MojElektromobil

Aktualizácia: Tohtoročný autosalón v Ženeve museli organizátori zrušiť. Dôvodom je nariadenie švajčiarskej vlády, ktorá v súvislosti so šírením koronavírusu zakázala akcie, kde počet účastníkov môže presiahnuť tisícku.


Polestar, švédska značka spadajúca do portfólia skupiny Volvo, zverejnila snímky a spolu s nimi aj základné informácie o svojej novej vízii plne elektrického sedanu budúcnosti – Polestar Precept.

Značka svoje súčasné modely Polestar 1 a Polestar 2 stavia do pozície konkurentov pre ponuku Tesly, no aktuálne sa rozhodla trochu nazrieť do blízkej budúcnosti a to, čo tam videla, bude vo forme konceptu prezentovať na ženevskom autosalóne začiatkom marca.

Základnú myšlienku sa však dozvedáme už dnes, hoci zatiaľ len tak povrchne, marketingovo. Polestar Precept má byť spojením ambícií udržateľnosti, technologických plánov a dizajnových ašpirácií, ktoré sú neoddeliteľne prepletené. Takto približne znie opis celého konceptu.

Ak by sme očakávali, že Polestar prezradí aspoň čosi z technických špecifikácií, zostali by sme sklamaní. Namiesto toho dostávame poriadnu dávku vizualizácií a čosi málo o plánovanom používateľskom rozhraní.

Inteligencia v tablete

Ústrednou časťou pre ovládanie vlastností vozidla, ako aj multimediálneho systému, bude podľa všetkého obrazovka pripomínajúca prerastený tablet, umiestnená približne v strede prístrojovej dosky. Podobne ako je to vo vozidlách značky Tesla.

Aby jej používanie zbytočne dlho nepútalo pozornosť vodiča, Polestar paktuje s viacerými zaujímavými myšlienkami. Jednou z nich je zväčšovanie a zvýrazňovanie kontrolných prvkov, prípadne vhodných informácií v momente, kedy sa k časti obrazovky priblíži používateľova ruka. Zároveň má dôjsť k zvýšeniu jasu obrazovky, aby celý proces manipulácie prebehol čo najefektívnejšie.

Koncept elektromobilu je okrem centrálneho panelu vybavený akýmsi digitálnym kokpitom, ktorý sa dá využiť pre zobrazovanie podstatných údajov. Pri kombinácii zobrazovacieho priestoru obidvoch obrazoviek do hry vstupuje sledovanie polohy/pohybu očí – systém vyhodnotí, na ktorý prvok sa vodič pozerá a následne dynamicky prispôsobí rozloženie obsahu na dostupných obrazovkách.

Pokročilosť systému

Zároveň, ak sa zistí, že vodič príliš veľa času venuje obrazovkám namiesto cesty, prípadne sa zistí, že je príliš unavený, systém ho na to dôrazne upozorní alebo priamo zasiahne spomalením/odstavením vozidla.

V úzkej spolupráci na infotainment systéme sa má opäť angažovať Google. Základy vytvorené pre model Polestar 2 majú byť rozšírené, čím vznikne komplexnejší systém s využitím Google Asistenta. Spomína sa napríklad podpora hlasových príkazov vo viacerých jazykoch a dialektoch, na mieru šité nastavenie osvetlenia, klímy a sedadiel, streamovanie obsahu z obľúbených služieb pri nabíjaní baterky a podobne.

Základná myšlienka je v tomto prípade asi taká, že auto rozpozná, ktorý vodič sa blíži a automaticky aktivuje profil s nastaveniami jazdných vlastností, aplikácií a vnútorných prvkov pre danú osobu.

Všimnúť si môžete aj absenciu klasických spätných zrkadiel. Tie rovnako ako v prípade elektromobilu Audi e-tron nahradila ich digitálna podoba – kamery. Podobný osud stretol aj spätné zrkadlo. To nahradila digitálna obrazovka a obraz zo širokouhlej zadnej kamery.

Ekológia zohráva vo vízii Polestaru obrovskú rolu. Látka z recyklovaných PET fliaš, materiál vytvorený z použitých rybárskych sietí, korok či dvojica biologických materiálov vyrobených z ľanu. S týmto všetkým počíta vízia Polestar Precept.

25. februára 2020
Zdroj: Electrek

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+