MojElektromobil

Tesla ohlásila kúpu výrobcu ultrakapacitorov a batériových komponentov Maxwell so sídlom v Kalifornii. Keďže Tesla nie je známa aktívnym kupovaním iných firiem, ide pravdepodobne o dôležitú akvizíciu pre ďalší vývoj v oblasti batérii.

Iba piata akvizícia Tesly

Odpredaj 100% akcií spoločnosti za viac ako 200 miliónov dolárov oznámila spoločnosť Maxwell dnes ráno a Tesla túto novinku potvrdila:

„Neustále hľadáme potenciálne akvizície, ktoré majú zmysel pre naše podnikanie a podporujú poslanie spoločnosti Tesla v urýchlení globálneho prechodu na trvalo udržateľnú energiu.“ 

Maxwell je najznámejší výrobca ultrakondenzátorov a nedávno v médiách prehovoril aj o technológii suchých elektród pre batérie. Dr. Franz Fink, CEO spoločnosti Maxwell, komentoval akvizíciu takto:

„Sme nadšení, že spoločnosť Tesla súhlasila s odkúpením spoločnosti Maxwell. Tesla je uznávaným inovátorom svetovej úrovne, s ktorým zdieľame spoločný cieľ budovania udržateľnej budúcnosti. Veríme, že táto transakcia je v najlepšom záujme akcionárov spoločnosti Maxwell a ponúka im príležitosť podieľať sa na misii spoločnosti Tesla“.

Tesla súhlasila s cenou za 4,75 dolára za 1 akciu, čím transakcia dosiahla hodnotu vyše 200 miliónov dolárov (175 mil. eur). Spoločnosť sídli v San Diegu a má približne 380 zamestnancov. Maxwell spomína aj strategické partnerstvo s Teslou v súvislosti s technológiou suchých elektród v batériách.

Ide iba o piatu akvizíciu Tesly za celú jej históriu. V minulosti odkúpila firmy Riviera Tool LLC (2015), SolarCity (2016), Grohmann Engineering (2017) a Perbix (2017). Dôvodom akvizície väčšiny z nich (okrem SolarCity) bola optimalizácia a robotizácia výrobných procesov.

Ultrakapacitory, alebo cesta k Solid-state batériam?

Automobilka Tesla zrejme nekúpila túto firmu pre ich ultrakondenzátory. Väčší záujem by mohla mať o technológiu suchých elektród. Firma Maxwell tvrdí, že ich elektródy dosahujú energetickú hustotu vyše 300 Wh/kg v súčasných prototypoch a je podľa nich možné dosiahnuť hustotu až 500 Wh/kg. Presne na to sa Tesla zameriava, keďže fyzická veľkosť batérie v osobných elektromobiloch má svoje limity. Pre porovnanie – súčasné batérie majú hustotu okolo 200 – 250 Wh/kg.

To by znamenalo výrazné zlepšenie oproti batériovým článkom, ktoré Tesla momentálne používa. Vyššou hustotou by sa dosiahol dlhší dojazd alebo nižšia váha, no ani to nie je najväčší benefit suchých elektród.

Suché elektródy by mali zjednodušiť výrobný proces a viesť k „zníženiu nákladov o 10 až 20% oproti najmodernejším mokrým elektródam“, zatiaľčo „predlžia životnosť batérie až dvojnásobne.“ To sú veľmi odvážne vyjadrenia. Keďže Tesla bola ochotná zaplatiť za Maxwell 200 miliónov dolárov, môžeme predpokladať, že si dostatočne tieto tvrdenia overili a veria v túto technológiu.

Odkladanie predstavenia Superchargerov 3. generácie

Elon Musk už tretí krát odkladá ohlásené predstavenie Superchargerov tretej generácie. Pôvodne ich mali predstaviť počas druhej polovice roka 2018, neskôr bol termín posunutý na koniec minulého roka, naposledy na začiatok tohto roka. Máme tu február 2019, a k predstaveniu stále nedošlo. Sú dôvodom odďalovania neustále zmeny špecifikácii z dôvodu významných pokrokov v batériach? Posledná patentová prihláška by pokrok naznačovala, dnešná akvizícia ho môže potvrdiť.

Mohlo by vás zaujímať

Náš tip
Tesla si patentovala novú batériu s rýchlejším nabíjaním, dlhšou životnosťou a nižšími výrobnými nákladmi

 

4. februára 2019
Zdroj: Electrek

+