Špeciálna daň pre elektromobily? Švajčiarsko hľadá cestu ako vynahradiť straty za palivá

Foto: Radovan Hlôška

Čaká majiteľov elektromobilov povinnosť platiť nové dane za využívanie svojho vozidla? Na prvý pohľad to vyzerá možno trochu zvláštne, no práve otázke zavedenia špeciálnej dane na elektrické autá sa aktívne začalo venovať Švajčiarsko.

Ako informuje portál fDrive.cz, konkrétne návrhy ako by to mohlo fungovať budú pripravené do konca roka 2023. Účinnosti by následne mali nadobudnúť najneskôr v roku 2030.

Podpora štátnej kasy

Dôvod v pozadí dodatočného daňového zaťaženia elektromobilov je celkom prostý. Nakoľko tento typ áut nevyužíva tradičné pohonné hmoty, do štátnej kasy kvôli tomu priteká menej peňazí zo spotrebnej dane za palivá.

Elektromobily ale cestnú infraštruktúru využívajú rovnakým spôsobom ako autá so spaľovacími motormi, preto by sa mali rovnakým spôsobom podieľať aj na jej udržiavaní a rozširovaní. A nakoľko peniaze do štátne kasy v ich prípade netečú pri tankovaní, tak sa hľadajú alternatívne spôsoby.

Súvisiacie články

To, že by sa zaviedlo špeciálne zdanenie elektrickej energie zatiaľ nevyzerá byť schodnou cestou, nakoľko je to extrémne komplikované, pretože majitelia elektromobilov môžu nabíjať aj doma, prípadne priamo z fotovoltiky. Švajčiari preto schodnú cestu vidia v špeciálnej dani pre elektromobily, ktorá bude vypočítaná na základe počtu najazdených kilometrov.

Nápad od protinožcov

Treba povedať, že nejde o úplne originálnu myšlienku. Podobným spôsobom sa chce vydať aj Austrália, ktorá v roku 2021 oznámila už aj konkrétnu výšku plánovanej dane. Pri batériových elektromobiloch pôjde o 2,5 centov za každý prejazdený kilometer, pri hybridoch bude účtová taxa 2 centy za kilometer. Pre lepšiu predstavu, 100 kilometrov prejazdených elektromobilov bude v prepočte na € vychádzať 1,71 €. Austrália chce novú dať do platnosti uviesť od roku 2027.

Ako pripomína portál Guardian, ohlasy na novú daň v Austrálii neboli príliš pozitívne. Zástupcovia automobilového priemyslu, spoločnosti zo segmentu infraštruktúry, ako aj environmentálne organizácie prezentovaný nápad označili ako “najhoršiu politiku pre elektromobily na svete”.

Vráťme sa ale ešte k švajčiarskemu nápadu. Napriek tomu, že táto krajina nie je členským štátom EÚ, nachádza sa v Európe, a preto existuje veľká šanca, že okolité krajiny budú inšpiráciu ako podporiť štátny rozpočet hľadať práve tu. Práve Švajčiarsko môže nastoliť precedens, podľa ktorého sa nakoniec bude riadiť prakticky celá Európa. Už budúci rok by sme mali vidieť, akým smerom sa nakoniec bude chcieť vydať.

Náš tip
Herbert Diess končí na pozícii šéfa koncernu Volkswagen. Väz mu mal zlomiť problémový softvér
Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.