Prvý test Renault Espace E-Tech: Rodinný priateľ

Renault Espace E-Tech

Nový Renault Espace E-Tech sa od prechádzajúcich generácií odlišuje už na prvý pohľad. V čase predstavenia prvej generácie v roku 1983 revolučný koncept MPV, ktorý bol typický pre modely Espace prvej až štvrtej generácie, sa zmenil s príchodom piatej generácie v roku 2014. Espace piatej generácie k tradičnému konceptu MPV pridal aj prvky vozidiel kategórie SUV.

Renault Espace E-Tech

Nová, šiesta generácia Renault Espace z roku 2023 však ide ešte ďalej a stáva sa plnohodnotným SUV, súčasne tak nahrádza modely Koleos a Espace. Z druhého menovaného zdedil predovšetkým možnosť 7-miestnej verzie a priestranný interiér.

Ten podľa údajov výrobcu poskytuje viac priestoru oproti prechádzajúcej generácii napriek tomu, že celkovo je nový Espace kratší o 14 cm a užší o 4 cm. Menšie rozmery karosérie spolu s novou platformou a pohonným ústrojenstvom priniesli celkovú medzigeneračnú úsporu hmotnosti až 215 kg.

Nová generácia pohonu E-Tech

Nový Espace je postavený na platforme CMF-CD, ktorú zdieľa s menším súrodencom Austral a v budúcnosti uvedeným SUV-kupé Rafale. Úplnou novinkou značky Renault je však pohonné ústrojenstvo kombinujúce 1,2-litrový trojvalcový benzínový motor (výkon 96 kW, krútiaci moment 205 Nm) s elektromotorom (výkon 50 kW, krútiaci moment 205 Nm) a štartér-generátorom (výkon 25 kW, krútiaci moment 50 Nm).

Celkový udávaný výkon a krútiaci moment sústavy Renault počíta ako súčet hodnôt spaľovacieho motora a elektromotora, keďže štartér-generátor slúži na vykrytie strát počas zmeny prevodov a dobíjanie 400 V akumulátora s kapacitou 2 kWh.

Technológie prevodovky z F1

Automatická multimódová prevodovka nového Renault Espace E-Tech kombinuje dva prevodové stupne pre elektromotor a štyri pre spaľovací motor. Vďaka nej dokáže systém fungovať v rôznych režimoch – v čisto spaľovacom režime, ako sériový hybrid a paralelný hybrid a vzhľadom na kapacitu akumulátora vo veľmi obmedzenej miere aj v čisto elektrickom režime.

V ňom funguje vždy pri jazde vzad, ktorá je riešená reverzným chodom elektrického 1. stupňa. Klasická mechanická „spiatočka“ tak v prevodovke úplne absentuje.

Motorový priestor Renault Espace E-Tech

Za účelom minimalizácie strát trením sa v prevodovke nenachádzajú ani žiadne spojky či synchróny. Zjednotenie otáčok medzi pohonnými jednotkami a kolesami má na starosti práve štartér-generátor. Funkciu parkovacej brzdy zaobstaráva taktiež prevodovka zaradením a zablokovaním 1. prevodového stupňa namiesto aktivácie mechanického účinku bŕzd.

Toto riešenie nám však v praxi ukázalo aj svoju odvrátenú stránku, ktorou môže byť značný pohyb auta aj po aktivovaní parkovacej brzdy až dokým ho zastaví mechanická zarážka. Hlavne v prípade pozdĺžneho parkovania v kopci to môže byť veľmi nepríjemné.

Režimy jazdy v Renault Espace E-Tech

Najvyšší podiel čisto elektrickej jazdy je prítomný v meste, kde dochádza k najväčšej miere rekuperácie kinetickej energie prostredníctvom elektromotora. Pri prudkej akcelerácii, vo vyšších rýchlostiach alebo pri nízkom stave nabitia akumulátora sa pripája aj spaľovací motor, ktorý v závislosti na rôznych faktoroch môže buď cez štartér-generátor dobíjať akumulátor ďalej na účely čisto elektrickej jazdy, alebo v prípade potreby vyššieho výkonu poháňa priamo kolesá.

Pri potrebe maximálneho výkonu sa kombinuje účinok elektromotora so spaľovacím motorom, naopak pri jazde ustálenou diaľničnou rýchlosťou zabezpečuje pohon vozidla len spaľovací motor.

Výkon sústavy je postačujúci na solídnu akceleráciu, rýchlosť reakcie je veľmi rozdielna v závislosti na zvolenom jazdnom režime v systéme Multi-Sense (režimy Comfort, Eco, Sport a Perso). V režime Eco sa vozidlo snaží v maximálnej miere využívať pohon na elektrinu, akcelerácia je skôr plynulá.

