MojElektromobil

Nový report o prechode na bez-emisnú dopravu priniesla zaujímavé výsledky. Predaje elektromobilov v EÚ sú ťažko závislé od HDP na hlavu a Slovensko je takmer na chvoste únie.

Asociácia európskych výrobcov automobilov (ACEA) je združenie 16 európskych automobiliek. Zverejnila “2020 progress report – Making the Transition to Zero-Emission Mobility – Ide o správu o progrese v prechode osobných automobilov a dodávok na bez-emisnú dopravu. Sumarizuje hlavné faktory a prekážky v krajinách Európskej únie.

Report ACEA 2020 (progres od roku 2014) pricházda so závermi, ktoré jasne hovoria, že národné vlády členských krajín EÚ musia poriadne zvýšiť investície do nabíjacej a tankovacej infraštruktúry bez-emisných a nízkoemisných vozidiel. Musia tiež zaviesť zmysluplné a udržateľné dotácie na nákup vozidiel s alternatívnym pohonom.

Priemerné emisie nových osobných vozidiel v krajinách EÚ (Zdroj: ACEA)
Priemerné emisie nových osobných vozidiel v krajinách EÚ (Zdroj: ACEA)

Oblasti štúdie ACEA 2020

Zavádzanie vozidiel s alternatívnym pohonom:

  • Registrácie nových automobilov a dodávok v EÚ podľa typu paliva
  • Predaje: Podiel osobných automobilov a dodávok s alternatívnym pohonom na celkových predajoch
  • Celkový počet osobných automobilov a dodávok na cestách

Emisie CO2:

  • Priemerné emisie CO2 nových osobných vozidiel a nových dodávok

Cenová dostupnosť:

  • Vzťah medzi národným príjmom a predajom nabíjateľných vozidiel
  • Spotrebiteľské dotácie a daňové benefity

Infraštruktúra:

  • Pre elektricky dobíjateľné vozidlá (elektromobily a plug-in hybridy)
  • Pre vodíkové vozidlá
  • Pre vozidlá na zemný plyn
Podiel elektricky dobíjateľných vozidiel a národný príjem (HDP na obyvateľa) v krajinách EÚ (Zdroj: ACEA)
Podiel elektricky dobíjateľných vozidiel a národný príjem (HDP na obyvateľa) v krajinách EÚ (Zdroj: ACEA)

Zistenia štúdie ACEA

Táto správa pracuje výhradne s faktami a s oficiálnymi štatistikami rôznych európskych organizácií: ACEA, Európska environmentálna agentúra (EEA), Eurostat, Európske observatórium alternatívnych palív (EAFO) a britsko-americká analytická firma IHS Markit.

Zavádzanie osobných vozidiel s alternatívnym pohonom (osobné vozidlá + dodávky):

Štúdia zistila, že v roku 2019 bolo presne 3% predaných osobných vozidiel elektricky dobíjateľných. Ide o nárast +2,4% od roku 2014. 5,9% predaných osobných vozidiel boli s hybridným pohonom (+4,5% za šesť rokov).

Osobné vozidlá s pohonom na zemný plyn predstavovali len 0,5% všetkých predaných vozidiel v roku 2019 a ide o pokles o 0,3% (-0,3%) od roku 2014. Pokiaľ ide o vodíkový pohon, týchto vozidiel bolo len 0,04% z celkových predajov ososbných vozidiel v roku 2019.

2,8% dodávok zo všetkých predaných dodávok v roku 2019 bolo s alternatívnym pohonom. 1,2% boli dobíjateľné dodávky (PHEV a elektrické) a 0,2% z predajov tvorili hybridné dodávky.

CO2 emisie osobné autá + dodávky

V roku 2017 boli najpredávanejšie osobné autá s benzínovým pohonom (prvýkrát od roku 2009). V roku 2019 tretí rok po sebe rástli priemerné CO2 emisie osobných vozidiel – konkrétne o 1,8% na EÚ priemer 123 gramov CO2/km.

Emisie CO2 dodávok rástli v 2019 druhý rok po sebe (nárast o 0,4%) na EÚ priemer 158,5g CO2/km.

Cenová dostupnosť

Dostupnosť vozidiel je priamo spojená s príjmom obyvateľstva a ide o najväčšiu bariéru v masovom zavádzaní bez-emisných vozidiel.

Podľa štúdie všetky krajiny s podielom elektricky dobíjateľných vozidiel menším ako 1% majú HDP na obyvateľa nižšie ako 30 000€ ročne. Medzi ne patrí aj Slovensko a ďalšie krajiny strednej a východnej Európy, ale aj Grécko alebo Taliansko.

Viac ako 80% všetkých dobijateľných vozidlel v EÚ sa predalo na 6 trhoch s veľmi vysokým HDP na obyvateľa. 21 členských krajín EÚ ponúka nejakú podporu týchto vozidiel, no v každom štáte sa forma podpory veľmi líši.

Nabíjacia infraštruktúra:

V EÚ je takmer 200 000 nabíjacích bodov pre elektricky dobíjateľné vozidlá, no stále je to málo. Z presne 199 825 bodov je len 28 568 schopných rýchlonabíjania (22 kW a viac). Len jeden zo siedmich nabíjacích bodov v EÚ je dnes rýchlonabíjací.

Podľa konzervatívnych odhadov Európskej komisie (EK) bude do roku 2030 potrebných 2,8 milióna nabíjacích bodov. To je 14-násobné zvýšenie oproti roku 2019. 4 krajiny pokrývajúce 27% rozlohy EÚ majú až 75% nabíjacích bodov.

Nabíjacia infraštruktúra na Slovensku v roku 2020 však výrazne narástla. Spoločnosti ako ZSE Drive, GreenWay, Ejoin a tiež potravinové reťazce postavili stovky nových nabíjacích bodov, ktoré nie sú zohľadnené v tejto štúdií.

Podľa zistení štúdie ACEA je na území Európskej únie 137 plniacich staníc pre vodíkové vozidlá. Všetky sa nachádzajú v 12 štátoch a 16 štátov (vrátane Slovenska) nemá ani jednu. Aktuálny minister hospodárstva Richard Sulík (SaS) však tento rok predstavil plány výrazne zabrať v budovaní vodíkovej infraštruktúry a autá na vodík chce významne podporiť.

V EÚ nájdete 3 700 plniacich staníc pre zemný plyn. Ide o rast o 30,8% oproti roku 2014, no až dve tretiny z ich počtu sa nachádzajú v Taliansku a Španielsku.

Rozloženie nabíjacích bodov v krajinách EÚ v roku 2019 (Zdroj: ACEA)
Rozloženie nabíjacích bodov v krajinách EÚ v roku 2019 (Zdroj: ACEA)
29. decembra 2020

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+