MojElektromobil

Na slovenský trh sa dostáva Mitsubishi Eclipse Cross PHEV s pohonom, ktorý vyvíjali s veľkým dôrazom na maximálnu efektivitu. My sme si Mitsubishi Eclipse Cross PHEV mohli vyskúšať na pár hodín a takto dopadla naša prvá jazda.

Mitsubishi má s plug-in hybridnými modelmi už pomerne veľké skúsenosti. V ponuke má dobre postavený plug-in hybrid Mitsubishi Outlander PHEV, ktorý ako jeden z prvých ponúkal aj rýchle DC nabíjanie. Svoje portfólio elektrifikovaných modelov najnovšie rozširujú o ďalší model.

Samotné predstavenie ale nebolo iba o prvej jazde, ale aj o tlačovej konferencii, kedy zastupitelia Mitsubishi prezentovali pútavým spôsobom nové technológie využité práve v Mitsubishi Eclipse Cross PHEV. Nový model má zmeniť pohľad na plug-in hybridy nielen nám, ale aj vám, no darí sa mu to? Ja osobne plug-in hybridy nezatracujem a považujem ich za možnosť, ktorá prirodzene má svoje miesto na trhu. Stále je pomerne dosť ľudí, ktorí skôr siahnu po plug-in hybride ako čistom elektromobile. Verím, že časom sa tieto pochybnosti úplne vytratia, no situácia je aktuálne takáto.

O možnostiach a budúcnosti batériových elektromobilov sa hovorí už dlho a pomaly prichádzajú automobilky, ktoré tieto možnosti dostávajú do praxe. Využívať batériu vozidla ako záložný zdroj je možno oveľa viac užitočné ako si dokážete predstaviť. No, povedzte, nebolo by super, keby ste si mohli niekde v odľahlej prírode vytiahnuť sporák, rúru alebo mikrovlnku a niečo si uvariť? S elektromobilmi sa to potenciálne dá a podobné možnosti by mohli ponúkať aj plug-in hybrid. Mitsubishi Eclipse Cross PHEV je jedným z nich.

Batéria a možnosti nabíjania

Samozrejme, nie je to iba o pečení. Vďaka vysokonapäťovej batérií je možné napájať celú chatu, dom alebo obytný príves. A to už sú situácie, ktoré si pravdepodobne aj viete živo predstaviť. Plug-in hybridy majú tieto možnosti mierne obmedzené z hľadiska dĺžky takejto podpory zo strany auta, nakoľko majú menšiu kapacitu batérie. Na druhú stranu, spaľovací motor sa dokáže kedykoľvek zapnúť a batériu dobiť v prípade potreby. Tam sa už pochopiteľne ale nemôžeme baviť o ekológií a skôr ide o núdzový generátor.

Batéria v Mitsubishi Eclipse Cross PHEV má celkovú kapacitu 13,8 kWh a zaujímavosťou je, že akumulátor nie je v kufri, ale priamo v podlahe. Možnosti nabíjania sú stále širšie ako ponúka väčšina plug-in hybridov. Nájdete tu aj rýchle nabíjanie jednosmerným prúdom cez konektor CHAdeMO, ktorému sekunduje aj port pre pomalé nabíjanie striedavým prúdom. Vozidlo podporuje výkon jednosmerného nabíjania do 20 kW, takže batériu dokážete nabiť za 25 minút.

CHAdeMO tu síce zostáva, no konektor Typ 1, ktorý je napríklad v Outlander PHEV, nahrádza Typ 2, ktorý je u nás rozšírený a bežne využívaný. Palubná nabíjačka je jednofázová s výkonom 3,7 kW, čo je teda absolútny základ. Mitsubishi tento prístup argumentuje tým, že rýchlejšiu palubnú nabíjačku netreba, nakoľko tu je CHAdeMO. Osobne by som ale privítal možnosť priplatiť si aspoň za výkonnejšiu palubnú nabíjačku. Nie všade totiž CHAdeMO nájdete a prevádzkovatelia nabíjacích staníc ho začínajú osádzať stále v menšom počte.

Elektrický dojazd a nabíjanie v praxi

Je preto pravdepodobné, že sa často stretnete iba s možnosťou nabíjať striedavým prúdom a tam okamžite zakopnete. Namiesto dvoch hodín budete batériu nabíjať približne štyri, a to je rozdiel, ktorý nie je zanedbateľný.  Samozrejme, vás to obmedzovať nebude a v jazde môžete pokračovať s pomocou spaľovacieho motora, no hlavná myšlienka pre zníženie emisií mierne opadne. Prvú jazdu s Mitsubishi Eclipse Cross PHEV sme síce mali obmedzenú na dve hodiny, no aj napriek tomu sme stihli zľahka otestovať nabíjanie.

