MojElektromobil

Mladá automobilka Sono Motors zaujala svojim veľmi zaujímavým solárnym elektromobilom Sion. Teraz sa o pozornosť hlási opäť, a to oprávnene. Pôvodne zverejnené parametre zmenili k lepšiemu, navyše bez toho, aby zvýšili cenu.

Karoséria elektromobilu Sion je pokrytá solárnymi panelmi. Nachádzajú sa vo dverách, na prednej kapote a samozrejme aj na streche. Výrobca uvádza, že pri ideálnych podmienkach je možne nabiť za jediný deň až 35 kilometrov dojazdu bez zapojenia vozidla k elektrickej zásuvky. V zime pôjde o samozrejme výrazne nižšie číslo, no celkový ročný priemer vôbec nie je zlý. Solárne panely majú nabiť za rok dostatok energie na prejdenie 5800 kilometrov. Pomerne mladá firma sa rozhodla niektoré pôvodné parametre zmeniť, no výrazne k lepšiemu.

Vítané zlepšenie

Nemenia sa solárne panely, teda ani teoretický solárny dojazd. Čo sa však mení je batéria a aj celkový dojazd elektromobilu. Sono Motors pôvodne plánovalo osadiť 35 kWh batériu, no tú nakoniec nahradí LFP batéria s kapacitou 54 kWh. Ide o pomerne výrazný nárast, no na odhadovanom WLTP dojazde sa až tak zásadne neprejavuje. Pôvodne sa počítalo s WLTP dojazdom 255 kilometrov, teraz už výrobca hovorí o dojazde 305 kilometrov. S väčšou batériou si mohli dovoliť navýšiť aj výkon DC nabíjania. Cez CCS konektor sa tak vozidlo bude dať nabíjať výkonom 75 kW, namiesto pôvodných 50 kW.

Výmena akumulátora za LFP (lítium-železo-fosfátová batéria) prináša aj ďalšie výhody. Sono Motors sľubuje lepšiu životnosť, a to až do 3000 cyklov, čo by znamenalo nájazd 900 000 kilometrov. Výhodou určite je aj vyššia bezpečnosť tejto chémie. Vďaka týmto zmenám je Sion určite atraktívnejší elektromobil. Vyšší dojazd a rýchlejšie nabíjanie v kombinácii so solárnymi panelmi sa javí ako zaujímavá kombinácia. O to viac, ak pôvodná cena 25 500 € pre nemecký trh zostáva nezmenená.

Aktualizácia 28. júna 2021


Pôvodný článok z 26. februára 2021:

Sono Motors predstavili elektromobil Sion pokrytý solárnymi panelmi, zo slnka nabije až 35 kilometrov denne

Nemecká firma Sono Motors sa už takmer päť rokov zaoberá elektromobilmi a solárnou energiou. Výsledkom dlhoročného vývoja je špeciálny solárny elektromobil Sion. Jeho karoséria je kompletne pokrytá solárnymi panelmi, vďaka čomu dokáže nabiť za ideálnych podmienok až 35 kilometrov denne. Túto energiu navyše dokáže aj zdieľať.

O solárnych paneloch na strechách elektromobilov sa hovorí už dlho, pričom napríklad Hyundai prináša túto myšlienku do reality s modelom Hyundai IONIQ 5. Nový elektromobil od automobilky Sono Motors ju ale posúva na úplne nový level, nakoľko solárne panely nie sú iba na streche, ale na každej časti karosérie auta.