Bohužiaľ vzhľadom na nízku kapacitu batérie (2 kWh) je čisto elektrická jazda krátka a po chvíli sa k elektromotoru pripája aj motor spaľovací. Riadenie je veľmi ľahké až preposilované, čo platí aj pre režim Comfort. Ten už častejšie pracuje v zmiešanom režime, no pri prudkom stlačení plynového pedálu nastáva približne dvojsekundová pauza než auto prudko zareaguje.

Naopak v režime Sport je spaľovací motor naštartovaný vždy, reakcie na plyn sú okamžité a v prípade potreby maximálneho výkonu sa k nemu pridáva aj elektromotor. Taktiež sa zmení aj tuhosť riadenia, podľa očakávania značne stuhne.

Mohlo by vás zaujímať:

Prehľadný kokpit a head-up displej

Spracovanie interiéru je precízne, použité materiály sú príjemné na pohľad aj na dotyk. Verzia Iconic ponúka okrem príjemného mäkkého koženého čalúnenia aj lištu z pravého jaseňového dreva na palubnej doske.

Štandardom je 12,3-palcový digitálny prístrojový štít a 12-palcová vertikálne orientovaná dotyková obrazovka multimediálneho systému OpenR Link, ktoré sú v strede oddelené výduchom ventilácie. Ten je situovaný v optimálnej výške a nedochádza tak k neželanému ofukovaniu kolena vodiča.

Súvisiacie články
Palubnej doske dominujú vertikálna a horizontálna obrazovka.
Jaseňové drevo a ambientné podsvietenie navodzujú v interiéri pocit luxusu.

Renault Espace ponúka prehľadný infotainment a na želanie aj 9,3-palcový projekčný head-up displej s výbornou čitateľnosťou aj pri silnom protisvetle. Čo sa týka možností nabíjania, pre každý rad cestujúcich sú k dispozícii dva konektory USB-C. Navyše súčasťou prednej posuvnej opierky zápästia je aj bezdrôtová nabíjačka. V interiéri sú dve 12 V zásuvky, jedna pre cestujúcich a druhá v batožinovom priestore.

Komfort na palube

Pre Renault Espace bolo od počiatku charakteristické pohodlie pre cestujúcich. Vozidlo poskytuje dostatok priestoru pre cestujúcich v prvom aj druhom rade sedadiel najmä v pozdĺžnom smere. Sedenie vpredu je veľmi príjemné, testovaná najvyššia verzia Iconic ponúka okrem elektrického nastavenia a vyhrievania predných sedadiel aj masážnu funkciu sedadla vodiča v úrovni bedier.

Cestujúci vzadu majú taktiež dostatok miesta v pozdĺžnom aj priečnom smere. Horšie to bude pre vysokých pasažierov v priestore na výšku v prípade voľby príplatkovej panoramatickej strechy. Komfortu vzadu nepomáha ani krátky sedák a vysoká úroveň podlahy, takže stehná zadných pasažierov nemajú dostatočnú oporu a chodidlá sa nezmestia pod predné sedadlá.

Lakťová opierka vzadu sa sklápa s celým sedadlom, čiže z priestoru na zadných sedadlách vznikne diera do batožinového priestoru, čo ide na vrub bezpečnosti aj zvukovej a tepelnej pohody. Taktiež roletka batožinového priestoru je umiestnená vysoko, čím vzniká permanentná diera medzi hornou hranou operadiel zadných sedadiel a roletkou.

Naopak cestujúci vpredu môžu zadným pasažierom závidieť záhlavné vankúšiky pripnuté o hlavové opierky. Tie sú súčasťou najvyššej výbavy Iconic, avšak budú dostupné v rámci originálneho príslušenstva aj pre verzie Techno a Esprit Alpine. Ťažko pochopiteľná je absencia ambientného osvetlenia interiéru vzadu v prípade rodinného vozidla, kde sa predpokladá častá preprava pasažierov na zadných sedadiel.

Príjemným doplnkom sú vankúšiky na opierkach hlavy zadných sedadiel.
Dodatočné asférické spätné zrkadlo pomáha udržať prehľad o dianí v druhom a treťom rade sedadiel.

7-miestna verzia a batožinový priestor

Nový Renault Espace prichádza v dvoch variantoch, k dispozícii je 5 aj 7-miesta verzia. Výrobca ponúka tretí rad sedadiel dokonca bez príplatku. V základnom 5-miestnom vyhotovení ponúka nový Espace objem batožinového priestoru 581 až 777 l podľa posunutia zadných sedadiel. V prípade 7-miestnej verzie ide o objem 159 l, resp. v prípade sklopeného tretieho radu sedadiel 477 až 677 l.

Batožinový priestor 5-miestnej verzie má základný objem 581 l. Pod vysoko umiestnenou roletkou je diera, cez ktorú prenikajú neželané ruchy do interiéru.