Keď som nasadal do plne nabitého auta, odhadovaný elektrický dojazd bol 51 kilometrov. Vyrážali sme z prístavu v Čunove a rozhodol som sa ísť do Auparku v Petržalke. To je asi 25 kilometrov dlhá trasa a pred odjazdom som vozidlo prepol do čisto elektrického režimu. Po príchode k nabíjačke ZSE Drive v Auparku som mal v batérii ešte asi 50 percent energie, čo by zodpovedalo vopred odhadovanému dojazdu a to rozhodne hodnotím pozitívne. Spotreba elektrickej energie sa zastavila na čísle 17,9 kWh / 100 km, no na moment sa mi do toho priplietol aj spaľovací motor, kvôli čomu mi vyskočila aj spotreba paliva na 0,7 l / 100 km. Auto som pripojil k nabíjacej stanici a na displeji sa mi zobrazilo, že v batérii je ešte 62 percent.

Neriešil som to a batériu som nechal nabíjať. Po 9 minútach a 57 sekundách sa do batérie dobilo 2,6 kWh a nabíjanie sa samé ukončilo s 81 percentami na displeji. V tej chvíli mi napadlo, že asi niekde nastala chyba alebo je v aute zapnuté obmedzenie nabíjania, no za pár sekúnd som pochopil, čo sa naozaj stalo. Nabíjacia stanica totiž nezobrazuje iba rozpätie využiteľnej kapacity, ale celkovú kapacitu batérie. Ak vám teda auto bude ukazovať, že máte batériu vybitú, elektrický dojazd 0 kilometrov a pripojíte ho k nabíjačke, na displeji vám nebude svietiť 0, ale asi 30 percent. Tak to je aj v prípade Outlander PHEV a tu sa to nemení. Zaujímavý, aj keď rozhodne nezvyčajný prístup.

Batéria ako záložný zdroj

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV je možné využiť aj ako záložný zdroj. Batériu s kapacitou 13,8 kWh môžete využiť ako úložisko energie, ale aj ako jej zdroj v prípade, keď to budete potrebovať. Prvý a jednoduchší spôsob, ako sa k elektrickej energii dostať, je cez zásuvku v kufri. Tá má výkon 1,5 kW a plne postačuje na rôzne bežné spotrebiče s menším odberom. Ak by ste tu chceli pripojiť napríklad kanvicu, musíte si dať pozor, aby mala výkon do 1,5 kW.

Tu to ale iba začína, keďže z batérie viete dostať výkon až 10 kW. Možné to je cez konektor CHAdeMO, ktorý zvládne dodať aj takýto výkon. Celá táto funkcionalita je veľmi zaujímavá a určite ide o budúcnosť, no k jej reálnemu využitiu sa dostanete len veľmi ťažko. Prvou prekážkou je samotné napojenie vozidla na dom – aby ste to mohli urobiť, musíte mať príslušné povolenia od distribútora elektrickej energie a zároveň aj potrebné zariadenia, ktoré ošetria, že vozidlom budete napájať skutočne iba váš dom a nie celú ulicu.

Druhou a asi aj podobne veľkou prekážkou je zariadenie, ktoré vám energiu z vozidla umožní získať. Cez konektor CHAdeMO nedokážete čerpať energiu priamo, nakoľko ide o DC konektor, teda zdroj jednosmerného prúdu. Ten potrebujete transformovať na striedavý a práve na to potrebujete veľký transformátor za nemalú sumu peňazí. Mitsubishi priznáva, že zohnať ho nebude jednoduché a sami s tým mali problém. Nepochybne ide o veľmi dobrú funkciu, za ktorú si automobilka zaslúži palec hore, no možno by bolo dobré siahnuť po inom riešení.

Výkon 10 kW môže byť pre väčšinu ľudí zatiaľ zbytočný, ale pri pohľade do budúcnosti ide o dobrý krok. Ak by ako zdroj energie využili konektor Typ 2, cez jednoduchý adaptér by z auta bolo možné ťahať 3,7 kW. Teoreticky, ak by do vozidla osadili výkonnejšiu palubnú nabíjačku a výkonnejšiu elektroniku, dokázali by sa vyšplhať až na výkon 11 kW bez toho, aby si zákazník musel kupovať veľký a ťažko dostupný transformátor.

