MojElektromobil

Vodík a jeho využitie v doprave patrí medzi často diskutované témy, a to aj na Slovensku. Vo všeobecnosti sa polemizuje o tom, či je podpora vodíka na mieste, nakoľko sa potrebná infraštruktúra skutočne nachádza v plienkach, a či by reálne nebolo lepšie podporiť radšej riešenie, ktoré už má vybudované rozumné zázemie, teda batériové elektromobily.

Minister hospodárstva, Richard Sulík, vo vodíku vidí obrovský potenciál pre budúcnosť, hlavne pre dosiahnutie cieľov v oblasti uhlíkovej neutrality, a tak sa Slovensko vydáva aj touto cestou. Vznikla Národná vodíková stratégia a aktuálne sa čaká na akčný plán, ktorý má pozostávať z jednotlivých krokov potrebných pre nasadenie vodíkových technológií do praxe.

Návrhov je hneď niekoľko. Slovensko napríklad plánuje vodík využívať v priemyselnej oblasti, ako aj v osobnej a verejnej doprave. Spomínalo sa napríklad nasadenie vodíkových autobusov či výmena dieselových vlakov za nové modely využívajúce palivové vodíkové články.

Zjednodušene môžeme povedať, že vodík má na Slovensku zelenú. Minister hospodárstva otvorene hovorí, že ak chceme splniť svoje záväzky pre dosiahnutie uhlíkovo neutrálnej ekonomiky do roku 2050, tak bez vodíka to jednoducho nepôjde. Ako to ale vyzerá dnes?

Pribudla avizovaná dvojica čerpacích staníc?

Slovensko počíta s vodíkom v doprave. Slovenská inovačná a energetická agentúra SIEA spustila ešte v júni 2021 verejné obstarávanie na realizáciu a prevádzku vodíkových čerpacích staníc na Slovensku. Do 1. októbra 2021 chcela do prevádzky uviesť dve vodíkové čerpacie stanice, z toho jednu mobilnú. Zisťovali sme preto ako sa podarilo naplniť spomínané ciele, a ako vlastne vyzerá slovenská vodíková infraštruktúra. Na naše otázky za agentúru SIEA odpovedal Stanislav Jurikovič, vedúci oddelenia komunikácie.

V pôvodnom článku o zámere vybudovať dvojicu čerpacích vodíkových staníc, sme upozorňovali, že stanovené časové obdobie troch mesiacov pôsobilo príliš ambiciózne, čo sa ukázalo byť pravdivé. Zamýšľané vodíkové čerpacie stanice do prevádzky uvedené zatiaľ neboli. Na otázku o novom odhadovanom termíne sme odpoveď nedostali. Stav projektu je nasledovný:

Vykonalo sa vyhodnotenie ponúk verejnej súťaže na „Zabezpečenie vodíkovej čerpacej stanice 350 bar a 700 bar“. Doručená bola  ponuka uchádzača Air Products Slovakia.

Zákazka je financovaná z Operačného programu Kvalita životného prostredia v rámci realizácie Národného projektu Žiť energiou a  verejný obstarávateľ, SIEA, je povinný, pred podpisom zmluvy s úspešným uchádzačom, predložiť dokumentáciu na druhú ex-ante kontrolu pred podpisom zmluvy na sprostredkovateľský orgán a Úrad pre verejné obstarávanie, kde v tomto čase už prebieha kontrola.

Až po vykonaní týchto kontrol a po konštatovaní kontrolných orgánov, že pri zadávaní zákazky nebol porušený Zákon o verejnom obstarávaní s možným vplyvom na výsledok, bude môcť SIEA pristúpiť k podpisu zmluvy. Po podpise zmluvy je SIEA povinná predložiť dokumentáciu z verejnej súťaže vrátane podpísanej zmluvy na štandardnú ex-post kontrolu.

Žiadne vodíkové čerpacie stanice, jedno auto na vodík

SIEA v pôvodnom zámere uvádzala, že pripravované vodíkové čerpačky budú využívané aj v rámci edukačných a propagačných zámerov, prakticky na podporenie povedomia o vodíkových technológiách. Boli sme preto zvedaví, či tento zámer naďalej platí. Nakoľko sme boli zvedaví na stav slovenskej vodíkovej infraštruktúry, pýtali sme sa aj na aktuálny počet vodíkových čerpacích staníc, ale aj na plány do budúcna.

Do budúcnosti sa plánuje s rozšírením čerpacích staníc  v krajských mestách na Slovensku, a áno na prezentačné účely.

Platí však, že plánujeme prostredníctvom dopytovo orientovaných výziev podporiť výstavbu čerpacích vodíkových staníc na Slovensku.

V súčasnosti neevidujeme žiadnu čerpaciu stanicu H2 na Slovensku.

V septembri 2021 sa do obehu dostala správa spoločnosti BCF ENERGY, ktorá oznámila razantný rozvoj vodíkovej infraštruktúry po celom Slovensku. Konkrétne uvádza, že zazmluvnila výstavbu 40 obslužných vodíkových čerpacích staníc v rámci siete BENZINOL. Agentúry SIEA sme sa preto pýtali, či sa na tomto projekte nejakým spôsobom podieľala. Na otázku sme dostali zamietavé stanovisko.

So spomínanou spoločnosťou SIEA nespolupracuje.

Na Slovensku bolo v roku 2021 podľa štatistík Zväzu automobilového priemyslu Slovenskej Republiky registrované len jediné auto na vodík.

Náš tip
Európska Únia: Vodík sa nestratí, no budúcnosť osobnej dopravy patrí elektromobilom
2. februára 2022

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+