Niektoré elektromobily ukazujú, že s dobrou starostlivosťou a údržbou môžu prežiť aj stovky tisíc kilometrov. Dobrým príkladom je Tesla Model S z roku 2015, ktorá má za sebou už vyše 470 000 míľ (takmer 760 000 km). Majiteľ sa rozhodol pre výrazný krok – výmenu pôvodného 70 kWh akumulátora za väčší, 100 kWh variant. Téme sa venoval web InsideEVs.
Použitý diel za rozumnú cenu
Majiteľ menovaného Modelu S, Alex z EV servisu Out of Spec Renew, sa rozhodol ísť lacnejšou cestou výmeny trakčnej batérie. Pôvodnú, 70 kWh batériu nahradil 100 kWh packom, ktorý pochádzal z iného Modelu S. Celá výmena ho vyšla približne na 12 000 dolárov – teda výrazne menej, než by stála úplne nová batéria. Auto malo pritom už svoj druhý akumulátor, ktorý bol menený pri nájazde okolo 200 000 míľ (320 000 km).
Najväčší benefit je viditeľný pri rýchlonabíjaní. Pôvodná batéria nedokázala prijať viac než 100 kW, takže 15-minútová zastávka na Superchargeri pri 10 % SoC doplnila iba 15 kWh energie (nárast kapacity batérie na 25 %) a umožnila dojazd asi 41 míľ (66 km) pri konštantnej rýchlosti 80 mph (130 km/h).
Nový 100 kWh pack zvláda vyšší výkon, s maximom 132 kW. Rovnaká 15-minútová pauza na Superchargeri doplní po novom až 29 kWh energie a posunie tak stav nabitia na 44 %. Výsledkom je dojazd 76 míľ (122 km), teda o 35 míľ (56 km) viac než predtým – čo predstavuje 85 % zlepšenie v použiteľnom dojazde.
Tesla Model S po upgrade: zanedbateľné mínusy, markantné plusy
Upgrade má aj svoje nevýhody – najmä nárast hmotnosti o približne 136 kg, čo mierne znížilo účinnosť vozidla (asi o 5 %). Tento efekt bol zvýraznený aj nižšími teplotami počas testu. Aj napriek tomu však výsledky jasne ukazujú, že väčšia batéria priniesla zásadný posun v reálnom využití auta.
Príbeh ukazuje, že staršie elektromobily nemusia skončiť po prvom vážnom probléme s batériou. Vďaka dostupnosti použitých akumulátorov z iných vozidiel je možné vdýchnuť im nový život – a dokonca získať lepší výkon a dlhší dojazd než pôvodne.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Solárne auto malo priniesť revolúciu. Teraz si ho môžete kúpiť za menej ako 1 000 €
- Najnovšie MG4 so solid-state batériou v predpredaji. Stojí menej ako 10 tisíc
- Slovensko príde o ikonu. Volkswagen ukončuje výrobu populárneho SUV, stopku dostáva aj známy elektromobil
Pre majiteľa to znamená nielen úsporu oproti kúpe nového auta, ale aj praktický dôkaz, že elektromobil môže po rokoch stále ponúknuť modernú úroveň mobility – stačí mu správna starostlivosť a občasný upgrade. Prax dokonca ukazuje, že trakčné batérie často vedia prežiť viacero ďalších súčastí vozidla.
Už Vám nič neujde!
Prihláste sa na odber noviniek súvisiacich s týmto vozidlom