MojElektromobil

V súvislosti s elektromobilmi sa často diskutuje o batériách. Neznalí tematiky zvyknú hovoriť o veľmi krátkom dojazde napríklad v zime, nabíjaní trvajúcom hodiny a podobne. Obavy vznikajú aj v súvislosti so samotnou životnosťou batérie. Je to naozaj tak, že po prejdení 100 tisíc kilometrov môžete svoj elektromobil, respektíve jeho akumulátor, zahodiť?

Batéria pravdepodobne prežije celé auto

Existuje mnoho štatistík a prieskumov, ktoré jasne hovoria, že batérie v elektromobile vydržia podstatne dlhšie. Automobilky štandardne na akumulátory dávajú záruku až 8 rokov, alebo 160 tisíc najazdených kilometrov. Ručí pritom za to, že kapacita akumulátora v tomto období neklesne pod 70 percent z pôvodnej hodnoty.

V preklade to znamená, že ak váš nový elektromobil mal celkový dojazd 500 kilometrov, po 8 rokoch alebo 160 tisíc kilometroch by mal reálne prejsť ešte minimálne 350 km. Reálne dáta ukazujú, že elektromobily s podobným nájazdom ponúkajú oveľa menšiu degradáciu batérie. Jedný z príkladov je Tesla Model S 90D z Veľkej Británie, ktorá už najazdila už 691 tisíc kilometrov, informoval portál Teslarati.

Vozidlo bolo kúpené v roku 2016, takže má už 8 rokov a naozaj úctyhodný nájazd takmer 700 000 kilometrov. Dôvodom čísla na tachometri je fakt, že elektromobil bol využívaný ako vozidlo Taxi. Majiteľom je Paul Curzon, ktorý keď auto kúpil, v krajine bolo len niekoľko stoviek Tesiel a zopár Superchargerov. Elektromobil odvtedy stratil približne 105 kilometrov z pôvodného dojazdu.

Nemali by ste prehliadnuť:

Toto konkrétne vozidlo má možnosť doživotného nabíjania na Superchargeroch zdarma a podľa majiteľa len na pohonných hmotách ušetrí približne až do 12 tisíc eur ročne. Vozidlo bolo nabíjané prakticky stále len na Superchargeroch. Ako iste viete, rýchle nabíjanie nie je z hľadiska životnosti batérie úplne ideálne, no aj napriek tomu táto Tesla stále jazdí. A to s pôvodnou batériou aj motormi.

Príklad zo Slovenska

Aj na Slovensku môžeme vidieť niekoľko elektromobilov, ktoré majú za sebou už poriadnu dávku prejdených kilometrov. Skvelým príkladom je Model X 100D z roku 2018 od nášho kamaráta Kristiána, ktorý má v týchto dňoch na svojom vozidle najazdených už približne 430 tisíc kilometrov.

Kristián svoje auto nabíja prevažne na DC nabíjacích staniciach, až 76 percent nabíjaní je rýchlych. Degradácia batérie je podľa odhadov z BMS (Battery Management System) na úrovni približne 11,3 percenta. Pri nájazde 320 tisíc km, kedy bolo vytvorené video vyššie, bola degradácia približne 9,6 až 10,4 percenta. Viac informácií o tejto téme nájdete v článku Kristián na elektromobile najazdil už 400 000 kilometrov. Koľko minul na servis?

Náš tip
Pribudne v Európe ďalšia fabrika najväčšieho čínskeho producenta elektromobilov?


Už Vám nič neujde!

Prihláste sa na odber noviniek súvisiacich s týmto vozidlom

12. júna 2024

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+