Komplexný pohonný systém

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV si pripravilo viaceré jazdné režimy a významne upravilo pohonnú jednotku tak, aby dosahovala čo najvyššiu efektivitu. Pod kapotou nájdete okrem spaľovacieho motora aj dva elektrické motory. Jeden sa nachádza vzadu a druhý je umiestnený vpredu. Vďaka elektrickým motorom je dosiahnutý plnohodnotný režim všetkých štyroch kolies. Vozidlo sa za každých okolností snaží fungovať v čo najefektívnejšom režime a veľmi mu pomáha nabitá batéria. Vtedy dokáže jazdiť aj výhradne na elektrickú energiu, no zároveň môže s touto energiou efektívne pracovať.

Ak sa batéria vybije, v závislosti od jazdných podmienok a rýchlosti dokáže kombinovať obe pohonné jednotky tak, aby bola spotreba čo najnižšia. Spaľovací motor dokáže pracovať v Atkinsonovom, ale aj Ottovom cykle podľa toho, kedy je to efektívnejšie. Ak sa musí zapojiť aj spaľovací motor, v drvivej väčšine prípadov pracuje v Atkinsonovom cykle. Systém vždy udržiava vozidla v takých otáčkach a pod takým zaťažením, aby bola účinnosť v najvyšších hodnotách. Dobrým príkladom je napríklad jazda po diaľnici, kedy sa na pohon nevyužívajú elektromotory, ale na kolesá sa priamo zapája spaľovací motor.

Vtedy sa teda energia vyrobená spaľovacím motorom prenáša priamo na kolesá, no ak systém zistí, že efektivita by bola lepšia pri jeho vyššom zaťažení, napojí na neho aj elektromotor, pomocou ktorého vyrába elektrickú energiu. Tým šetrí palivo a zároveň aj vyrába energiu pre jazdu v elektrickom režime. Všetky tieto možnosti sú rozhodne zaujímavé a je pozoruhodné, ako do hĺbky išli inžinieri v Mitsubishi pre dosiahnutie tých najlepších čísel. Za dve hodiny sme si efektivitu nemohli overiť na sto percent, takže o to viac sa tešíme na plnohodnotný test.

Pri tejto príležitosti vám pripomeniem test Mitsubishi Outlander PHEV, s ktorým som sa snažil prejsť 1000 kilometrov na jednu nádrž. Batériu som nabíjal skutočne vždy, keď sa dalo, a či sa mi to podarilo sa dozviete v článku.

Interiér a exteriér

Nie je nič lepšie na predstavenie interiéru a exteriéru ako fotografie. Teda, samozrejme, hneď po osobnom stretnutí s vozidlom. Mitsubishi sa pri novom Eclipse Cross PHEV rozhodlo pre niektoré zmeny, ktoré vidieť vo vnútri, ale aj vonku. Príjemne pôsobí zmenený stredový panel či pádla pre nastavovanie rekuperácie za volantom. Zo sedadla vodiča si všimnete zásadnú zmenu pri pohľade do spätného zrkadla. Zadné okno už nie je rozdelené a tvorí ho jedno celistvé sklo. Mitsubishi tiež upozorňuje na pevnejšiu karosériu. Oproti Outlander PHEV narástla až o 30 percent.

Predbežné hodnotenie

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV je veľmi náročné hodnotiť po dvoch hodinách, no rozhodne ide o iný plug-in hybrid na aký sme zvyknutí. Podobne ako pri Outlander PHEV dostávame niečo odlišné, na čo sa budeme musieť pozrieť podrobnejšie. Už teraz sa preto tešíme na plnohodnotný test, ktorý nám povie viac o efektivite pohonu a elektrickom dojazde. Už prvá jazda ukázala, že Mitsubishi Eclipse Cross PHEV nás môže číslami prekvapiť.

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV prichádza do predaja v troch rôznych výbavách. Základná INTENSE+ začína na 36 490 €, druhá INSTYLE pokračuje so sumou 42 990 € a najvyššiu kúpite za 45 390 €. Konkurencia v plug-in hybridných SUV je veľká a vystupuje tu najmä Mercedes-Benz s modelmi, ktoré je možné taktiež nabíjať rýchlo cez CCS konektor. Spomenúť môžeme napríklad Mercedes-Benz GLA 250e alebo GLE 350de. Z ďalších zaujímavých plug-in hybridov je tu napríklad o Audi Q5 50 TFSIe či Peugeot 3008 Hybrid4. Ponuka je už ale naozaj široká.

5. júna 2021

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+