MojElektromobil

Skoro všetci výrobcovia automobilov začínali pôvodne so spaľovacími motormi. Dáva to zmysel, keďže tento priemysel má veľmi dlhú históriu a mnohé značky sú na trhu už nejaký ten čas. V modernom svete to ale predstavuje skôr problém a šancu dostávajú automobilky, ktoré sa venujú výrobe elektromobilov.

Obrovskú výhodu má Tesla, keďže tá je od začiatku svojho fungovania zodpovedná iba za výrobu elektromobilov. Vďaka tomu zbiera tzv. regulačné kredity, ktoré môže následne predávať iným automobilkám, ktorým sa v oblasti elektromobilov až tak nedarí. Na takomto procese od roku 2009 zarobili už skoro 9 miliárd USD. Informuje o tom internetový portál Bloomberg.

Tržba z regulačných kreditov stále stúpa

V roku 2020 na predaji regulačných kreditov, ktoré sú navzájom prenášateľné medzi automobilkami, zarobili 1.58 miliárd USD. V júli toho roka firma predpokladala, že síce výnos z takéhoto obchodu bude ešte nejaké roky udržateľný, ale postupne bude klesať. V nasledujúcom roku tržby poklesli o 7 %, ale v roku 2022 sa suma vyšplhala až na 1.7 miliárd USD. Veľmi podobný zisk bol aj za rok 2023, konkrétne išlo o 1.79 miliárd USD.

profit stúpa každoročne | Zdroj: Bloomberg

Tesla má síce kreditov nadbytok, ale iní výrobcovia sú na tom biedne. Nedokážu veľakrát splniť ani minimálne požiadavky. Tesla na získavanie regulačných kreditov nevynakladá žiadne špeciálne výdavky, čo znamená, že takýto obchod pre nich predstavuje čistý profit. Zameriavajú sa hlavne na automobilky v Číne a v rámci Európskej únie, ale obchodujú aj na domácej pôde v štáte Kalifornia.

Komu sa nedarí spĺňať emisné kvóty?

Aj keď sa zdá, že elektromobily už teraz vyrába skoro každý a nemal by byť problém kvóty splniť, opak je pravdou. Stanovené ciele stúpajú a platia prísnejšie pravidlá, s ktorými sa nevedia popasovať ani tie najväčšie automobilky. V posledných rokoch mali problém Volkswagen a General Motors, pretože niektoré projekty zamerané na elektromobily museli zrušiť. Regulačné kredity museli od Tesly nakúpiť aj Honda a Jaguár.

Náš tip
Vynovený Model Y tento rok nepríde. Tvrdí priamo Tesla
17. februára 2024

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+