MojElektromobil

Scania nám na akcii v logistickom centre v Senci predstavila svoj nový plne elektrický mestský autobus. V autobuse sme absolvovali aj cestu do Bratislavy a späť.

Zníženie emisií v mestách je jeden z primárnych cieľov elektrifikácie osobnej dopravy. Prvé elektromobily boli určené hlavne do mesta, pričom súčasné elektromobily už bez problémov dokážu poslúžiť ako plnohodnotná náhrada pre väčšinu ľudí. K zníženiu emisií v mestách môžu prispieť rôzne lokálne prepravné spoločnosti, ale aj postupnou výmenou klasických naftových autobusov za tie elektrické.

Električky na klasických kolesách sa objavujú vo viacerých slovenských mestách a medzi ne patrí aj hlavné mesto. v Bratislave jazdí niekoľko kusov elektrických autobusov, no určite je tu potenciál tento počet zvýšiť. Firmy vyrábajúce takéto autobusy sa preto púšťajú do výroby moderných kusov, ktoré môžu byť pre mestá zaujímavé. Dokážu ponúknuť slušný dojazd, veľmi rýchle nabíjanie a zároveň nízke prevádzkové náklady.

Elektrický autobus Scania Citywide

Jeden z týchto autobusov je Scania Citywide, ktorý nám firma predstavila vo svojom logistickom centre v Senci. Dostupný je v rôznych dĺžkach, dokonca aj v kĺbovej verzii. Vhodný je teda ako do menších miest s nižšou intenzitou cestujúcich, tak aj do tých väčších, akým je napríklad aj Bratislava. Dizajnovo ide o veľmi pekne spracovaný kus, ktorý dbá najmä na veľké presvetlenie interiéru. Dôležitým prvkom sú preto veľké okná, ktoré sa ale nedajú otvoriť. O ideálne podmienky na palube sa tak musí starať klimatizácia.

Interiér autobusu je rovnako minimalistický a moderný ako jeho exteriér. Podľa konkrétnej veľkosti sa prirodzene líši maximálny počet miest na sedenie a celkový počet cestujúcich. Pri 12-metrovej verzii ide o kapacitu viac ako 100 osôb. Charakteristický je teda aj veľkou priestrannosťou a kvalitným spracovaním, ktoré je ideálne pre jednoduchú údržbu. Sedadlá kombinujú látkový poťah s kožou, vďaka čomu nie je potrebné tak časté tepovanie. Scania si dala záležať aj na bezpečnostných systémoch, ktoré sledujú premávku okolo autobusu.

Autobus dokáže vodiča upozorniť na nebezpečenstvo prípadnej zrážky. Sleduje chodcov a cyklistov, a to hlavne na miestach, kde má vodič slabší rozhľad. Samozrejme nechýba upozornenie na objekty v mŕtvom uhle. V prípade krízovej situácie dokáže autobus aj sám zabrzdiť pre prípadné zabránenie zrážke. Autobus dokáže sledovať jazdné pruhy a taktiež sa tu nachádza vylepšený adaptívny tempomat pre ešte komfortnejšiu a bezpečnejšiu jazdu.

Možnosti nabíjania

Pri elektrických vozidlách s batériami je vždy otázkou nabíjanie. Tu sa Scania rozhodla kombinovať tri možnosti nabíjania. Autobus je možné nabiť najrýchlejšie cez pantograf, a to výkonom až 350 kW v závislosti od typu batérie. Pomalšie, ale stále veľmi rýchle nabíjanie je možné cez CCS konektor, ktorý do batérie dokáže dodať 150 kW. V autobuse je aj palubná nabíjačka s výkonom 22 kW, ktorá je ideálna pre nočné nabíjanie v depe.

Na výber sú dve verzie z pohľadu kapacity batérie. Zákazník si môže vybrať buď 250 kWh alebo 330 kWh verziu. V závislosti od konkrétnej verzie sa aj líši rozloženie a počet sád batérií. Štandardne sa rozlišuje medzi 8 až 10 sadami, ktoré sú uložené na streche autobusu. Je to pomerne zaujímavé riešenie, nakoľko vysoká váha batérií posúva ťažisko výrazne vyššie. Na druhú stranu, nakoľko je pri autobusoch v meste dôležitá nízka podlaha, veľa možností výrobca nemal.

Pri dlhšej verzii môžu byť batérie uložené nielen na streche, ale aj v zadnej časti autobusu. Dojazd autobusu sa môže pohybovať od 260 do 440 kilometrov pri väčšej batérii. Výkon je taktiež voliteľný a na výber je buď verzia s 250 kW motorom s krútiacim momentom 1300 Nm (stály) a 300 kW motorom s krútiacim momentom 2100 Nm (špičkový). Pre optimalizáciu spotreby je autobus vybavený dvojstupňovou automatickou prevodovkou. Druhý stupeň sa zaraďuje pri rýchlosti 37 km/h.

Scania Citywide | Foto: Redakcia

Životnosť batérie

Firma prišla aj s výpočtom teoretickej životnosti batérie. Počítané boli rôzne návyky a jazdný štýl, avšak vždy sa batérie nabíjali výkonom do 130 kW, pričom vždy boli vybíjané maximálne na 25 percent. Pri najhorších možných jazdných návykoch je odhadovaná životnosť batérií 430 tisíc kilometrov. Pri priemerných podmienkach je životnosť vypočítaná na 500 tisíc kilometrov.

Ak by sa do úvahy brali naopak optimálne návyky, nižšie vybíjanie batérie a nízke výkony nabíjania, životnosť môže byť až 600 tisíc kilometrov. Scania prináša aj iný model, ktorý môže byť zaujímavý pre istú skupinu zákazníkov. Batériu si od firmy môžete prenajať za istý mesačný poplatok, pričom po skončení ich životnosti vám batériu bezplatne vymenia.

Scania Citywide | Foto: Redakcia

Skúsenosť s prvou jazdou

Ako som spomínal v úvode, v novom elektrickom autobuse sme sa mohli aj previesť. Spolu s ďalšími novinármi a zástupcami firiem nás odviezli z logistického centra v Senci do centra Bratislavy a naspäť. Išli sme po diaľnici rýchlosťou 90 km/h, pričom túto trasu mal autobus zvládnuť bez nabíjania. Táto konkrétna verzia je navyše obmedzená kapacitou batérie, a to pomerne výrazne. Ku konkrétnemu číslu sme sa nedostali a skôr išlo o odhad, no počítať môžeme s približne polovičnou dostupnou kapacitou.

Jazda ako taká nie je v elektrickom autobuse príliš výnimočná. Predsa len, po cestách už dlhé roky jazdia trolejbusy a elektrický autobus prináša podobný zážitok. Zásadný rozdiel samozrejme je v komforte a priestrannom interiéri. Aj po diaľnici bola jazda veľmi komfortná, no obe cesty nám komplikovala klimatizácia. Nepoznám konkrétnu príčinu, no chladenie bolo v podstate vypnuté a o ako-taký dýchateľný vzduch sa starala iba jemne pustené fúkanie. Ak sa nefunkčná klimatizácia spojí s letnými 30 stupňovými teplotami a preskleným interiérom, rozhodne nejde o dobrú kombináciu.

Scania Citywide | Foto: Redakcia
8. júla 2021

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+