Solárny elektromobil Sion

Celkovo je vozidlo pokryté až 248 solárnymi článkami. Väčšina z nich sa nachádza na streche, no prítomné sú aj po bokoch, na dverách či prednej kapote a zadnej strane. Špičkový výkon panelov je 1,2 kWp, čo by malo stačiť na dobitie približne 245 kilometrov dojazdu za týždeň čisto z energie zo slnka.

sono motors sion solárny elektromobil
Dojazd získaný zo slnka | Zdroj: Sono Motors

Automobilka samozrejme počíta s tým, že slnko nemusí svieti celý deň a môže byť aj zamračené. V takýchto prípadoch potenciál solárnych panelov klesá. V letných mesiacoch z 35 kilometrov na 22 až 11 kilometrov v prípade, ak by bolo celý deň zamračené.  V zime je samozrejme situácia úplne iná a v ideálnych podmienkach dokáže vyrobiť iba 11, respektíve 4 kilometre v nepriaznivých. Aj napriek tomu ale firma počíta s tým, že priemerný dojazd získaný zo slnka by mohol byť ročne až 5800 kilometrov.

Ideálny do mesta

Solárny elektromobil Sion vôbec nie je žiadny priekopník v dojazde i ďalších parametroch. Automobilka sa zjavne zamerala na vytvorenie prevažne mestského auta, ktoré dokáže byť výrazným spôsobom podporené solárnou energiou. V podvozku má totiž ukrytú batériu s kapacitou 35 kWh, pričom elektrický dojazd je podľa normy WLTP odhadovaný na 255 kilometrov. To je porovnateľné napríklad s mestskými elektromobilmi Škoda Citigo-e iV či Volkswagen e-Up. Rozmermi ale ide o väčšie auto, ktoré ponúkne aj viac priestoru vo vnútri.

Rozmery: 4290 mm x 2100 x 1670 mm (dĺžka x šírka x výška) | Rázvor: 2770 mm | Ťažné: do 750 kg

Vidieť to aj na objeme kufra, ktorý má solídnych 650 litrov. Značný náskok má aj pri pohľade pod prednú kapotu. Ukrytý je tu elektrický motor s výkonom až 120 kW s krútiacim momentom 270 Nm. Vďaka tomu zrýchli z 0 na 100 km/h za 9 sekúnd. Pri brzdení vie využívať rekuperáciu do výkonu 50 kW. Automobilka aj napriek väčším rozmerom informuje o celkom dobrej kombinovanej spotrebe iba 14 kWh / 100 km.

Dokáže nabiť Teslu

Spomínanú mestskú dvojicu prekonáva nielen rozmermi, ale aj možnosťami nabíjania. Samozrejme, získavať energiu zo slnka je jeden spôsob, no vozidlo podporuje aj bežné štandardy. Batériu teda je možné dobiť aj cez CCS konektor s výkonom do 50 kW, vďaka čomu sa nabije za pol hodinu na 80 percent. Palubná nabíjačka je taktiež lepšia, nakoľko zvláda nabíjanie výkonom 11 kW. Nakoľko je ale solárny elektromobil Sion menšia elektráreň, firma sa rozhodla implementovať možnosť pre nabíjanie aj iných elektromobilov.

sono motors sion solárny elektromobil
Dojazd získaný zo slnka | Zdroj: Sono Motors

Pri využití klasickej zásuvky je možné z batérie vozidla potiahnuť výkon 3,7 kW. Keď ale vytiahnete kábel Typ 2 a pripojíte ho napríklad do Tesly alebo iného elektromobilu, vozidlo dokáže nabíjať výkonom až 11 kW. Zatiaľ čo klasickú zásuvku je možné využiť aj ako klasický zdroj elektrickej energie, práve konektor Typ 2 funguje ako klasický wallbox či verejná nabíjacia stanica.

Cena solárneho elektromobilu Sono Sion je stanovená na 25 500 €.

Sono Motors chce pomôcť pri náhrade vozidiel na fosílne palivá za elektromobily. Uhlíková stopa je pre nich dôležitá, a aj preto garantujú, že pri výrobe bude využitá elektrická energia z obnoviteľných zdrojov. Aktuálne majú viac ako 12 700 objednávok a plánujú výrobu až 257 tisíc kusov.

 


Už Vám nič neujde!

Prihláste sa na odber noviniek súvisiacich s týmto vozidlom

28. júna 2021

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+