Nemecko a Francúzsko vytvárajú konzorcium na vývoj batérií. Chcú sa zbaviť závislosti od Číny

Francúzsko a Nemecko vyčlenili 1,7 miliardy eur na podporu niekoľkých firemných aliancií, ktoré chcú vyrábať elektromobily. Chcú tým znížiť závislosť európskych výrobcov od ázijských dodávateľov, ako je napríklad čínsky CATL. CATL plánuje začať výrobu batérií v novej továrni v Nemecku v roku 2022.

Požiadali Európsku komisiu o schválenie dotácie pre medzinárodné konzorcium s účasťou automobilky PSA Group, jej nemeckej dcéry Opel a spoločnosti Saft. Ministerstvá hospodárstva oboch krajín zaslali výkonnému orgánu Európskej únie list so žiadosťou o urýchlené schválenie, uviedol denník Frankfurter Allgemeine Zeitung.

 

Nemecký minister hospodárstva Peter Altmaier sa stretol s francúzskym partnerom Brunom Le Maireom v Paríži, aby dosiahli pokrok pri vytváraní ďalších aliancií v oblasti vývoja batérií. Aliancia PSA/Saft plánuje prebudovať továreň Oplu v západnom Nemecku na výrobňu batériových článkov. Medzi viac ako 30 spoločnosťami, ktoré požiadali o štátne financovanie na nemeckom ministerstve hospodárstva, sú aj automobilky Volkswagen a BMW, ako aj nemecký výrobca batérií Varta a švédsky výrobca batérií Northvolt.

Európska batériová Gigafactory

Spoločnosť Northvolt vybuduje novú “Gigafactory” na výrobu batérií za 1,4 milióna eur. Továreň plánuje otvoriť koncom budúceho roka a očakáva sa plná výrobná kapacita 32 GWh.

Batériové články sú drahé kvôli surovinám – hlavne kovy ako lítium, kobalt a nikel. Northvolt chce vytvoriť katódu batérie pomocou lacnej švédskej energie z obnoviteľných zdrojov, čím zníži náklady, najmä pri prechode na pevné batérie. Northvolt má dokonca potenciálneho lokálneho dodávateľa z lítiovej bane vo Fínsku.

Súvisiacie články

Európska batériová aliancia

Skupina Northvolt a autombilka Volkswagen koncom marca oznámili, že spoja svoje sily a vytvoria Európsku batériovu alianciu. Konzorcium sa zameria na celý proces hodnotový prúd batérií – od ťažby surovín, cez vývoj technológie a výrobné procesy až po ich recykláciu.

V rámci vývoja batérií vznikajú spolupráce aj inde. Francúzsky výrobca batérii Saft spája sily so Siemensom a spoločnosťami Manz, Solvay a Umicore, aby spoločne vyvinuli novú generáciu batérií pre elektrické vozidlá.

Podľa výskumnej spoločnosti Fitch Solutions je súčasný nedostatok batériovej produkcie prekážkou pre európske automobilky. Masová výroba elektromobilov v EÚ je obmedzená nedostatočnou kapacitou výroby batérií a dovoz z Ázie je príliš nákladný.

Dominancia ázijských výrobcov

Ázijskí giganti medzitým neustále zvyšujú svoje investície do výrobných kapacít v Európe. Menej ako 1% celosvetovej produkcie lítium-iónových batérií pochádza z Európy, ale nové európske továrne výrobcov LG Chem, Samsung SDI, alebo CATL zvýšia toto číslo na 10% až 15% do roku 2025 Čína je v súčasnosti výrobným epicentrom pre lítium-iónové články so 60% celosvetovej výroby, pričom Japonsko je na druhom mieste so 17% a Južná Kórea s 15%.

 

Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.