MojElektromobil

Nová Škoda Octavia 4. generácie (2020) bola slávnostne predstavená v Prahe. Okrem zaradenia hybridného pohonu prešla výraznou modernizáciou. Pozrime sa, čo od nej môžeme očakávať.

Škoda Octavia iV

Exteriér novej Škody Octavia iV sa inšpiroval modelom Superb, dostala nové motorizácie a výrazne zmodernizovaný interiér. Novinka zdieľa gény aj s menším súrodencom Scalou. Motorizácie sa zase podobajú na nový VW Golfu 8. generácie.

Poďme sa pozrieť na novú hybridnú e-TEC a plug-in hybridnú verziu.

Škoda Octavia iV

Škoda Octavia iV

Mild hybrid a plug-in hybrid

Začneme motormi e-TEC. Tie sú v dvoch výkonnostných variantoch: trojvalec 1.0 TSI s výkonom 81 kW (110 k) a štvorvalec 1.5 TSI s výkonom 110 kW (150 k). Tie spoločne so sedemstupňovou prevodovkou využívajú mild-hybrid systém so 48 V lítium-iónovým akumulátorom. Môžete tak plachtiť s úplne vypnutým spaľovacím motorom a zhromažďovať energiu získanú rekuperáciou pri brzdení alebo naopak využiť krútiaci moment elektromotora a zlepšiť tak dynamiku.

Škoda Octavia iV

Škoda Octavia iV

Najväčšou novinkou je plug-in hybrid, ktorý nesie názov Octavia iV. Tá sľubuje dojazd 55 km čisto na elektrický pohon, ktorý je v aute kombinovaný s dvoma motorizáciami: so štvorvalcom 1.4 TSI o kombinovanom (motor a elektromotor) výkone 150 kW (204 k) alebo 180 kW (245 k). Táto verzia však bude dodávaná iba so šesťstupňovou automatickou prevodovkou DSG. Li-Ion batéria má kapacitu 13 kWh a podľa normy WLTP umožňuje dojazd 55 kilometrov.

Nevýhodou je v tomto prípade len menší kufor: 450 litrov u liftbacku a 490 litrov v kombi verzii. Zo zásuvky budete môcť nabíjať všetky dostupné verzie Octavie okrem základnej výbavy Active a verzie Scout. Ďalšou nevýhodou plug-in hybrid verzie je absencia adaptívneho podvozku.

Škoda Octavia iV
Foto: Škoda

Model Octavia je srdcom, ikonou a zároveň najpredávanejším modelom českej značky. Pri príležitosti 60. výročia predstavuje automobilka štvrtú generáciu modelu OCTAVIA, ktorá je krajšia, väčšia a prichádza s plug-in hybridým a ďalšími nízkoemisnými pohonmi.

View this post on Instagram

| Škoda Octavia iV s 55 km e-dojazdu ⚡️ Legenda a ikona českej značky bola včera pompézne predstavená v Prahe vo svojej 4. generácii. Okrem výrazne zmodernizovaného exteriéru a interiéru prichádza prvýkrát aj hybrid a plug-in hybrid pohon, každý v dvoch motorizáciách. 13 kWh batéria v plug-in verzii poskytne 55 km dojazdu a dynamickejšiu jazdu. Viac info v článku na webe -> Link v bio! _____________________ 📸: @skodaautosk #skodaoctaviaiv #skodaauto #skodaoctavia #allnewoctavia #bestseller #electricskoda #mojelektromobil #elektromobil #skodaslovensko #bratislava #kosice #poprad #presov #trnava #zilina #banskabystrica #trencin #instasvk #instactech #elektromobilita #pluginhybrid #mildhybrid

A post shared by 🇸🇰Všetko o elektromobiloch🇨🇿 (@mojelektromobil.sk) on

Nový teaser vo videu

Odpočítavanie už beží. Týždeň pred svetovou premiérou ukázala ŠKODA vo svojom videu prvé detaily novej generácie modelu OCTAVIA. Po prvýkrát ponúkne štvrtá generácia bestselleru značky ŠKODA Full-LED-matrixové svetlomety, ktoré dostanú výraznú svetelnú grafiku: dve ostré línie v tvare písmena L, oddeľujúce dva LED-moduly. Aj kryštalické zadné svietidlá využívajú technológiu LED a disponujú animovanou funkciou Coming/Leave Home. Premiéra sa uskutoční 11. novembra 2019 v Prahe.

