MojElektromobil

Nedávne skvelé športové výkony elektromobilu Porsche Taycan nie sú až také unikátne. Nór Bjørn Nyland otestoval 27-krát opakovaný šprint na Tesla Model 3 bez straty výkonu.

Nórsky elektromobilista Bjørn Nyland vykonal 27 štartov z takmer 0 km/h na 200 km/h na nemeckej diaľnici. Testovaná bola najvýkonnejšia verzia amerického elektromobilu Tesla Model 3 Performance. Opakované šprinty vykonal bez prestávky medzi jednotlivými jazdami zrýchleniami. Celý test trval menej ako 30 minút, čo je polovica toho, čo na podobný test potreboval Porsche Taycan.

Výkon Modelu 3 bol konzistentný pri každom šprinte, pričom bol testovaný na verejnej komunikácii. Porsche Taycan vykonávalo tento test na pretekárskom okruhu. Bjørn poskytoval počas testu podrobné údaje v reálnom čase.

Prečo opakované zrýchlenia?

Spoločnosť Porsche tvrdí, že jej elektromobil Taycan vyniká medzi všetkými elektrickými vozidlami svojou schopnosťou udržať dlhodobo konzistentný výkon. Tlačová správa Porsche po tomto teste na trati hovorila o technických inováciách, „vynikajúcom neustále dostupnom vysokom výkone“ a motoroch so špeciálnymi vlastnosťami, ktoré možno chladiť oveľa efektívnejšie.

Porsche si na spomínaný test Taycanu vybralo jazdca Johnnyho Smitha, ktorý vyslovene porovnal Taycan s vozidlami Tesla. Povedal, že kalifornská značka neponúka rovnakú úroveň opakovateľného maximálneho výkonu ako Porsche. Smith mal čiastočne pravdu, pričom Tesla Model S a X po opakovaných šprintoch obmedzujú výkon pre ochranu batérie a pohonného ústrojenstva.

Test Bjørna Nylanda však dokazuje, že najnovší a najdostupnejší model Tesly má minimálne taký trvalo dostupný maximálny výkon ako Porsche Taycan. Pričom na rozdiel od Taycanu tento elektromobil je na trhu už takmer dva roky a stojí približne 2,5-krát menej.

Porsche Taycan - test opakovaných šprintov z 0-200 km/h
Porsche Taycan – test opakovaných šprintov z 0-200 km/h

Test v reálnych podmienkach

Test Modelu 3 bol vykonaný na pokojnom úseku nemeckej diaľnice v noci. Štart nebol z úplného zastavenia, ale z rýchlosti medzi 7 – 20 km/h. Časy týchto šprintov je tiež ťažké presne vypočítať kvôli rôznym rýchlostiam pri štarte, rôznej nadmorskej výške a poveternostným podmienkam.

Stav batérie na začiatku testu bol 93,7 %. Prvých 23 štartov bolo veľmi podobných a trvalo približne 16 sekúnd. Posledné 4 šprinty trvali asi 18 sekúnd, pričom tu sa začala batéria pravdepodobne prehrievať a stav batérie sa blížil k 50 %. S mierne väčšími prestávkami medzi šprintmi by pravdepodobne všetkých 27 šprintov trvalo 16 sekúnd.

Pre porovnanie, test Porsche Taycan trval niečo vyše 55 minút, pričom vykonal dokopy 26 šprintov z 0 – 200 km/h. Porsche malo teda v priemere minimálne 2 minúty prestávky medzi každým šprintom a teda čas potrebný na chladenie batérie. Väčšina prestávok Tesly trvala pod 50 sekúnd, jedna prestávka trvala 2 minúty, v polovici testu bola jedna 3-minútová prestávka.

Tesla Model 3 Performance na trati
Tesla Model 3 Performance na trati

Výkonnostná odchýlka testu Modelu 3 v diaľničných podmienkach bola len 12 % pri posledných 4 šprintoch, čo je skvelý výsledok. Porsche Taycan preukázal 8 % odchýlku výkonu, pričom na dosiahnutie 200 km/h potreboval v priemere len 10 sekúnd. Pri identických testovacích podmienkach by test dopadol inak, pravdepodobne v prospech Tesly Model 3.

Výkon elektromotora377 kW
Krútiaci moment elektromotora660 Nm
Pohon všetkých štyroch koliesÁno
Počet motorov1 vpredu a 1 vzadu
Udávaný dojazd WLTPdo 567 podľa WLTP
DC nabíjaniedo 250 kW
AC nabíjanie11 kW

Celkovo bol test Taycanu menej transparentný. Porsche si za test preukázateľne zaplatilo na marketingové účely a test Modelu 3 bol vykonaný nezávislým fanúšikom elektromobilov Bjørnom Nylandom. Tem nemá problém skritizovať akékoľvek elektrické vozidlo, keď sa na to nájde relevantný dôvod.

Prototyp Tesla Model S “Plaid” na Nürburgringu
Prototyp Tesla Model S “Plaid” na Nürburgringu

Vojna na Nürburgringu

Po testovaní Porsche Taycan na okruhu Nürburgring sa tu veľmi rýchlo objavil aj prototyp Tesly Model S s novým pohonom. Ten prekonal Taycan s časom na trati, no následne sa pokazil a musel byť z trate odtiahnutý.

O niekoľko týždňov neskôr sme na Nürburgringu mohli vidieť ďalšie prototypy Modelu S a budovanie stanice Supercharger priamo na mieste.

Niet pochýb o tom, že model Taycan ponúka väčší výkon za nižšiu cenu v porovnaní so špičkovými športovými spaľovacími modelmi. V rýchlosti nabíjania výrazne prekonáva aj Teslu.

Samotná spoločnosť Porsche však stále zarába z veľkej časti na spaľovacích vozidlách a nechce, aby vyzerali ako zastaraná technológia. Tesla nikdy na spaľovacích automobiloch nezarábala a od roku 2003 rozvíja a inovuje elektrický pohon.

 


Už Vám nič neujde!

Prihláste sa na odber noviniek súvisiacich s týmto vozidlom

30. októbra 2019
Zdroj: Bjørn Nyland (YouTube)

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+