Vodíková nákladná doprava by mohla byť jednou z viacerých alternatív k tej klasickej, spaľovacej. Na trhu už máme niekoľko vodíkových nákladiakov, no vyzerá to tak, že spoločnosti sa teraz viac zameriavajú na batériové nákladné vozidlá. Výroba vodíka je momentálne stále drahá a z ekonomického hľadiska sa prevádzkovať vodíkové vozidlá neoplatí. Zatiaľ.
Vodíkové kamióny Nikola odkúpené americkým startupom
Ich budúcnosť ale vôbec nie je stratená. Jednou zo spoločností, ktoré sa venovali práve vodíku, bola Nikola Corporation pochádzajúca z USA. Tá však skrachovala, no teraz sa na trhu objavil nový hráč, ktorý verí, že technológia má stále čo ponúknuť. Ide o startup Hydroad Energy so sídlom v Texase, ktorý na júnovej aukcii odkúpil 113 vodíkových vozidiel Nikola Tre FCEV. Zároveň zakúpil aj náhradné diely, softvérové nástroje a aj niektoré duševné práva, informoval portál Insideevs.

Obchod to bol viac než zaujímavý, pretože zatiaľ čo hodnota majetku spoločnosti bola odhadovaná na 114 miliónov dolárov, startup toto všetko odkúpil len za 4 milióny.
Nemali by ste prehliadnuť:
- BYD Yangwang U9 po facelifte bude trhať rekordy. Tento už dokonca prekonal ešte pred spustením predaja
- Z fabriky na výrobu elektromobilov zostanú iba prázdne haly na predaj. Vyrobili len pár kusov
- Budeme ako v hre: Tesla sa chystá pridať novú grafiku jazdy pre autopilota
Hydroad Energy stavia na koncepte, ktorý by mohol zmeniť spôsob, ako firmy využívajú ťažké nákladné vozidlá. Namiesto toho, aby si kamióny prepravcovia kupovali, môžu si ich prenajať, pričom platiť budú na základe prejdených kilometrov. Pilotný projekt by mal byť spustený v Kalifornii, kde startup tiež stavia vlastnú infraštruktúru vodíkových čerpacích staníc. Práve toto je oblasť, kde má celé odvetvie najväčšie slabiny, pretože staníc je veľmi málo.
Hydroad Energy to má rozbehnuté dobre
Spoločnosť to má vymyslené naozaj dobre. Okrem toho, že získané technológie a nástroje umožnia rozbehnúť vlastnú flotilu, môže tiež podporiť prevádzku ďalších stoviek už fungujúcich vozidiel značky Nikola, ktoré brázdia americké cesty. Pre spoločnosti, ktoré si ich predtým zakúpili, ide o dobrú správu, pretože pravdepodobne tým získajú aj podporu a servisného partnera, ktorým si po krachu Nikoly nemohli byť vôbec istí.

Startup má zatiaľ len minimum zamestnancov, no za sebou má už strategické dohody s dôležitými partnermi, ako napríklad Bosch či Hyundai. Ambíciou Hydroad Energy je dokázať, že vodíkové kamióny môžu výrazne prispieť k dekarbonizácii ťažkej nákladnej dopravy. Mimochodom, spoločnosť na to získala aj grant vo výške 9,1 milióna dolárov.