MojElektromobil

kia logo partner

Jednou z unikátnych vlastností elektromobilov, ktorú často spomínajú ľudia po prvej jazde na takomto vozidle, je ticho.

Elektromobil používa akumulátor a elektromotor namiesto zážihového či vznetového motora, ktoré tvoria zvukovú kulisu pri každej prechádzke po meste. Spaľovacie motory produkujú každú minútu každej jazdy stovky drobných explózií, ktoré sa zlievajú dokopy a vytvárajú všeobecný šum na pozadí alebo nekončené hučanie, podľa toho, ako ďaleko od cesty sa nachádzate.

Všetko, čo počuť za volantom elektromobilu, je tlmené, vysokofrekvenčné bzučanie elektromotora a kontakt pneumatík s vozovkou.

Toto ticho je však ako dvojsečný meč. Elektromobily nie sú tiché len v kabíne, ale aj navonok – preto ich ľudia v okolí nemusia počuť prichádzať.

„Vzhľadom sa stále rastúci počet hybridných a elektrických vozidiel na našich cestách sa v priebehu rokov exponenciálne zvýšilo riziko pre chodcov, cyklistov a iné zraniteľné skupiny,“ uviedol Rajus Augustine, riaditeľ produktovej stratégie a plánovania automobilových audiosystémov v spoločnosti HARMAN. Audio špecialista uplatnil svoje akustické riešenia HALOsonic u rôznych automobiliek z celého sveta, ktorých elektrické a hybridné vozidlá vybavil výstražnými systémami pre chodcov.

kia go electric

NOVÉ PRAVIDLÁ

„Spaľovacie motory poskytujú chodcom a ďalším účastníkom cestnej premávky podprahové zvukové podnety,“ uvádza Augustine. „Akcelerácia, spomaľovanie, radenie alebo priblíženie – všetky tieto aspekty produkujú zvuk, ktorý „ucho“ dokáže zaznamenať, a ľudia na základe toho zareagujú. Neprítomnosť tohto hluku ľudí ohrozuje.“

Uvedený problém neunikol pozornosti zákonodarcov zodpovedných za definovanie pravidiel a nariadení, ktoré zaručia bezpečnosť cestnej premávky. A vzhľadom na očakávané zvyšovanie počtu elektromobilov na európskych cestách sa pravidlá skrátka zmeniť museli.

V júli 2019 predstavila EÚ nové nariadenie upravujúce úroveň zvuku, ktorú musia vytvárať všetky štvorkolesové vozidlá. Pre vozidlá so spaľovacím motorom to určite nie je problém, elektromobily a hybridy však musia používať nový systém akustickej výstrahy vozidiel (AVAS), ktorý chodcov upozorňuje, že sa v blízkosti nachádza automobil poháňaný elektromotorom.

„Systém AVAS predstavuje formu aktívneho ovládania zvuku,“ vysvetľuje Augustine. „Pomocou skrytých reproduktorov v prednej a zadnej časti vozidla produkuje akustické podnety, aby chodci lepšie počuli prichádzajúce vozidlo. Ide o účinný spôsob, ako chodcov informovať, že sa blíži elektromobil, najmä v hlučnom mestskom prostredí.“

Technológie AVAS, ako napríklad externý elektronický syntetizátor zvuku (eESS) HALOsonic od spoločnosti HARMAN, na základe snímačov rýchlosti a polohy plynového pedála určujú hlasitosť a vlastnosti zvuku produkovaného elektromobilom, aby účinne varoval chodcov pri prechádzaní cez cestu alebo cyklistov pri zmene jazdného pruhu.

Nové nariadenie EÚ ustanovuje, že systém AVAS musí byť aktívny pri rýchlosti vyššej ako 20 km/h a musí vytvárať zvuk aspoň na úrovní 56 decibelov – čo zodpovedá zvuku, ktorý vydáva elektrická zubná kefka. Zároveň to však nie je ani príliš nahlas, takže nevzniká hluk, ktorý by bol pre chodcov nepríjemný.

kia go electric

ZVUK ZO SVETA SCI-FI

Nové zákony síce upravujú úroveň syntetického zvuku, ktorý musia elektromobily produkovať, nešpecifikujú však, o aký zvuk v skutočnosti pôjde. Tým sa zvyšuje pravdepodobnosť, že sa zmení zvuková kulisa na našich cestách.

Všetci sme si zvykli na jemné pradenie motora na voľnobehu a jeho silnejúce hučanie pri akcelerácii z križovatky a súčasnom radení. S príchodom elektromobilov a produkciou syntetického zvuku nastáva príležitosť na zmenu.

„Automobilky by mohli dať svojim vozidlám unikátny zvukový podpis v závislosti od toho, čo sa páči ich zákazníkom a čo sa k ich vozidlu najviac hodí. Mohli by napodobniť zvuk športového motora alebo použiť vo svojich vozidlách modernejší zvuk na spôsob vesmírnej lode alebo dronu,“ dodáva Augustine.

Blížime sa do bodu, keď sa vedecko-fantastické prvky stávajú skutočnosťou. Nech už budú elektromobily budúcnosti imitovať zvuk vidlicového osemvalca, vesmírnej lode zo sci-fi filmu či dokonca orchestrálnej skladby, automobiloví zvukoví technici majú po prvýkrát príležitosť dať svojim vozidlám nový unikátny zvuk. Úlohou technológie AVAS je zvyšovať bezpečnosť chodcov, zároveň by však mohla vniesť viac hĺbky a rozmanitosti do zvukovej kulisy v našich mestách.

Spaľovacie motory tvorili sprievodný zvuk na cestách 20. storočia. S nástupom éry elektrifikácie, 20 rokov po začiatku 21. storočia, by sa tento zvuk mohol zmeniť na niečo energickejšie.

V spolupráci s KIA Motors Sales Slovensko, s.r.o.

 

5. novembra 2020

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+