MojElektromobil

Automobilka Rolls-Royce oznámila, že so svojim elektrickým modelom Spectre nedávno dokončila zimné testovanie. Testovanie prebiehalo len 55 kilometrov od polárneho kruhu v Arjeplogu, ktorý je automobilovým fanúšikom známy aj z TV show Top Gear.

Extrémna prevádzka v extrémnych mrazoch

Luxusný výrobca automobilov nechce ostať svojej povesti nič dlžný, a tak ešte predtým ako svoj prvý plne elektrický model Spectre začne dodávať majetným zákazníkom, podrobí ho neľahkým testom. Podľa slov automobilky by mal nový model pred uvedením najazdiť až 2,5 milióna kilometrov, čo zodpovedá 400-ročnej prevádzke.

„Uvedenie každého nového modelu značky Rolls-Royce prináša so sebou veľké očakávania, no Spectre je nepochybne najdôležitejším produktom v modernej histórii značky. Ide o viac ako nový model, je to symbol našej elektrickej budúcnosti. Dnes môžem potvrdiť, že máme za sebou 25 % testovacích kilometrov a výsledky splnili naše najambicióznejšie očakávania,“ uviedol generálny riaditeľ značky Torsten Müller-Ötvös.

Rolls-Royce je známy tým, že testovanie svojich nových modelov začína zvyčajne v nehostinných podmienkach, kde teploty často atakujú -40 stupňov Celzia. V chladnom počasí overujú spoľahlivosť všetkých systémov, použitých materiálov či úroveň hluku a vibrácií. V prípade elektromobilu je testovanie v takýchto podmienkach o to viac dôležitejšie kvôli samotnej batérii, ktorá na chlad reaguje citlivo.

Foto: Rolls-Royce

Obdobie Rolls-Royce 3.0

Model Spectre je vstupom do novej éry značky. Termín Rolls-Royce 3.0 je odkazom na pokrok značky a označuje obdobie, ktoré by malo úplne zabudnúť na spaľovacie motory a priniesť budúcnosť založenú iba na elektromobilite. Podľa posledných správ by portfólio luxusného výrobcu, patriaceho pod krídla BMW, malo byť plne elektrifikované od roku 2030.

Plne elektrické ústrojenstvo so sebou prináša aj novú úroveň decentralizovanej inteligencie. Zásadne zvýšená inteligencia elektronickej a elektrickej časti pohonného ústrojenstva umožňuje neobmedzenú a priamu výmenu podrobných informácií medzi viac ako 1 000 funkciami, a to bez závislosti na centralizovanom spracovaní.

Toto riešenie si v porovnaní s aktuálnou produkciou vyžadovalo predĺženie kabeláže z 2 kilometrov až na 7 kilometrov káblov. Rolls-Royce si nerobí ťažkú hlavu aj z výraznej hmotnosti, z ktorých veľkú časť tvorí pochopiteľne batéria. Inžinieri jej totižto našli sekundárnu funkciu. Približne 700 kilová batéria je podľa nich ďalšou perfektnou zvukovou izoláciou.

Foto: Rolls-Royce

Zákulisie elektromobility v Rolls-Royce

Aj keď s modelom Spectre si na poli elektromobilov Rolls Royce obije svoju premiéru, myšlienka elektrifikácie je pre značku známa. Už zakladatelia automobilky Henry Royce a Charles Rolls mali k elektrickým pohonom blízko . Ešte predtým ako sa Royce začal venovať výrobe automobilov, bol elektroinžinierom.

Spectre ale predovšetkým plní akýsi sľub automobilky, ktorý verejnosti dala na ženevskom autosalóne v roku 2011. Vtedy predstavila prototyp Experimental Phantom 102EX. V dobových novinárskych recenziách sa tento model, ktorý vychádzal z vtedajšieho Phantomu, predviedol dobre a u odbornej verejnosti si vyslúžil uznanie.

Horšie to bolo u zákazníkov, ktorých príchod verzie bez legendárnej V12 príliš nepotešil a nechali sa dokonca počuť, že elektrický pohon Phantomu uberá na jeho výnimočnosti. Neskôr prišiel ešte koncept 103EX, ktorý bol už podstatne futuristickejší.

Testovanie zďaleka nekončí…

Prvým sériovým elektromobilom aristokratickej značky bude však až spomínaný Rolls-Royce Spectre, ktorý však ešte pred uvedením na trh musí absolvovať zvyšnú porciu testovacích kilometrov. Do konca testovacieho programu ostáva ešte necelých 2 milióny kilometrov. Automobilka však sľubuje, že prvé kusy by sa ku zákazníkom mali dostať ku koncu budúceho roka.

Foto: Rolls-Royce

Konkurencia rastie

V segmente luxusných elektrických áut však Rolls-Royce určite nebude sám. Ak opomenieme už existujúce modely ako Mercedes-Benz EQS, Porsche Taycan a niekoľko ďalších, do tejto oblasti majú ambíciu vstúpiť aj priamejší konkurenti ako napríklad Bentley.

Vedenie automobilky má podľa mnohých až príliš ambiciózne plány. Ich stratégia rozvoja nazývaná Bentley Beyond 100 sľubuje príchod elektrického modelu v roku 2025 a Bentley by sa malo dokonca stať lídrom v oblasti výroby luxusných elektromobilov. Toto tvrdenie je odvážne hlavne z dôvodu, že Bentley zatiaľ oficiálne žiadny plne elektrický model nepredstavilo.

Na druhú stranu majú výhodu zázemia koncernu Volkswagen, a tak je možné, že na prvý elektrický model bude využitá už existujúca platforma. Ďalšia konkurencia by teoreticky mohla vzniknúť z radov luxusnej divízie značky Mercedes- Benz. Tá má totiž vo svojom portfóliu model EQS, z ktorého by mohla okrem verzie AMG vzniknúť aj verzia v prevedení Maybach. Túto informáciu však zatiaľ výrobca nepotvrdil a pod označením Maybach EQS poznáme koncept, ktorý je tvarom karosérie príbuzný viac so segmentom SUV.

Autor: Martin Birtus

2. apríla 2022

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+