Ikona a bestseller značky

V januári 2019 oslávil model OCTAVIA 60. výročie zahájenia výroby. Prvé vozidlá tohto legendárneho modelového radu zišli z výrobnej linky v závode v Mladej Boleslavi na začiatku roku 1959. V polovici 90. rokov potom na obľúbený kompaktný model nadviazala prvá novodobá generácia vozidla. Od počiatku výroby v roku 1959 bolo vyrobených viac než 6,5 miliónov vozidiel OCTAVIA. V uplynulých rokoch ŠKODA predala každoročne približne 400 000 vozidiel.

V súčasnosti je Octavia najpredávanejším vozidlom v Českej republike, Rakúsku, Švajčiarsku, Fínsku, Maďarsku, Poľsku, Srbsku a Bielorusku. OCTAVIA COMBI je tiež najpredávanejším kombi v Európe a najobľúbenejším dovážaným vozidlom v Nemecku. Takmer 2/3 predaných vozidiel Octavia tvorí verzia s karosériou kombi.

Zväčšené rozmery novej Octavie

Nová ŠKODA OCTAVIA dostala nový predný nárazník s ostro rezanými prednými svetlometmi. V porovnaní s 3. generáciou narástla dĺžka kombi verzie o 22 mm na 4 689 mm. Šírka narástla o 15 mm na 1 829 mm. Dĺžka verzie liftback má viac o 19 mm, meria 4 689 mm, šírka narástla o 15 mm na 1 829 mm a rázvor činí 2 686 mm. Až 19-palcové kolesá z ľahkej zliatiny dodávajú vozidlu dynamický vzhľad.

Významnou novinkou vo vrcholnej verzii modelu OCTAVIA sú full LED Matrix svetlomety. Svetelný kužeľ sa tu skladá z niekoľko nezávisle ovládaných segmentov. Kamera s inteligentnou technológiou v čelnom skle rozpozná vozidlá idúce v protismere ako aj tie v rovnakom smere. Zároveň rozozná osoby a objekty s reflexnými prvkami a jednotlivé segmenty vypína, aby nedošlo k oslneniu. Umožňuje to mať neustále rozsvietené diaľkové svetlá a významne tak zlepšiť osvetlenie priestoru pred vozidlom bez toho, aby boli oslepení ostatní vodiči.

Vodiča víta animovaná funkcia Coming/LeavingHome, do ktorej sú zapojené aj full LED zadné svetlá. Tie majú navyše dynamické smerové svetlá, ktoré sa objavujú vôbec po prvýkrát vo vozidle OCTAVIA.

Priestor pred kolenami cestujúcich na zadných sedadlách v novej Octavii narástol o 78 mm a objem batožinového priestoru modelu OCTAVIA COMBI má teraz 640 litrov, pri verzii liftback je to  600 litrov. Nový, dvojramenný volant má ozdobnú lištu v chromovanom prevedení.

Vylepšenia interiéru

Multifunkčná verzia volantu ponúka ovládanie celkom 14 rôznych funkcií pomocou tlačidla nových otočných ovládačov v chromovanom prevedení.

Nový dizajn má tiež stredová konzola, výplne dverí a prístrojová doska, ktorá je rozdelená do niekoľkých horizontálnych úrovní a spolu s kontrastnou, farebnou plochou pod centrálnou obrazovkou kopíruje tvar masky chladiča. Vôbec po prvýkrát ponúka OCTAVIA ergonomické sedadlá, ktoré sú veľmi šetrné k chrbtu a ktoré ponúkajú vyhrievanie, masážnu funkciu a tiež funkciu ventilácie. Nová OCTAVIA ponúka tiež trojzónovú klimatizáciu Climatronic a bezkľúčový systém otvárania KESSY je teraz možné použiť pre všetky štvore dvere.

Nová OCTAVIA bude po uvedení na trh ponúkaná vo výbavových stupňoch Active, AmbitionStyle. V priebehu roku 2020 doplní ponuku robustná OCTAVIA SCOUT a športová OCTAVIA RS.

Škoda Octavia 4.generácia

Head-up displej a dva 10″ displeje

OCTAVIA je prvý model značky ŠKODA, ktorý ponúkne head-up displej s dôležitými informáciami priamo na čelnom skle v zornom poli vodiča.