Dva druhy zadnej nápravy a 4CONTROL Advanced

Keďže nový Espace je najdlhším vozidlom v ponuke Renault, na zlepšenie manévrovateľnosti je pre verzie Esprit Alpine a Iconic súčasťou štandardnej výbavy systém natáčania zadnej nápravy 4CONTROL Advanced. Hlavným prínosom funkcie je zlepšenie polomeru otáčania vďaka viacprvkovej zadnej náprave so schopnosťou natáčať všetky štyri kolesá. Predná aj zadná náprava pôsobia robustným dojmom, ramená sú v oboch prípadoch z hliníku.

Pocit z jazdy

Úsporu hmotnosti vo výške 215 kg a menšie rozmery oproti modelu Espace 5. generácie cítiť hlavne na jazdných vlastnostiach. Ovládanie auta je ľahšie, vozidlo je agilnejšie a spolu s natáčacou zadnou nápravou ponúka veľmi dobrú obratnosť v zákrutách. Na hladkom povrchu vozovky je verzia s viacprvkovou zadnou nápravou veľmi tichá.

Pri zmene povrchu a nerovnostiach na ceste sa však komfort najmä pre pasažierov vzadu radikálne zníži. Do zadných sedadiel sa vo veľkej miere prenášajú nerovnosti a vibrácie z cesty. Kvôli úspore hmotnosti sa šetrilo aj na zvukovej izolácii batožinového priestoru, ktorý tak vzhľadom na riešenie zadnej lakťovej opierky a roletky batožinového priestoru funguje ako ozvučnica. Skelet karosérie tiež nie je z najtuhších a počas jazdy sa dochádza ku krúteniu v neobvykle vysokej miere na dnešnú dobu.

Pekným detailom je osvetlenie nástupného priestoru novým logom značky Renault.

Asistenčné systémy

Nový Renault Espace E-Tech vo verziách Iconic a Esprit Alpine prichádza so širokou paletou asistenčných systémov pod názvom Active Driver Assist. Adaptívny tempomat s funkciou Stop & Go funguje veľmi dobre, spomalenie aj následné rozbehy sú plynulé. Rozpoznávanie dopravných značiek väčšinou načíta správnu hodnotu, niekedy nastal problém rozpoznať značku obmedzenia rýchlosti na 40 km/h.

Solídne pracuje systém udržiavania v strede jazdného pruhu, vozidlo sa pri ustálenej jazde v rámci pruhu pohybuje len minimálne. Najväčšiu kritiku si zaslúži systém sledovania mŕtveho uhla, ktoré paradoxne zachytáva len menšie vozidlá. Systém prestával reagovať na bežné MPV a úplne systematicky ignoroval kamióny, čo môže byť pre vodiča zvyknutého na funkciu tohto systému v iných vozidlách veľmi nepríjemné.

Renault Espace E-Tech | Zdroj: Renault Slovensko

Spotreba Renault Espace E-Tech

Keďže ide o klasický hybrid a vozidlo teda nedisponuje možnosťou nabíjania z elektrickej siete, údaje o spotrebe sa týkajú čisto spaľovacieho motora. Renault deklaruje kombinovanú spotrebu v cykle WLTP na úrovni 4,6 l na 100 km. Počas testu so zaťažením približne 300 kg sme v kombinovanom režime (mesto, mimo mesto, diaľnica) dosiahli spotrebu 7,6 l na 100 km, čo je viac než uvádza výrobca.

Pri ustálenej jazde po diaľnici pri tempe 130 km/h sa spotreba paliva pohybovala dokonca na úrovni okolo 9 l na 100 km. V diaľničnom režime vozidlo energiu nerekuperuje, a tak všetka energia vynaložená na jeho pohyb pochádza zo spaľovacieho motora. Vyššia spotreba na diaľnici je taktiež charakteristickým znakom väčších SUV s menším spaľovacím motorom, ktorý nedisponuje vysokým výkonom a krútiacim momentom.

Diaľničná spotreba Renault Espace E-Tech sa pohybuje okolo 9 l / 100 km.

Cena Renault Espace

Nový Renault Espace E-Tech štartuje na cenovke 39 900 € s DPH za základnú verziu Techno. Najvyšší výbavový stupeň Iconic začína na sume 44 700 €, cena testovaného vozidla vrátane príplatkovej výbavy bola 49 650 € s DPH.

Verdikt

Nová generácia modelu Espace napriek dizajnovým odlišnostiam zachováva hlavné rysy predchádzajúcich generácii. Aj nový Renault Espace je vhodný predovšetkým pre viacdetné rodiny, ktoré využijú bezpríplatkový tretí rad sedadiel. Koncepciou karosérie aj pohonného ústrojenstva ide s dobou. Vzhľadom na jeho charakteristiku je možné ho odporučiť do mestského a prímestského prostredia, kde má auto vyššiu šancu hospodárnej prevádzky, napr. pre rozvážanie detí do školy či na krúžky.

Náš tip
Prvá jazda s Renault Megane E-Tech: Množstvo skvelých riešení
Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.