Porsche predstavilo štvrtú generáciu modelu Cayenne, ktorá vstupuje do novej éry ako plne elektrické vozidlo a stáva sa zároveň najvýkonnejším sériovo vyrábaným modelom Porsche v histórii. Hoci verzie so spaľovacím motorom a plug-in hybridy tiež prešli modernizáciou, štvrtá generácia je výhradne elektromobilom.
Elektrické Porsche Cayenne: Výkon a zrýchlenie na úrovni superšportu
Nový Cayenne Electric je postavený na 800-voltovej architektúre PPE (Premium Platform Electric), ktorú už poznáme z menšieho Porsche Macan alebo Audi A6 e-tron, či Q6 e-tron. Elektrické Cayenne prichádza na trh v dvoch uvádzacích variantoch: Cayenne Electric a Cayenne Turbo Electric. Oba modely využívajú pohon všetkých kolies s elektronickým systémom Porsche Traction Management (ePTM).

Základná verzia Cayenne Electric ponúka solídne parametre s výkonom 325 kW (435 koní) v režime Launch Control a krútiacim momentom 835 Nm. Akceleráciu z 0 na 100 km/h zvláda za 4,8 sekundy a dosahuje maximálnu rýchlosť 230 km/h.
Vrcholný model Cayenne Turbo Electric dosahuje maximálny výkon 850 kW (1 156 koní) a masívny krútiaci moment 1 500 Nm. Tieto maximálne hodnoty sú dostupné v režime Launch Control a vďaka tomu sa stáva najvýkonnejším sériovo vyrábaným Porsche všetkých čias a zároveň najvýkonnejším autom vyrábaným na Slovensku.

V bežnej prevádzke disponuje Turbo výkonom 630 kW (857 koní). Z pokoja na 100 km/h akceleruje za 2,5 sekundy a maximálna rýchlosť je 260 km/h. Dynamiku ešte zvýrazní funkcia Push-to-Pass, ktorá na 10 sekúnd pridá ďalších 130 kW.
Základný variant využíva synchrónne motory z Macanu, zatiaľ čo motor na zadnej náprave vo verzii Turbo profituje z priameho olejového chladenia, čo je inovácia prenesená z tímu Formula E.

Vozidlo využíva rekuperáciu energie až do úrovne 600 kW, čo je hodnota porovnateľná so špeciálmi Formuly E. Porsche uvádza, že až 97 % všetkých brzdných operácií zvládnu výhradne elektromotory.
BEV Porsche Cayenne Electric: Batéria, dojazd a nabíjanie
Obe verzie sú vybavené 113 kWh akumulátorom, ktorý je taktiež najväčší v ponuke výrobcu. Dojazd Porsche Cayenne Electric je podľa metodiky WLTP u základného modelu 642 km, zatiaľ čo Turbo dosahuje 623 km.
Vďaka 800-voltovej technológii je maximálny DC nabíjací výkon až 400 kW. Nabíjanie Porsche Cayenne Electric z 10 % na 80 % trvá menej ako 16 minút. Pri optimálnych podmienkach je možné doplniť energiu pre dojazd viac ako 300 km za 10 minút.
Indukčné nabíjanie elektromobilu premiérovo v sériovej výrobe
Pomalé AC nabíjanie prebieha štandardne s výkonom 11 kW. Inováciou v nabíjacej infraštruktúre je voliteľné indukčné AC nabíjanie s výkonom 11 kW. To prebieha prostredníctvom nabíjacej podložky umiestnenej na podlahe. Účinnosť systému je udávaná na približne 90 %.

Nemali by ste prehliadnuť:
- Test Alfa Romeo Junior Elettrica Veloce: Odlíši sa od základnej verzie aj niečím iným, ako výkonom?
- Elektrické BMW M3 odhalené. Prvé zábery prototypu ukazujú výrazný posun
- Takmer trojnásobný výkon, dlhší dojazd, rýchlejšie nabíjanie a pohon 4×4: Leapmotor C10 800V AWD
Karoséria dostala aktívne aerodynamické prvky
Elektrický Cayenne je s dĺžkou 4 985 mm o 55 mm dlhší ako jeho spaľovacia verzia. Rázvor náprav je dlhší o 13 cm (5 palcov), čo výrazne zväčšuje priestor pre cestujúcich vzadu.
Vozidlo dosahuje solídny koeficient odporu vzduchu (Cd) 0,25. K tomu prispieva systém Porsche Active Aerodynamics (PAA), ktorý zahŕňa pohyblivé klapky nasávaného vzduchu a adaptívny strešný spojler. Model Turbo je navyše vybavený unikátnymi aktívnymi „aero lopatkami“ (aeroblades) na zadnej časti, ktoré zlepšujú prúdenie vzduchu.
Nezabudlo sa ani na praktickú stránku vozidla. Objem batožinového priestoru v štandardnom usporiadaní je 781 litrov a so sklopenými sedadlami sa zväčší až na 1 588 litrov. K tomu môžeme pripočítať ešte objem predného úložného priestoru (frunk), ktorý je 90 litrov. Porsche Cayenne Electric je tiež dimenzované na ťahanie prívesu s hmotnosťou až 3,5 tony, čo je medzi elektromobilmi jedinečná hodnota.

Interiér je charakteristický najväčšou plochou displejov, akú kedy Porsche ponúklo. K dispozícii je digitálny prístrojový štít (14,25 palca), zakrivený OLED stredový displej (tzv. Flow Display) a voliteľný 14,9-palcový displej pre spolujazdca.

Celková plocha obrazoviek dosahuje až 87 palcov vďaka voliteľnému Head-up displeju s rozšírenou realitou. Napriek digitalizácii si vozidlo zachováva fyzické ovládače pre hlasitosť a nastavenie klimatizácie.
Elektrické Porsche Cayenne: Cena a dostupnosť na Slovensku
Elektrický Cayenne je už dostupný na objednanie aj na Slovensku. Cena základného modelu Porsche Cayenne Electric na slovenskom trhu začína na sume 113 293 €.
V porovnaní s predchádzajúcou generáciou so spaľovacími a hybridnými pohonmi, ktorá naďalej zostáva paralelne v ponuke, je drahší o necelých 4 000 €. Oproti nemu však ponúkne viac výbavy a vyšší výkon o 90 koní. Vrcholný model Porsche Cayenne Turbo Electric potom začína na cene 178 561 €.
Konkurenciu pre novinku tvoria najmä nemecké prémiové SUV ako napríklad nedávno testované BMW iX po facelifte, či Mercedes-Benz EQE SUV, ktorý sme vo verzii AMG testovali koncom leta.








