MojElektromobil

Vedci z energetického oddelenia amerického národného laboratória Oak Ridge (ORNL) demonštrovali 120-kilowattový bezdrôtový systém nabíjania vozidiel. Ten poskytuje šesťnásobok výkonu predchádzajúcej technológie ORNL. Je to veľký krok smerom k budúcnosti nabíjacích staníc, ktoré budú môcť konkurovať rýchlosťou benzínovým staniciam, a pohodlím aj súčasným rýchlonabíjacím staniciam. Bezdrôtový systém prenáša výkon 120 kilowattov s 97% účinnosťou, čo je porovnateľné s konvenčnými káblovými rýchlonabíjačkami.

V laboratórnej demonštrácii sa 120 kW výkon preniesol cez 15 centrimetrovú vzduchovú medzeru medzi dvoma magnetickými cievkami a batériovým modulom. Na dosiahnutie 120 kilowattov tím z ORNL vytvoril novú konštrukciu cievok, ktorá bola optimalizovaná s najnovšími elektronickými zariadeniami z karbidu kremíka pre ľahký a kompaktný systém. 120 kW výkon nabíjania majú napríklad súčasné stanice Tesla Supercharger.

Chcú ísť ešte ďalej

Ďalším krokom vedcov by mal byť 200 kW, respektíve 350 kW míľnik. Výkon 350 kW by mali mať chystané nabíjacie stanice projektu Ionity, či Pit Stop pre budúcoročný prémiový elektromobil Porsche Taycan. Nabíjať sa na nich bude klasicky pomocou hrubého, aktívne chladeného kábla. V prípade bezdrôtových nabíjacích staníc by manipulácia s káblom odpadla a majiteľovi elektromobilu by stačilo zaparkovať nad nabíjaciu plošinu.

Budúcnosť nabíjania

Ak by tím vedcov dokázal uviesť systém do komerčnej prevádzky, mohlo by ísť o zásadnú revolúciu v rýchlonabíjaní. Vyriešili by sa tým totiž 3 zásadné problémy: Nepohodlná manipulácia s čoraz hrubším káblom; problém so vzájomnou kompatibilitou konektorov; a možnosť automatického nabíjania pri autonómnej jazde vozidla bez vodiča. Systém si samozrejme vyžaduje podporu ako na strane nabíjacej stanice, tak na strane vozidiel. Nevidíme však žiadnu komplikáciu v prechode na nový systém. Nabíjacie stanice môžu byť priebežne prerábané tak, aby podporovali drôtové aj bezdrôtové nabíjanie. A nové vozidlá môžu prísť na trh nielen s novým bezdrôtovým systémom, ale naďalej aj s nabíjacím portom. Navyše väčšina elektromobilov má batériu umiestnenú v podlahe. Takže ak by sa technológia ujala, naskytá sa aj možnosť retrofitu do starších vozidiel. To by ale rozhodne nebolo lacné.

24. októbra 2018
Zdroj: Insideevs

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+