MojElektromobil

Vodíková nákladná doprava by mohla byť jednou z viacerých alternatív k tej klasickej, spaľovacej. Na trhu už máme niekoľko vodíkových nákladiakov, no vyzerá to tak, že spoločnosti sa teraz viac zameriavajú na batériové nákladné vozidlá. Výroba vodíka je momentálne stále drahá a z ekonomického hľadiska sa prevádzkovať vodíkové vozidlá neoplatí. Zatiaľ.

Vodíkové kamióny Nikola odkúpené americkým startupom

Ich budúcnosť ale vôbec nie je stratená. Jednou zo spoločností, ktoré sa venovali práve vodíku, bola Nikola Corporation pochádzajúca z USA. Tá však skrachovala, no teraz sa na trhu objavil nový hráč, ktorý verí, že technológia má stále čo ponúknuť. Ide o startup Hydroad Energy so sídlom v Texase, ktorý na júnovej aukcii odkúpil 113 vodíkových vozidiel Nikola Tre FCEV. Zároveň zakúpil aj náhradné diely, softvérové nástroje a aj niektoré duševné práva, informoval portál Insideevs.

Nikola kamion
Zdroj: Nikola

Obchod to bol viac než zaujímavý, pretože zatiaľ čo hodnota majetku spoločnosti bola odhadovaná na 114 miliónov dolárov, startup toto všetko odkúpil len za 4 milióny.

Nemali by ste prehliadnuť:

Hydroad Energy stavia na koncepte, ktorý by mohol zmeniť spôsob, ako firmy využívajú ťažké nákladné vozidlá. Namiesto toho, aby si kamióny prepravcovia kupovali, môžu si ich prenajať, pričom platiť budú na základe prejdených kilometrov. Pilotný projekt by mal byť spustený v Kalifornii, kde startup tiež stavia vlastnú infraštruktúru vodíkových čerpacích staníc. Práve toto je oblasť, kde má celé odvetvie najväčšie slabiny, pretože staníc je veľmi málo.

Hydroad Energy to má rozbehnuté dobre

Spoločnosť to má vymyslené naozaj dobre. Okrem toho, že získané technológie a nástroje umožnia rozbehnúť vlastnú flotilu, môže tiež podporiť prevádzku ďalších stoviek už fungujúcich vozidiel značky Nikola, ktoré brázdia americké cesty. Pre spoločnosti, ktoré si ich predtým zakúpili, ide o dobrú správu, pretože pravdepodobne tým získajú aj podporu a servisného partnera, ktorým si po krachu Nikoly nemohli byť vôbec istí.

Nikola kamion
Zdroj: Nikola

Startup má zatiaľ len minimum zamestnancov, no za sebou má už strategické dohody s dôležitými partnermi, ako napríklad Bosch či Hyundai. Ambíciou Hydroad Energy je dokázať, že vodíkové kamióny môžu výrazne prispieť k dekarbonizácii ťažkej nákladnej dopravy. Mimochodom, spoločnosť na to získala aj grant vo výške 9,1 milióna dolárov.

eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van

Téme elektrických kamiónov sa venujeme pravidelne. Aj  z tohto dôvodu každoročne pripravujeme konferenciu eFleet Day Truck&Bus&Van, ktorá je zameraná na možnosti  elektrifikácie vozových parkov v oblasti nákladnej dopravy. Pozornosť bude venovať aktuálnemu stavu elektromobility na Slovensku, trendom, plánom a požiadavkám celého segmentu.

Na podujatí sa dozviete, aké sú reálne skúsenosti a výsledky firiem, ktoré prešli na elektrický fleet. Zároveň zistíte, aké sú možnosti nabíjania, účtovania, financovania elektrického fleetu.

Náš tip
Tesla Model Y L: 6-miestne SUV ponúkne aj nové funkcie
21. augusta 2025

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

Nie je možné pridávať komentáre.

+