MojElektromobil

Rakúsko je jednou z krajín, kde zelenú budúcnosť planéty berú naozaj vážne. Teraz sa znova snažia priblížiť sa k doprave s nulovými emisiami. Aj s pomocou nástroja Európskej únie na obnovu a odolnosť (RRF) sa chcú už do roku 2040 stať klimaticky neutrálnou krajinou, informuje FFG.

Rakúsky plán obnovy na roky 2020 – 2026 obsahuje opatrenia, ktoré chcú realizovať aj práve za pomoci týchto fondov. Medzi hlavné body projektu patrí dostatočná podpora bezemisnej mobility v krajine. Momentálne stále zaostáva za niektorými krajinami EÚ. Podiel elektromobilov oproti celkovým registráciám vozidiel je stále nízky. Každoročne rastie, no nie žiadaným tempom.

vodikovy autobus
Aj v Bratislave už máme prvý autobus na vodík | Zdroj: DPB

V roku 2020 dosahoval 6,4 % podiel na celkových registráciách. Vo verejnej doprave sa však len menej ako 1,6 % dopravných prostriedkov mohlo pýšiť titulom bezemisné. To sa má v blízkej budúcnosti zmeniť. Náklady sú však stále obrovské, v porovnaní s individuálnou dopravou. Aj preto sa zatiaľ ani jedna autobusová linka nerozhodla za obnovu celej svojej flotily.

Rakúska vláda považuje za viac než potrebné začať s obnovou v ranom štádiu, aby sa jej podarilo splniť cieľ Európskej komisie, klimatickú neutralitu krajín do roku 2050. Dôležité je pre vládu aj sprístupnenie bezemisného variantu dopravy pre ľudí, ktorí sa rozhodnú presedlať z osobnej dopravy do hromadnej.

Aj vďaka tomu sa možno podarí Rakúsku dosiahnuť klimatickú neutralitu oveľa skôr, ako ostatným krajinám. Vo vedení krajiny si stanovili rok 2040 ako reálny miľník dosiahnutia takéhoto cieľa. Či sa im to podarí je stále otázne, no pre nás ako ich suseda to predstavuje obrovský krok pred aj v našej krajine. Predsa len chceme dýchať čerstvý vzduch bez zbytočných výparov.

Aké sú konkrétne ciele v rakúskej doprave?

Cieľom krajiny je razantne zvýšiť podiel bezemisných autobusov vo verejnej doprave.  Do druhého štvrťroka 2026 by malo byť minimálne 682 všetkých autobusov v pravidelnej prevádzke v Rakúsku bez emisií. Rovnako do tohto roku majú nainštalovať dostatočnú infraštruktúru potrebnú na prevádzku.

Program financovania pomáha znižovať emisie skleníkových plynov a šetriť zdroje. Zároveň sa dosahujú ďalšie významné environmentálne vplyvy v oblastiach ochrany ovzdušia a ochrany pred hlukom. Okrem toho má prechod na elektrifikovanú dopravu pripraviť nové pracovné miesta pre obyvateľov.

3. tender na bezemisné autobusy a infraštruktúru EBIN sa začína 15. februára 2023 a je otvorený do 26. apríla 2023 (12:00 hod.).

Náš tip
Pininfarina Battista Hyper GT: ďalšie dva svetové rekordy v rýchlosti
2. marca 2023

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+