíte, nebola najnižšia. Počas testovania sme sa pozreli na to, ako sa auto správa aj v oblasti spotrebovanej energie, a to na diaľnici, okreskách aj v meste či na testovacom okruhu. Výrobca udáva, že kombinovaná WLTP spotreba 18,6 kWh/100 km by mala zabezpečiť dojazd celkovo len 322 kilometrov. Pozrime sa teda na to, či je to možné a ak áno, tak v akých podmienkach.
Spotreba:
- Diaľnica pri 120 km/h: 22,6 kWh/100 km
- Diaľnica pri 110 km/h: 20,8 kWh/100 km
- Diaľnica pri 100 km/h: 18,0 kWh/100 km
- Testovací prímestský okruh: 14,6 kWh/100 km
- Mesto: 18,2 kWh/100 km
Prepočítaný dojazd podľa spotreby:
- Diaľnica pri 120 km/h: 226 km
- Diaľnica pri 110 km/h: 245 km
- Diaľnica pri 100 km/h: 280 km
- Testovací prímestský okruh: 349 km
- Mesto: 283 km
Pozrite si, ako si na testovacom okruhu poradil Junior Veloce s konkurenciou:
| Porovnanie spotreby prímestský okruh 2025 - letné pneu | |||
|---|---|---|---|
| Vozidlo | Spotreba | Teoretický el. dojazd | Vonkajšia teplota |
| Renault 5 E-Tech comfort range | 9,5 kWh / 100 km | 547 km | 21 °C |
| Ford Puma Gen-E | 10,0 kWh / 100 km | 436 km | 29 °C |
| Mini Cooper SE | 10,3 kWh / 100 km | 478 km | 28 °C |
| Alfa Romeo Junior Speciale | 10,8 kWh / 100 km | 470 km | 28 °C |
| Lexus RZ 300e | 10,8 kWh / 100 km | 592 km | 30 °C |
| Renault 4 E-Tech comfort range | 11,4 kWh / 100 km | 456 km | 30 °C |
| Tesla Model Y Juniper AWD | 11,4 kWh / 100 km | 657 km | 22 °C |
| Volkswagen ID.3 Pure | 11,5 kWh / 100 km | 478 km | 7 °C |
| Škoda Enyaq 85x | 11,5 kWh / 100 km | 670 km | 18 °C |
| Volkswagen ID.4 Pure | 11,6 kWh / 100 km | 448 km | 25 °C |
| Ford Capri AWD | 12,0 kWh / 100 km | 658 km | 20 °C |
| Hyundai Kona Electric+ | 12,4 kWh / 100 km | 527 km | 25 °C |
| Kia EV3 | 12,5 kWh / 100 km | 624 km | 30 °C |
| Peugeot e-3008 | 12,9 kWh / 100 km | 566 km | 22 °C |
| BMW iX xDrive45 | 13,1 kWh / 100 km | 723 km | 30 °C |
| Audi S6 e-tron Avant | 13,3 kWh / 100 km | 714 km | 22 °C |
| Peugeot E-308 SW | 13,6 kWh / 100 km | 374 km | 14 °C |
| Hyundai Ioniq 5 AWD N Line | 13,9 kWh / 100 km | 576 km | 17 °C |
| Volvo EX90 Performance AWD | 14,0 kWh / 100 km | 764 km | 31 °C |
| Volkswagen ID. Buzz GTX Long | 14,2 kWh / 100 km | 605 km | 25 °C |
| Alfa Romeo Junior Veloce | 14,6 kWh/100 km | 349 km | 13 °C |
| Mercedes-Benz EQS 500 4MATIC | 15,0 kWh / 100 km | 787 km | 14 °C |
| Xpeng G6 AWD Performance | 15,5 kWh / 100 km | 541 km | 13 °C |
| BYD Sealion 7 Excellence AWD | 16,8 kWh / 100 km | 544 km | 29 °C |
| Mercedes-AMG EQE 43 SUV | 18,0 kWh / 100 km | 503 km | 27 °C |
| Peugeot E-Boxer 435 L3H2 | 21,7 kWh / 100 km | 507 km | 12 °C |
Test Alfa Romeo Junior Elettrica Veloce: Batéria a nabíjanie
Keďže nejde o rozmerovo veľký elektromobil a cena nie je v hodnotách najdrahších kúskov, ani batéria nie je extra veľká. V podlahe sa nachádza akumulátor s celkovou kapacitou 54 kWh, pričom využiteľných z toho je 51 kWh. Chýba tu napríklad funkcia V2L, ktorá z vášho auta spraví pojazdnú externú nabíjačku, no na druhej strane nechýba tepelné čerpadlo. Architektúra je štandardná 400V.

Čo sa týka rýchleho DC nabíjania, tak to ponúka maximálny výkon 100 kW. To síce dnes nie je veľa, avšak na menšiu batériu to celkom stačí. Rovnaký nabíjací výkon ponúka napríklad aj konkurenčné vozidlo Ford Puma Gen-E, no napríklad taká Cupra Born dostala až 170 kW vo vrcholnej verzii. Údaje Juniora hovoria o nabití z 20 na 80 % baterky už za menej ako 30 minút, no aká je realita?

Vyskúšali sme si nabíjanie aj my a zobrali sme elektromobil na nabíjaciu stanicu OMV eMotion. Referenčné nabíjanie od 10 do 80 % zvládla za slušných 31,5 minúty, čo je cca hodnota, ktorú uvádza aj výrobca. Nabíjali sme celkovo od 5 do 90 % čo trvalo 44 minút a maximálny nabíjací výkon dosiahol až 102,71 kW.
Galéria
Test Alfa Romeo Junior Elettrica Veloce: Záverečné hodnotenie
Alfa Romeo Junior Veloce je veľmi zaujímavý elektromobil, a určite posun k lepšiemu oproti štandardnej verzii Junior Elettrica Speciale. Ponúka vyšší výkon, pekne drží na ceste a rekuperácia tiež plní svoju robotu. Vo vnútri je cítiť ten „športový“ dotyk, ktorý tomu chcela automobilka nastaviť a myslím si, že sa jej to viac než podarilo. Čo ma mierne mrzí je absencia šoférovania jedným pedálom, a nutnosť zaťahovať ručnú brzdu kvôli neexistujúcemu auto-holdu.
Pri dlhšej jazde môže byť tuhosť športových sedačiek menej pohodlná, no pri kratších jazdách to nie je žiadny problém. Na takto malé auto ma ale zaskočila spotreba, ktorá je o dosť vyššia ako pri v lete testovanej verzii Speciale, kde napríklad na testovacom okruhu bol rozdiel až 4 kWh/100 km. Vzadu sa zmestia dvaja pasažieri, ideálne ak to budú deti, prípadne ak šofér nebude mať viac ako 185 cm, aj dvaja dospelí. Kufor je štandardnej veľkosti na takto malé auto, no Ford Puma ho má napríklad ešte o 56 litrov väčší. Celkovo som však bol spokojný.

✅ Klady
- Športový dizajn interiéru
- Slušný výkon a jazdné vlastnosti
- Batéria nabitá za približne pol hodinu
- Som fanúšikom prednej masky
❌Zápory
- Absencia auto-holdu
- Absencia One Pedal Drive
- Konkurenti aj pri lacnejších modeloch majú rýchlejšie nabíjanie
- Menej miesta vzadu a menej pohodlné sedadlá vpredu (na dlhšie jazdy)





































