Poľsko rozširuje dotačné programy na podporu prechodu na elektromobilitu. Krajina približne pred rokom ohlásila dotácie na nákup aj leasing elektromobilov, v rámci ktorých je možné získať maximálnu podporu vo výške 40 000 zlotých (cca. 9200 €). Teraz svoju iniciatívu na transformáciu dopravy posilňuje o dvojicu ďalších podporných programov s primárnym zameraním na segment nákladných a úžitkových elektrických vozidiel. Na tému upozornil portál Electrive.
Poľsko do rozvoja elektromobility plánuje investovať celkovo 6 miliárd zlotých (približne 1,4 miliardy eur). Prostriedky budú smerovať najmä na budovanie vysokovýkonných nabíjacích staníc, infraštruktúru pre nabíjanie elektrických nákladných vozidiel a na dotácie pre ľudí, ktorí si kúpia alebo prenajmú nové elektromobily.
Vysokovýkonné nabíjacie huby
Prvá iniciatíva sa zameriava na budovanie vysokovýkonných nabíjacích (HPC) hubov. Poľská vláda na tento účel ponúkne prevádzkovateľom granty až do výšky 100 % investičných nákladov. Podmienkou však je, že tieto nabíjacie stanice musia spĺňať minimálne požiadavky na výkon podľa ich umiestnenia:
- 3600 kW pre stanice na hlavných trasách tzv. TEN-T cestnej siete (Transeurópska dopravná sieť)
- 1500 kW pre stanice na rozšírenej alebo komplexnej TEN-T sieti
- 350 kW pre menšie logistické centrá a depá
Na podporu výstavby vysokovýkonných nabíjacích staníc (HPC) vyčlenilo Poľsko celkový rozpočet 2 miliardy zlotých. V prvej fáze bude k dispozícii 1 miliarda zlotých (približne 233 miliónov eur). Záujemcovia o túto formu podpory môžu podávať žiadosti do 31. decembra 2025.
Za zmienku stojí, že vybudovanie nabíjacích hubov je naplánované aj na Slovensku. Plánované je konkrétne vybudovanie „národnej siete ultrarýchlych nabíjacích staníc“. Počíta s vybudovaním minimálne 228 ultrarýchlonabíjacích bodov na diaľniciach a rýchlostných cestách respektíve takzvaných TEN-T koridorov.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Elektromobil Mercedes-Benz CLA prekvapil cenou. Dojazd skoro 800 km ponúka za niečo cez 50-tisíc eur
- Škoda prinesie nový elektromobil s extrémne nízkou cenovkou
- Koľko elektromobilov jazdí po slovenských cestách? Toto je aktuálne číslo

Nabíjacie stanice pre ťažkú dopravu
Druhá iniciatíva sa zameriava na podporu verejného nabíjania ťažkých úžitkových vozidiel a kamiónov. Cieľom je vybudovať približne 550 nabíjacích staníc, pričom podobne ako v prípade HPC programu bude k dispozícii spolufinancovanie až do výšky 100 % oprávnených nákladov.
Aj tento program má celkový rozpočet 2 miliardy zlotých, pričom v prvej výzve je dostupná 1 miliarda zlotých. Žiadosti je možné podávať do 31. augusta 2025.
Podpora sa vzťahuje na výstavbu alebo rozšírenie verejných nabíjacích staníc pre nákladné vozidlá, a to buď pri jadrovej sieti TEN-T, alebo v okolí logistických centier – v okruhu do 3 kilometrov od hlavných dopravných trás.
Rozšírenie dotačného programu na nákup elektromobilov
Dotačná schéma na nákup elektromobilov NaszEauto sa v nasledujúcom štvrťroku rozšíri o podporu nákupu alebo prenájmu vozidiel kategórie N2 a N3 (stredne ťažkých a ťažkých nákladných vozidiel). Tento krok má doplniť už existujúce dve iniciatívy zamerané na nabíjaciu infraštruktúru a posilniť prechod nákladnej dopravy na elektrický pohon.
Podľa Piotra Ziółkowskeho, koordinátora výboru pre logistiku a dopravu pri odvetvovej organizácii PSNM, sa v Poľsku v súčasnosti nachádza len približne 100 elektrických ťažkých vozidiel. Posilnenie tohto segmentu je preto dôležitou úlohou.
„Zavedenie dlho očakávaných podporných programov bude dôležitým krokom k udržaniu konkurencieschopnosti sektora. Tieto iniciatívy vďaka svojej komplexnosti dávajú nádej na rýchly rozvoj trhu a rastúci záujem dopravcov o elektrifikáciu,“ uviedol Ziółkowski.