Infotainment novej Octavie ponúkne úplne bezdrôtové prepojenie smartfónu. Médiá alebo USB pamäťové disky je možné prepojiť s infotainment systémom priamo pomocou dvoch predných USB-C konektorov. V ponuke je tiež 230 V zásuvka vzadu. Skvelý zvuk zaisťuje akustický vyladený interiér a nový Sound System Canon.

Virtuálny kokpit bol vylepšený. Má uhlopriečku 10“ a vodič si môže zobrazovaný obsah nastavovať tlačidlami volantu. Pomocou novej dotykovej lišty pod displejom infotainment systému je možné jedným prstom ovládať hlasitosť a dvoma prstami približovať alebo odďaľovať mapu navigácie.

Takmer najlepšia aerodynamika na svete

Nový dizajn ŠKODA OCTAVIA prispieva k výbornej aerodynamike. Verzia liftback vykazuje súčiniteľ odporu vzduchu 0,24 a karosérie COMBI dosahujú súčiniteľ odporu vzduchu od 0,26. Aerodynamické vlastnosti karosérie prispievajú k nízkym hodnotám emisií CO2 a spotreby paliva.

Hybridné pohonné jednotky

Nová OCTAVIA dostala mimoriadne úsporné motory TDI a TSI, ktoré sú spoločne s výrazne vylepšenými aerodynamickými vlastnosťami základom pre nízku spotrebu a emisie. Ponuku naftových a benzínových motorov dopĺňa verzia s plug-in hybridným pohonomPo prvýkrát sa tiež objaví vo vozidle ŠKODA motor s mild-hybridnou technológiou.

Pre mild-hybrid pohon je k dispozícii trojvalcový benzínový motor 1,0 TSI s výkonom 81 kW (110 k) a štvorvalcový 1,5 TSI s výkonom 110 kW (150 k) v kombinácií so sedemstupňovou automatickou prevodovkou DSG. Je tu použitý 48 V Li-ion akumulátor. Je tak možné s úplne vypnutým spaľovacím motorom plachtiť, rekuperovať energiu pri brzdení alebo naopak využiť krútiaci moment elektromotora a zlepšiť tak možnosti spaľovacieho motora tzv. Boost.

Oba spomínané motory sú tiež ponúkané vo variante bez mild-hybridnej technológie, a to v kombinácii so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou.

Po modeli ŠKODA SUPERB iV, ktorý je prvým vozidlom značky ŠKODA prichádza s PHEV pohonom aj OCTAVIA iV. Pohon bude pozostávať z benzínového motora 1,4 TSI a elektromotora “OCTAVIA iV”, a to v dvoch výkonových variantoch – 150 kW (204 k) je a verzia so 180 kW (245 k). Tieto hybridy pravdepodobne poskytnú rovnaký elektrický dojazd ako model Superb iV, čo je 55 km (WLTP). Obe prevedenia budú vybavené šesťstupňovou automatickou prevodovkou DSG.

CNG pohon G-TEC

Aj štvrtá generácia modelu OCTAVIA bude dostupná vo variante G-TEC s veľmi ekologickým motorom na zemný plyn. Emisie CO2 sú tak znovu o približne 25 % nižšie ako pri prevádzke na benzín. Vozidlo tiež produkuje oveľa menej oxidov dusíka (NOx) a nevypúšťa žiadne sadze. Motor 1,5 TSI s pohonom na zemný plyn má výkon 96 kW (130 k). Celková kapacita troch nádrží na zemný plyn je 17,7 kg. V prípade potreby je k dispozícii nádrž na benzín o objeme 9 l. Obe karosárske verzie vozidla OCTAVIA G-TEC sú ponúkané so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou alebo sedemstupňovou automatickou prevodovkou DSG.

Počkajme si na dotácie

Okrem týchto pohonov Škoda Auto ponúka aj čistý elektromobil CITIGOe iV so slušným dojazdom 265 km (WLTP). Ide o jeden z najlacnejších elektromobilov na našom trhu s aktuálnou cenou od 17 590 € s DPH.

Oplatí sa však počkať na štátnu dotáciu na kúpu elektromobilov a plug-in hybridov. Pri čistých elektromobiloch sa pre zákazníka (FO, PO, aj samosprávy) zníži cena o fixných 8 000 eur a pre plug-in hybridy platí dotácia vo výške 5 000 €. Detaily výzvy na dotácie predstaví Ministerstvo hospodárstva SR už budúci týždeň.

12. novembra 2019
Zdroj: Škoda Auto Slovensko

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+